Nederlandse transportsector zegt nee tegen tol op Belgische wegen

De Nederlandse transportsector verwerpt suggesties vanuit Antwerpen om tol te heffen op Nederlandse trucks.

De Antwerpse wethouder Marc Van Peel had recentelijk gezinspeeld op een Hollandheffing op de Antwerpse ring, als wraak voor de Nederlandse vertraging bij het uitdiepen van de Westerschelde voor Antwerpen.

Per dag zouden er momenteel zo’n 16.000 Nederlandse trucks over de ringweg naar de Antwerpse haven ijdne.

“Tol heffen alleen op Nederlandse vrachtwagens kan niet,” zegt beleidsadviseur Rienk Jan Slotema van verladersorganisatie EVO in het Algemeen Dagblad.

“Er is een Europese richtlijn die dat verbiedt. Als je iets doet tegen vrachtwagens, moet dat voor vrachtwagens van alle nationaliteiten gelden.”

De EVO is het geheel eens met Antwerpen dat de Westerschelde zo snel mogelijk moet worden uitgediept om grotere schepen toe te laten tot de Antwerpse haven, wat ook de Nederlandse bedrijven geld bespaard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse transportsector zegt nee tegen tol op Belgische wegen | RijschoolPro

Nederlandse transportsector zegt nee tegen tol op Belgische wegen

De Nederlandse transportsector verwerpt suggesties vanuit Antwerpen om tol te heffen op Nederlandse trucks.

De Antwerpse wethouder Marc Van Peel had recentelijk gezinspeeld op een Hollandheffing op de Antwerpse ring, als wraak voor de Nederlandse vertraging bij het uitdiepen van de Westerschelde voor Antwerpen.

Per dag zouden er momenteel zo’n 16.000 Nederlandse trucks over de ringweg naar de Antwerpse haven ijdne.

“Tol heffen alleen op Nederlandse vrachtwagens kan niet,” zegt beleidsadviseur Rienk Jan Slotema van verladersorganisatie EVO in het Algemeen Dagblad.

“Er is een Europese richtlijn die dat verbiedt. Als je iets doet tegen vrachtwagens, moet dat voor vrachtwagens van alle nationaliteiten gelden.”

De EVO is het geheel eens met Antwerpen dat de Westerschelde zo snel mogelijk moet worden uitgediept om grotere schepen toe te laten tot de Antwerpse haven, wat ook de Nederlandse bedrijven geld bespaard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.