Verkeerschaos in 2010, transportorganisaties eisen goede afstemming
Nederlandse weggebruikers moeten vanaf januari 2010 rekening houden met extreem veel fileleed en een ongekende verkeerschaos, schrijft De Telegraaf in een uitgebreid artikel.
De uitvoering van de spoedwetprojecten van minister Eurlings (Verkeer) om versneld cruciale autosnelwegen te verbreden met extra rij- en spitsstroken, wordt een regelrechte nachtmerrie voor automobilisten en vrachtverkeer.
De VerkeersInformatieDienst (VID) verwacht grote problemen op de A1, A2, A9, A12 en A27.
Hinder
“Er komt veel overlast,” zo waarschuwt een woordvoerster. “Natuurlijk proberen wij het zoveel mogelijk te beperken, maar het verkeer zal toch met veel hinder te maken krijgen.”
“In 2008 werd nog niet één procent van de files toegeschreven aan werkzaamheden. Dit jaar zal het iets hoger liggen, maar 2010 overtreft alles,” stelt VID-woordvoerder Patrick Potgraven. “En dat ondanks de gevolgen van de economische recessie waardoor er minder beroepsverkeer op de weg rijdt.”
Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO eisen wel dat er een goede afstemming plaatsvindt. “De spoedwet is uiteindelijk bedoeld om de infrastructuur meer lucht te geven waardoor het aantal fileknelpunten de komende jaren zal afnemen. Maar we eisen wel dat er geen enorme economische schade zal ontstaan,” aldus een TLN-woordvoerder. “Die schade liep voor de transportsector het afgelopen jaar op tot ruim 750 miljoen euro.”