Belgische wegwerkers komen om

Nadat een zware vrachtwagen inreed op de signalisatiewagen die de werklieden moest afschermen van het verkeer ging het fout voor twee Belgische wegwerkers.

Door de klap werd de werfwagen meters vooruit gekatapulteerd, tot tegen een vrachtwagen met materiaal die voor de arbeiders uit reed. De twee werden verpletterd en hadden geen schijn van kans.

Meteen na het ongeluk vloog de tientonner in brand. Omdat er gasflessen in de vrachtwagen lagen, was er ontploffingsgevaar. Daarom werd de snelweg in beide richtingen afgesloten. Pas ruim een uur later werd de E40 gedeeltelijk opnieuw geopend voor het verkeer.

De Vlaamse trucker van de aanrijdende vrachtwagen raakte zwaargewond. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis.

Het parket van Luik onderzoekt het ongeval. De Waalse minister van Openbare Werken, Benoît Lutgen, noemde het ongeluk ‘een menselijk drama dat spijtig genoeg de veiligheid van wegenwerkers ter discussie stelt’.

Zonder zich te willen uitspreken over het ongeluk van gisteren, blijft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) pleiten voor een verhoging van de pakkans op grote bouwplaatsen. “De ervaring leert dat de combinatie van sensibilisering én verhoging van de pakkans het meeste effect heeft op een gedragsverandering,” zegt Werner De Dobbeleer in de Belgische media.

“Want dit kan iedereen die een werf passeert, met zijn eigen ogen vaststellen: we blijven daar gewoon veel te snel rijden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische wegwerkers komen om | RijschoolPro

Belgische wegwerkers komen om

Nadat een zware vrachtwagen inreed op de signalisatiewagen die de werklieden moest afschermen van het verkeer ging het fout voor twee Belgische wegwerkers.

Door de klap werd de werfwagen meters vooruit gekatapulteerd, tot tegen een vrachtwagen met materiaal die voor de arbeiders uit reed. De twee werden verpletterd en hadden geen schijn van kans.

Meteen na het ongeluk vloog de tientonner in brand. Omdat er gasflessen in de vrachtwagen lagen, was er ontploffingsgevaar. Daarom werd de snelweg in beide richtingen afgesloten. Pas ruim een uur later werd de E40 gedeeltelijk opnieuw geopend voor het verkeer.

De Vlaamse trucker van de aanrijdende vrachtwagen raakte zwaargewond. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis.

Het parket van Luik onderzoekt het ongeval. De Waalse minister van Openbare Werken, Benoît Lutgen, noemde het ongeluk ‘een menselijk drama dat spijtig genoeg de veiligheid van wegenwerkers ter discussie stelt’.

Zonder zich te willen uitspreken over het ongeluk van gisteren, blijft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) pleiten voor een verhoging van de pakkans op grote bouwplaatsen. “De ervaring leert dat de combinatie van sensibilisering én verhoging van de pakkans het meeste effect heeft op een gedragsverandering,” zegt Werner De Dobbeleer in de Belgische media.

“Want dit kan iedereen die een werf passeert, met zijn eigen ogen vaststellen: we blijven daar gewoon veel te snel rijden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.