Verkeerd bandenbeleid kost transporteurs veel geld

Crisis of geen crisis, transporteurs en chauffeurs nemen het niet zo nauw met hun banden. Uit een onderzoek van bandenfabrikant Goodyear blijkt dat er jaarlijks miljoenen euro’s bespaard kunnen worden op banden, dit omdat er veel wordt gereden op slechte of verkeerde banden.

Goodyear hield onlangs een onderzoek bij Hazeldonk tussen Nederland en België. Onder de ruim honderdentwintig gecontroleerde voertuigen werden meer dan achthonderd banden onderzocht, inclusief opleggers en aanhangwagens.

Liefst 53% van de gecontroleerde voertuigen reed met een te lage bandenspanning rond, vorig jaar was dit overigens nog 68%.

Ook bleek bij de controle dat ruim 23% van de voertuigen, die uitsluitend ingezet werden voor regionaal vervoer, voorzien waren van banden bestemd voor langeafstandstransport. De levensduur wordt hierdoor verkort met 10 à 20%.

Verder viel nog op dat 9% specifieke trailerbanden op de vooras gemonteerd had en dat 5% van de voertuigen kampte met achterstallig banden- en wielenonderhoud.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeerd bandenbeleid kost transporteurs veel geld | RijschoolPro

Verkeerd bandenbeleid kost transporteurs veel geld

Crisis of geen crisis, transporteurs en chauffeurs nemen het niet zo nauw met hun banden. Uit een onderzoek van bandenfabrikant Goodyear blijkt dat er jaarlijks miljoenen euro’s bespaard kunnen worden op banden, dit omdat er veel wordt gereden op slechte of verkeerde banden.

Goodyear hield onlangs een onderzoek bij Hazeldonk tussen Nederland en België. Onder de ruim honderdentwintig gecontroleerde voertuigen werden meer dan achthonderd banden onderzocht, inclusief opleggers en aanhangwagens.

Liefst 53% van de gecontroleerde voertuigen reed met een te lage bandenspanning rond, vorig jaar was dit overigens nog 68%.

Ook bleek bij de controle dat ruim 23% van de voertuigen, die uitsluitend ingezet werden voor regionaal vervoer, voorzien waren van banden bestemd voor langeafstandstransport. De levensduur wordt hierdoor verkort met 10 à 20%.

Verder viel nog op dat 9% specifieke trailerbanden op de vooras gemonteerd had en dat 5% van de voertuigen kampte met achterstallig banden- en wielenonderhoud.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.