TLN tegen hogere kilometerprijs voor trucks

Transport en Logistiek Nederland (TLN) zet de hakken in het zand als een meerderheid in de Tweede Kamer de kilometerheffing voor vrachtauto’s zou willen verhogen.

Die gaat vooralsnog gemiddeld 2,4 eurocent per gereden kilometer bedragen. Dat is minder dan de 3 eurocent die personenauto’s moeten betalen als die een jaar later ook voor hun feitelijke weggebruik worden aangeslagen. Maar, zei TLN-voorzitter Alexander Sakkers zaterdagmiddag in Utrecht op de jaarvergadering, in werkelijkheid betaalt de vrachtauto veel meer dan de personenwagen.

Sakkers heeft in Den Haag opgevangen dat veel politici twijfels zouden hebben bij de hoogte van de kilometerheffing voor vrachtauto’s. Milieubeweging Natuur en Milieu constateerde al eerder dat ‘je straks beter met je vrachtauto naar het strand kunt gaan dan met de personenauto’, omdat de truck een lager bedrag per kilometer gaat betalen. Dat is echter, benadrukt TLN, helemaal niet waar. De totaalprijs aan heffingen die voor een vrachtauto moeten worden afgedragen, zijn juist hoger. Per saldo is de truck duurder uit, berekent de organisatie.

Sakkers zei in Utrecht niet te kunnen instaan voor de reacties van leden, mocht de Tweede Kamer de kilometerheffing voor vrachtauto’s duurder maken. ‘Iedereen staat op scherp’, waarschuwde de TLN-voorman. Hij keerde zich ook tegen de suggestie van Natuur en Milieu dat vrachtverkeer een bij uitstek vervuilende sector zou zijn. ‘Wij verwerpen dat beeld. De transportsector levert juist een topprestatie als het gaat om duurzaamheid.’

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TLN tegen hogere kilometerprijs voor trucks | RijschoolPro

TLN tegen hogere kilometerprijs voor trucks

Transport en Logistiek Nederland (TLN) zet de hakken in het zand als een meerderheid in de Tweede Kamer de kilometerheffing voor vrachtauto’s zou willen verhogen.

Die gaat vooralsnog gemiddeld 2,4 eurocent per gereden kilometer bedragen. Dat is minder dan de 3 eurocent die personenauto’s moeten betalen als die een jaar later ook voor hun feitelijke weggebruik worden aangeslagen. Maar, zei TLN-voorzitter Alexander Sakkers zaterdagmiddag in Utrecht op de jaarvergadering, in werkelijkheid betaalt de vrachtauto veel meer dan de personenwagen.

Sakkers heeft in Den Haag opgevangen dat veel politici twijfels zouden hebben bij de hoogte van de kilometerheffing voor vrachtauto’s. Milieubeweging Natuur en Milieu constateerde al eerder dat ‘je straks beter met je vrachtauto naar het strand kunt gaan dan met de personenauto’, omdat de truck een lager bedrag per kilometer gaat betalen. Dat is echter, benadrukt TLN, helemaal niet waar. De totaalprijs aan heffingen die voor een vrachtauto moeten worden afgedragen, zijn juist hoger. Per saldo is de truck duurder uit, berekent de organisatie.

Sakkers zei in Utrecht niet te kunnen instaan voor de reacties van leden, mocht de Tweede Kamer de kilometerheffing voor vrachtauto’s duurder maken. ‘Iedereen staat op scherp’, waarschuwde de TLN-voorman. Hij keerde zich ook tegen de suggestie van Natuur en Milieu dat vrachtverkeer een bij uitstek vervuilende sector zou zijn. ‘Wij verwerpen dat beeld. De transportsector levert juist een topprestatie als het gaat om duurzaamheid.’

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.