TLN en EVO bezorgd over bereikbaarheid Randstad

In een brief aan regionale bestuurders uit Utrecht, Flevoland en Noord-Holland uiten TLN en EVO hun bezorgdheid over de bereikbaarheid van de Randstad na 2020. Vooral de capaciteit op het hoofdwegennet van de Randstedelijke Noordvleugel na 2020 baart de organisaties zorgen.

De regionale bestuurders en de ministers van Verkeer en Waterstaat, VROM en WWI (Wonen, Werkgelegenheid en Integratie) nemen begin november een besluit over een groot aantal ruimtelijke projecten die de toekomst van de Randstedelijke Noordvleugel bepalen. TLN en EVO benadrukken dat de Nederlandse economie staat of valt met een goede bereikbaarheid van de Randstad over spoor, water én weg.

Zo wijzen TLN en EVO op de noodzaak om de capaciteitsuitbreiding van de rijkswegen rondom Utrecht. De ‘draaischijf van Nederland’ dreigt vast te lopen en uit onderzoeken blijkt dat de bereikbaarheid over de weg met alleen extra openbaar vervoer niet genoeg verbetert. Meer wegcapaciteit is volgens de organisaties dan ook onontkoombaar.

Niet alleen de bereikbaarheid van Utrecht, maar ook van Almere, Schiphol en de Amsterdamse haven komt onder druk te staan. Naast zorgen over de besluitvorming over de verbreding A6-A1-A9 zien de organisaties ook problemen op de langere termijn. Samen met aanpak van de A1-A27 zullen er, na de mogelijke verbreding van de snelwegen tussen Schiphol en Almere, op de A1 door ’t Gooi twee flinke flessenhalsen ontstaan. Nu er bij Almere 60.000 nieuwe woningen komen en 100.000 nieuwe arbeidsplaatsen worden gerealiseerd, zal de druk op deze snelweg alleen maar verder toenemen. Daarom is het noodzaak nu alvast te zoeken naar mogelijke oplossingen voor deze bereikbaarheidsproblemen, aldus TLN en EVO.

Tot slot wijzen TLN en EVO de regionale bestuurders op de problematiek ten noorden van Amsterdam. Het wegennet slipt daar dicht en het verkeer zal ook na de realisatie van de tweede Coentunnel bij Amsterdam vast blijven staan. Daarom zullen bestuurders nu moeten beslissen de koppeling van de A8 aan de A9 en de A10 Noord aan te pakken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TLN en EVO bezorgd over bereikbaarheid Randstad | RijschoolPro

TLN en EVO bezorgd over bereikbaarheid Randstad

In een brief aan regionale bestuurders uit Utrecht, Flevoland en Noord-Holland uiten TLN en EVO hun bezorgdheid over de bereikbaarheid van de Randstad na 2020. Vooral de capaciteit op het hoofdwegennet van de Randstedelijke Noordvleugel na 2020 baart de organisaties zorgen.

De regionale bestuurders en de ministers van Verkeer en Waterstaat, VROM en WWI (Wonen, Werkgelegenheid en Integratie) nemen begin november een besluit over een groot aantal ruimtelijke projecten die de toekomst van de Randstedelijke Noordvleugel bepalen. TLN en EVO benadrukken dat de Nederlandse economie staat of valt met een goede bereikbaarheid van de Randstad over spoor, water én weg.

Zo wijzen TLN en EVO op de noodzaak om de capaciteitsuitbreiding van de rijkswegen rondom Utrecht. De ‘draaischijf van Nederland’ dreigt vast te lopen en uit onderzoeken blijkt dat de bereikbaarheid over de weg met alleen extra openbaar vervoer niet genoeg verbetert. Meer wegcapaciteit is volgens de organisaties dan ook onontkoombaar.

Niet alleen de bereikbaarheid van Utrecht, maar ook van Almere, Schiphol en de Amsterdamse haven komt onder druk te staan. Naast zorgen over de besluitvorming over de verbreding A6-A1-A9 zien de organisaties ook problemen op de langere termijn. Samen met aanpak van de A1-A27 zullen er, na de mogelijke verbreding van de snelwegen tussen Schiphol en Almere, op de A1 door ’t Gooi twee flinke flessenhalsen ontstaan. Nu er bij Almere 60.000 nieuwe woningen komen en 100.000 nieuwe arbeidsplaatsen worden gerealiseerd, zal de druk op deze snelweg alleen maar verder toenemen. Daarom is het noodzaak nu alvast te zoeken naar mogelijke oplossingen voor deze bereikbaarheidsproblemen, aldus TLN en EVO.

Tot slot wijzen TLN en EVO de regionale bestuurders op de problematiek ten noorden van Amsterdam. Het wegennet slipt daar dicht en het verkeer zal ook na de realisatie van de tweede Coentunnel bij Amsterdam vast blijven staan. Daarom zullen bestuurders nu moeten beslissen de koppeling van de A8 aan de A9 en de A10 Noord aan te pakken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.