Digitale vrachtbrief niet erkend in Nederland

De Nederlandse regering is niet van plan om bij het verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg (CMR) de digitale vrachtbrief te erkennen. Dit heeft woordvoerster Chantal Bijkerk van minister Camiel Eurlings maandag 30 november aan Transport Online laten weten. De Belgische overheid wil dit wel gaan doen.

De Belgische minister Steven Vanackere van Buitenlandse Zaken heeft de ministerraad een voorontwerp van wet voorgelegd om erkenning te krijgen voor de digitale vrachtbrief. De ministerraad heeft die inmiddels goedgekeurd.

“Het wordt in Nederland niet hetzelfde als in België”, verduidelijk de woordvoerster En vervolgt: “Wij vinden dat de digitale vrachtbrief eerst net zo goed moet zijn als de papieren versie. Er zijn wel experimenten. Als een chauffeur dan geen papieren vrachtbrief bij zich heeft, dan moet hij binnen twintig minuten de digitale versie tonen.”

“Maar in Nederland geldt nog altijd de papieren vrachtbrief en dat gaat vooralsnog niet veranderen. In 2006 is er een haalbaarheidsonderzoek geweest. Toen zijn er verschillende haken en ogen naar voren gekomen”, laat Chantal weten.

Ze meldt dat het aan de transportbranche is om met een goed voorstel te komen. “Dit is niet Europees geregeld”, wil ze nog kwijt.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Digitale vrachtbrief niet erkend in Nederland | RijschoolPro

Digitale vrachtbrief niet erkend in Nederland

De Nederlandse regering is niet van plan om bij het verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg (CMR) de digitale vrachtbrief te erkennen. Dit heeft woordvoerster Chantal Bijkerk van minister Camiel Eurlings maandag 30 november aan Transport Online laten weten. De Belgische overheid wil dit wel gaan doen.

De Belgische minister Steven Vanackere van Buitenlandse Zaken heeft de ministerraad een voorontwerp van wet voorgelegd om erkenning te krijgen voor de digitale vrachtbrief. De ministerraad heeft die inmiddels goedgekeurd.

“Het wordt in Nederland niet hetzelfde als in België”, verduidelijk de woordvoerster En vervolgt: “Wij vinden dat de digitale vrachtbrief eerst net zo goed moet zijn als de papieren versie. Er zijn wel experimenten. Als een chauffeur dan geen papieren vrachtbrief bij zich heeft, dan moet hij binnen twintig minuten de digitale versie tonen.”

“Maar in Nederland geldt nog altijd de papieren vrachtbrief en dat gaat vooralsnog niet veranderen. In 2006 is er een haalbaarheidsonderzoek geweest. Toen zijn er verschillende haken en ogen naar voren gekomen”, laat Chantal weten.

Ze meldt dat het aan de transportbranche is om met een goed voorstel te komen. “Dit is niet Europees geregeld”, wil ze nog kwijt.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.