Vrachtauto

TLN: weren vrachtwagens in stadscentra geen optie

Het weren van vrachtwagens uit stadscentra en woonwijken is volgens Transport en Logistiek Nederland geen reële optie. De organisatie denkt dat de alternatieven voor vrachtverkeer in deze gebieden net zo goed risico’s op zullen leveren.

Robert Portier, woordvoerder van TLN, neemt als voorbeeld de mogelijkheid om vrachtverkeer hun ladingen aan de rand van de stad te laten overhevelen in kleinere vrachtwagens.

Portier wijst erop dat ook die kleinere vrachtwagens stuk voor stuk een dode hoek hebben. Aangezien er door de kleinere vrachtcapaciteit meer van deze trucks zullen moeten rijden dan de grotere vrachtwagens, zou dit ook nadelige gevolgen hebben voor de verkeersdruk, zonder daarbij voor een aanzienlijke risicovermindering te zorgen.
 
Portier geeft aan dat ondanks de ernstige verkeersongevallen die zich soms voordoen met vrachtwagens, de verkeersveiligheidprestatie van vrachtauto’s groot is; “Dat geldt voor het ongevalrisico afgezet tegen het aantal vrachtauto’s maar zeker ook afgezet tegen de enorme vervoerprestatie. Per afgelegde kilometer is de ongevalkans van een vrachtauto niet groter dan van een personenauto en zelfs duidelijk kleiner dan van een bestelauto. Bovendien is de trend van ongevalbetrokkenheid nog altijd dalende.”

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.