Rusland pest Nederlandse transportsector

Rusland wil het grensoverschrijdende goederenvervoer aan banden gaan leggen en wil enkel nog vervoer per spoor toestaan. Branche-organisaties TLN en EVO zijn des duivels en nemen tegenover De Telegraaf geen blad voor de mond.

De maatregelen van Rusland zijn volgens EVO in strijd met de internationale handelswetten. Inmiddels heeft EVO de Europese Commissie er op aangedrongen om protest aan te tekenen.

In het geval de Russische maatregelen er door komen, zal dat een zware klap zijn voor de Nederlandse transportsector. “Protectionisme moet zeker in deze economisch zware tijd worden bestreden omdat het de wereldhandel ernstige schade toebrengt”, stelt Joost van Doesburg van EVO.

In mei heeft de Russische douane ook al een voorstel ingediend om de invoer van zeecontrainers op vrachtauto’s te verbieden, eveneens een verbod wat tegen de regels indruist van wereldhandelsorganisatie WTO.

Een optie lijkt het echter niet om al het vervoer per spoor te laten gaan omdat aangrenzende landen andere spoorbreedtes hebben.

Rusland lijkt zich hier echter niets van aan te trekken en heeft het aantal douaneposten rondom Moskou en aan de grens al teruggebracht, waardoor de wachttijden stijgen en de files toenemen.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rusland pest Nederlandse transportsector | RijschoolPro

Rusland pest Nederlandse transportsector

Rusland wil het grensoverschrijdende goederenvervoer aan banden gaan leggen en wil enkel nog vervoer per spoor toestaan. Branche-organisaties TLN en EVO zijn des duivels en nemen tegenover De Telegraaf geen blad voor de mond.

De maatregelen van Rusland zijn volgens EVO in strijd met de internationale handelswetten. Inmiddels heeft EVO de Europese Commissie er op aangedrongen om protest aan te tekenen.

In het geval de Russische maatregelen er door komen, zal dat een zware klap zijn voor de Nederlandse transportsector. “Protectionisme moet zeker in deze economisch zware tijd worden bestreden omdat het de wereldhandel ernstige schade toebrengt”, stelt Joost van Doesburg van EVO.

In mei heeft de Russische douane ook al een voorstel ingediend om de invoer van zeecontrainers op vrachtauto’s te verbieden, eveneens een verbod wat tegen de regels indruist van wereldhandelsorganisatie WTO.

Een optie lijkt het echter niet om al het vervoer per spoor te laten gaan omdat aangrenzende landen andere spoorbreedtes hebben.

Rusland lijkt zich hier echter niets van aan te trekken en heeft het aantal douaneposten rondom Moskou en aan de grens al teruggebracht, waardoor de wachttijden stijgen en de files toenemen.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.