Vrachtverkeer op busbaan is voordelig voor het milieu

Als busbanen opengesteld worden voor vrachtverkeer is dat gunstig voor de luchtkwaliteit, blijkt uit een publicatie van het CROW, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur.

Om een beeld te krijgen van de effecten die de maatregel heeft op de luchtkwaliteit, zijn door CROW 45 ‘referentiesituaties’ doorgerekend. Daaruit blijkt dat medegebruik van busbanen door vrachtauto’s over het algemeen grote bereikbaarheidsvoordelen heeft voor het vrachtverkeer. Hierdoor verbetert de luchtkwaliteit.

Afhankelijk van de omstandigheden kan de verkeersbijdrage aan NO2 en PM10 in de lucht op lokaal niveau met 5% tot 20% afnemen.

Uiteraard is het niet altijd mogelijk om busbanen open te stellen voor vrachtverkeer.

Het gevaar is namelijk dat de dienstregeling van het openbaar vervoer hierdoor in de knel komt en het moet ook de verkeersveiligheid niet verslechteren.

Het is aan gemeenten of ze er voor kiezen om vrachtwagens daadwerkelijk toe te laten op busbanen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrachtverkeer op busbaan is voordelig voor het milieu | RijschoolPro

Vrachtverkeer op busbaan is voordelig voor het milieu

Als busbanen opengesteld worden voor vrachtverkeer is dat gunstig voor de luchtkwaliteit, blijkt uit een publicatie van het CROW, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur.

Om een beeld te krijgen van de effecten die de maatregel heeft op de luchtkwaliteit, zijn door CROW 45 ‘referentiesituaties’ doorgerekend. Daaruit blijkt dat medegebruik van busbanen door vrachtauto’s over het algemeen grote bereikbaarheidsvoordelen heeft voor het vrachtverkeer. Hierdoor verbetert de luchtkwaliteit.

Afhankelijk van de omstandigheden kan de verkeersbijdrage aan NO2 en PM10 in de lucht op lokaal niveau met 5% tot 20% afnemen.

Uiteraard is het niet altijd mogelijk om busbanen open te stellen voor vrachtverkeer.

Het gevaar is namelijk dat de dienstregeling van het openbaar vervoer hierdoor in de knel komt en het moet ook de verkeersveiligheid niet verslechteren.

Het is aan gemeenten of ze er voor kiezen om vrachtwagens daadwerkelijk toe te laten op busbanen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.