jongeren, verkeer, automobilist

Workshops verkeer voor ‘asojongeren’ blijken te werken

HEUSDEN – Een proef met workshops voor jongeren met verkeersgedragproblemen is opmerkelijk goed verlopen. Slechts één van de 20 risicojongeren is in het afgelopen half jaar opnieuw in de fout gegaan.

De Verkeersveiligheid Groep Nederland, die het project leidde, is tevreden met het resultaat. De proef moest de jonge automobilisten meer bewust maken van de gevolgen van hun gedrag. Ook moest de aanpak ook leiden tot een beter inzicht bij de groepsleden van de eigen beperkingen en het tijdig herkennen van gevaren op de weg. De score van 95 procent maakt de proef nu zeer geschikt voor een landelijk vervolg.

Onverantwoord rijgedrag
De gemeente Heusden kende de afgelopen jaren tenminste drie groepen jongeren die voor veel overlast zorgde in de kern Vlijmen. Ook door hun verkeersgedrag kwamen de leden van de groepen zeer geregeld in aanraking met de politie. Dit vanwege ongewenst ‘stoer’ rijgedrag, alcoholgebruik en enige ernstige verkeersongelukken. De gemeente zocht voor een nieuwe aanpak contact met de Provincie Noord-Brabant. Die benaderde de Verkeersveiligheid Groep Nederland.

Tijdens de trainingsdag op het terrein van het SEC in Rosmalen kreeg de groep drie workshops aangeboden. De meer theoretische kant over de risico’s van alcohol kwam van Novadic-Kentron. De vaak harde cijfers werkten als een eye opener bij de jeugd. Medewerkers van ZAT Projectenbureau (Zero Alcohol Tolerance) gebruikten ook de inzet van professionele acteurs.

Het trainingsinstituut legde tevens de nadruk op bewustwordingsprocessen en gedragsverandering in het verkeer. Wat de jongeren vooral leerden, was dat ze mogelijk hun voertuig toch niet zo goed onder controle hebben als ze denken. “Je moet je kop er wel bij blijven houden, weten wat je moet doen en juist niet stoer doen”, was een duidelijke reactie vanuit de deelnemers, toen hen gevraagd werd naar de effecten van de praktijktraining.

‘Stoer’ blijkt onnozel
Het effect van de aanpak is verbazend effectief gebleken. Minstens zo belangrijk is de echte cultuurverandering binnen de groep. Tegenwoordig spreken de jongeren onderling elkaar aan op risicovol gedrag. Wat vroeger binnen de groep als ‘stoer en cool’ ervaren werd, komt nu zelfs onnozel over.

“Daarmee biedt deze aanpak uitstekende vooruitzichten. Als je één groep zover kunt krijgen dat ze elkaar aanspreken, is er zeker ook elders resultaat te behalen,” aldus Eric Tolboom van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. Hij voegt daar wel aan toe dat eenmalige trainingen bij deze leeftijd absoluut zinloos zijn. “Een cultuurverandering is noodzakelijk. Daarvoor is een blijvend contact tussen jongeren, jeugdwerk en politie belangrijk.”

Trots
In de gemeente Vlijmen gebeurt dat ook. Gebleken is dat de pilot jongeren nu soms zélf de politie bellen als er in de buurt onrust wordt gestookt: zij willen zich daarvan distantiëren. Dat de jongeren zelf ook trots zijn op wat ze bereikt hebben, bleek recent tijdens een fuik voor een alcoholcontrole. Tussen de gecontroleerden zat ook één van de deelnemers aan de pilot. Niet alleen had die niets gedronken; hij belde ook meteen zijn vrienden die vervolgens kwamen en vrijwillig in de rij aansloten om ook even te blazen. Niemand had iets op.

Bron: Verkeer in Beeld

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Workshops verkeer voor ‘asojongeren’ blijken te werken | RijschoolPro
jongeren, verkeer, automobilist

Workshops verkeer voor ‘asojongeren’ blijken te werken

HEUSDEN – Een proef met workshops voor jongeren met verkeersgedragproblemen is opmerkelijk goed verlopen. Slechts één van de 20 risicojongeren is in het afgelopen half jaar opnieuw in de fout gegaan.

De Verkeersveiligheid Groep Nederland, die het project leidde, is tevreden met het resultaat. De proef moest de jonge automobilisten meer bewust maken van de gevolgen van hun gedrag. Ook moest de aanpak ook leiden tot een beter inzicht bij de groepsleden van de eigen beperkingen en het tijdig herkennen van gevaren op de weg. De score van 95 procent maakt de proef nu zeer geschikt voor een landelijk vervolg.

Onverantwoord rijgedrag
De gemeente Heusden kende de afgelopen jaren tenminste drie groepen jongeren die voor veel overlast zorgde in de kern Vlijmen. Ook door hun verkeersgedrag kwamen de leden van de groepen zeer geregeld in aanraking met de politie. Dit vanwege ongewenst ‘stoer’ rijgedrag, alcoholgebruik en enige ernstige verkeersongelukken. De gemeente zocht voor een nieuwe aanpak contact met de Provincie Noord-Brabant. Die benaderde de Verkeersveiligheid Groep Nederland.

Tijdens de trainingsdag op het terrein van het SEC in Rosmalen kreeg de groep drie workshops aangeboden. De meer theoretische kant over de risico’s van alcohol kwam van Novadic-Kentron. De vaak harde cijfers werkten als een eye opener bij de jeugd. Medewerkers van ZAT Projectenbureau (Zero Alcohol Tolerance) gebruikten ook de inzet van professionele acteurs.

Het trainingsinstituut legde tevens de nadruk op bewustwordingsprocessen en gedragsverandering in het verkeer. Wat de jongeren vooral leerden, was dat ze mogelijk hun voertuig toch niet zo goed onder controle hebben als ze denken. “Je moet je kop er wel bij blijven houden, weten wat je moet doen en juist niet stoer doen”, was een duidelijke reactie vanuit de deelnemers, toen hen gevraagd werd naar de effecten van de praktijktraining.

‘Stoer’ blijkt onnozel
Het effect van de aanpak is verbazend effectief gebleken. Minstens zo belangrijk is de echte cultuurverandering binnen de groep. Tegenwoordig spreken de jongeren onderling elkaar aan op risicovol gedrag. Wat vroeger binnen de groep als ‘stoer en cool’ ervaren werd, komt nu zelfs onnozel over.

“Daarmee biedt deze aanpak uitstekende vooruitzichten. Als je één groep zover kunt krijgen dat ze elkaar aanspreken, is er zeker ook elders resultaat te behalen,” aldus Eric Tolboom van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. Hij voegt daar wel aan toe dat eenmalige trainingen bij deze leeftijd absoluut zinloos zijn. “Een cultuurverandering is noodzakelijk. Daarvoor is een blijvend contact tussen jongeren, jeugdwerk en politie belangrijk.”

Trots
In de gemeente Vlijmen gebeurt dat ook. Gebleken is dat de pilot jongeren nu soms zélf de politie bellen als er in de buurt onrust wordt gestookt: zij willen zich daarvan distantiëren. Dat de jongeren zelf ook trots zijn op wat ze bereikt hebben, bleek recent tijdens een fuik voor een alcoholcontrole. Tussen de gecontroleerden zat ook één van de deelnemers aan de pilot. Niet alleen had die niets gedronken; hij belde ook meteen zijn vrienden die vervolgens kwamen en vrijwillig in de rij aansloten om ook even te blazen. Niemand had iets op.

Bron: Verkeer in Beeld

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.