Transportsector heeft ruime brandstofkeus

Uiteindelijk zal de fossiele diesel vervangen gaan worden door andere soorten brandstof, milieuvriendelijker ook als het even kan. Onder die soorten brandstoffen valt ook biodiesel al geeft milieuhoogleraar Lucas Reijnders middels een onderzoek van de UvA aan dat afgezien kan worden van de ontwikkeling van deze brandstof.

Wilfred Hadders, bestuurslid van de Vereniging Nederlandse Biodiesel Industrie, geeft tegenover TTM.nl aan dat dit zeker niet het geval is.

“Die productie bedraagt wereldwijd bijna twee miljoen vaten per dag op dit moment. Daarnaast zijn er kansrijke initiatieven voor de winning van groene elektriciteit, waterstof, bio-ethanol. Verder is ook de productie van brandstoffen uit algen en andere micro-organismen in volle gang. Hoewel nog niet al deze alternatieven bruikbaar zijn voor de transportsector, is het moment van grootschalig gebruik niet ver meer.”

Ondanks de grote variëteit van nieuwe brandstoffen blijft de transportsector de komende decennia afhankelijk van een brede energiemix. Dit omdat geen van de brandstoffen het volume heeft om de fossiele diesel compleet te vervangen.

Het is derhalve riskant om nu een van de nieuwe brandstoffen uit te sluiten, daar deze in de toekomst mogelijk hoognodig zijn.

Biodiesel loopt zelfs voorop in haar ontwikkeling en kan reeds op grote schaal gewonnen worden. In Europa wordt het gewonnen uit duurzame grondstoffen, hoofdzakelijk koolzaad, frituurvet en dierlijke vetten.

Biodiesel is, net als de andere vervangende brandstoffen overigens, nog niet erg rendabel. Landelijke overheden zullen dus middels subsidie bij moeten dragen aan de ontwikkeling en verspreiding.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.