lane-departure-warning-technology

Intelligente voertuigsystemen veiliger, maar niet zoals beloofd

LEIDSCHENDAM – Intelligente voertuigsystemen zullen het aantal verkeersslachtoffers verminderen, maar waarschijnlijk niet zoveel als de ontwerpers beloven. Dat concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in haar onderzoek naar de effecten van bijvoorbeeld intelligente snelheidsassistentie (ISA) of navigatiesystemen.

Op basis van literatuurstudies schatte de SWOV de effecten in van een aantal intelligente voertuigsystemen. Vrijwel alle systemen hebben in meer of mindere mate een positief effect op de verkeersveiligheid.

Zo wordt van Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) een relatief groot effect op de verkeersveiligheid verwacht, vooral omdat het eenzijdige ongevallen kan voorkomen (33 tot 72 minder verkeersdoden per jaar). Maar iets als Lane Depature Warning System levert relatief weinig winst op, zo blijkt uit de literatuur. En dat geldt ook voor Advanced Cruise Control.

Navigatiesystemen lijken een licht positief effect op de verkeersveiligheid te hebben. En hoewel de verkeersveiligheidseffecten van eCall gering zijn, valt er bij brede Europese implementatie een redelijke winst te verwachten, aldus de SWOV.

Meer verwacht de SWOV van andersoortige maatregelen, zoals bijvoorbeeld van een alcoholslotprogramma (30 tot 35 verkeersdoden minder per jaar) en invoering motorvoertuigverlichting overdag (20 verkeersdoden minder).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.