oog

Duitse oogtechnologie voor het besturen van de auto

DUITSLAND – Onderzoekers van de Freie Universität Berlin hebben een nieuwe technologie ontwikkeld waarbij automobilisten hun wagen met de ogen in plaats van met de handen besturen.

Raul Rojas, onderzoeker artificiële intelligentie aan de Duitse universiteit, zegt dat de technologie de oogbeweging van de bestuurder volgt en de auto vervolgens in de kijkrichting stuurt. Met de eyeDriver-technologie werd tijdens een test op de gewezen luchthaven van Tempelhof in Berlijn een snelheid gerealiseerd van 50 kilometer per uur. De auto kan ook achteruitrijden. Daarvoor moet de bestuurder alleen maar in de achteruitkijkspiegel kijken.

“De experimenten blijven voorlopig relatief eenvoudig,” aldus het persbureau Associated Press. “De wagen werd niet geconfronteerd met de talloze obstakels uit het dagelijkse verkeer. Het is dan ook de vraag of de technologie zal kunnen voldoen aan de praktische haalbaarheid en veiligheid. Men kan zich immers voorstellen dat de autobestuurder niet altijd even geconcentreerd is en zijn blik kan afgeleid worden.”

De onderzoekers zeggen daar echter een antwoord op te hebben en een wagen aan de hand van satellietnavigatie en camera’s, lasers en scanners autonoom te kunnen laten rijden. Alleen aan splitsingen en kruisingen moet de bestuurder aangeven welke richting hij wil volgen. Rojas stelt dat autonome besturing de mobiliteit in de toekomst enorm zal veranderen. En dus ook de rijlesmethodes.

Bron: Expres.be

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse oogtechnologie voor het besturen van de auto | RijschoolPro
oog

Duitse oogtechnologie voor het besturen van de auto

DUITSLAND – Onderzoekers van de Freie Universität Berlin hebben een nieuwe technologie ontwikkeld waarbij automobilisten hun wagen met de ogen in plaats van met de handen besturen.

Raul Rojas, onderzoeker artificiële intelligentie aan de Duitse universiteit, zegt dat de technologie de oogbeweging van de bestuurder volgt en de auto vervolgens in de kijkrichting stuurt. Met de eyeDriver-technologie werd tijdens een test op de gewezen luchthaven van Tempelhof in Berlijn een snelheid gerealiseerd van 50 kilometer per uur. De auto kan ook achteruitrijden. Daarvoor moet de bestuurder alleen maar in de achteruitkijkspiegel kijken.

“De experimenten blijven voorlopig relatief eenvoudig,” aldus het persbureau Associated Press. “De wagen werd niet geconfronteerd met de talloze obstakels uit het dagelijkse verkeer. Het is dan ook de vraag of de technologie zal kunnen voldoen aan de praktische haalbaarheid en veiligheid. Men kan zich immers voorstellen dat de autobestuurder niet altijd even geconcentreerd is en zijn blik kan afgeleid worden.”

De onderzoekers zeggen daar echter een antwoord op te hebben en een wagen aan de hand van satellietnavigatie en camera’s, lasers en scanners autonoom te kunnen laten rijden. Alleen aan splitsingen en kruisingen moet de bestuurder aangeven welke richting hij wil volgen. Rojas stelt dat autonome besturing de mobiliteit in de toekomst enorm zal veranderen. En dus ook de rijlesmethodes.

Bron: Expres.be

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.