verkeersdoden

Aantal verkeersdoden in België neemt toe

BRUSSEL – Het aantal verkeersdoden in België is in 2009 voor het eerst sinds lange tijd weer toegenomen. Waren er twee jaar geleden nog 922 doden te betreuren, vorig jaar is dat cijfer toegenomen tot 955. Dat meldt de Belgische zender VRT, dat de eerste resultaten van de Verkeersbarometer 2009 kon inkijken.

De Belgische regering stelde zich als doel om het aantal verkeersdoden te laten dalen tot maximum 750 in 2010, net zoveel als in Nederland. In 2001 stierven er in België nog 1.486 slachtoffers. In de jaren die volgden, ging dat aantal steeds weer een beetje omlaag. Nu er in 2009 weer een stijging werd opgetekend, lijkt de regeringsdoelstelling niet meer haalbaar.

In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel lichtjes van 495 in 2008 naar 483 in 2009. In het Waalse Gewest steeg het aantal dodelijke slachtoffers echter met net geen vier procent. Er waren in het voorbije jaar wel minder ongevallen waarbij minstens een vrachtwagen (-13 procent) bij betrokken was. Het aantal doden bij dit soort van ongevallen daalde met zes procent.

De meeste verkeersdoden (43 procent) vallen te betreuren in het weekend. “Weekendongevallen zijn dus een stuk ernstiger dan verkeersongevallen tijdens de rest van de week”, aldus staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. Toch is de CD&V-er niet helemaal ontevreden. “De gunstige cijfers voor 2008 werden bevestigd in 2009, maar ik had liever een nieuwe daling vastgesteld.”

“In de strijd tegen verkeersongevallen zullen we blijven inzetten op de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden: snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht. Vanaf dit jaar wordt ook de speekseltest voor drugs ingevoerd.”

Het getal van 955 doden bestaat uit mensen die tot 30 dagen na een ongeluk aan de gevolgen ervan overlijden.

Bron: GVA

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Aantal verkeersdoden in België neemt toe”

John Willemsen|20.07.10|14:03

En dan kunnen ongeschikte bestuurders toch gewoon door blijven rijden.. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.. Belgie kent een systeem van vrije begeleiding:ofwel leer je met eender wie rijden (voorlopig rijbewijs 36 Mnd) of met een instructeur (voorlopig rijbewijs 18 Mnd). Leer je bij een rijschool, dan zal die veel eerder geneigd zijn je je voorlopig ijbewijs te geven om op die manier “reclame” te maken. Vervolgens mag je, terwijl je duidelijk nog niet klaar bent, helemaal alleen de weg op. Je moet minstens 3 maanden je rijbewijs hebben voor je examen mag doen. Zak je, dan mag je gewoon met je eigen auto wegrijden! Zak je nog een keer, dan moet je daarna 6 lessen bij een rijschool volgen. Telkens wanneer je 2 keer zakt voor het examen, moet je 6 uur bij een rijschool volgen; dit gedurende de maximale 18 maanden geldigheid van je voorlopig rijbewijs. Ik geloof dat Belgie het enige land in de EU is waar je kunt zakken voor je examen en dan TOCH met je eigen auto weg mag rijden: volkomen legaal.. Als je dat bedenkt, is het natuurlijk niet vreemd dat er veel verkeersongelukken gebeuren. Of wat denk je van pappa of mamma die al jaren lang dezelfde fout(en) maakt, inmiddels niet beter weet en dit aan zoon/dochterlief leert.. Vervolgens weten die niet dat ze een fout maken. Aangezien de examinatoren weinig belang hechten aan niet-levensgevaarlijke fouten, worden ze door de vingers gezien en BOEM! Weer een ongeluk…. Ra ra hoe kan dat toch…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.