snelweg, nacht

VAB: ’s Nachts lang rijden is veel onveiliger dan overdag

BELGIË – ’s Nachts met de auto op een verre vakantie vertrekken brengt een fors hoger veiligheidsrisico met zich mee dan overdag te rijden. Dat blijkt uit onderzoek van mobiliteitsvereniging VAB, de Belgische ANWB.

“Je overschat jezelf en je onderschat je slaperigheid. Ik voelde zelf niet hoe ik aan het zwalpen ging”, zegt proefpersoon en rijinstructeur Alexander Van den Broeck in het Belgische Nieuwsblad.

Vier teams legden de 740 kilometer van Antwerpen naar Macon in Bourgondië af, een typisch traject naar het zuiden. De heenrit vertrok vrijdagavond om 20 uur. De terugrit op zondagochtend, na een goede nachtrust. Wagens en bestuurders waren uitgerust met een reeks meetinstrumenten. Zo checkte een cameraatje op een bril of de ogen dichtvielen.

Het bleek dat wie overdag reed, omstreeks 14 uur een dipje kreeg, en maar net in de risicozone van slaperigheid kwam. Wie ’s nachts reed, zat veelvuldig in de risicozone en zelfs vijf keer in de fase dat het gevaarlijk werd. Er kan dus maar één advies klinken: rij niet ’s nachts. Doe je het toch, plan dan voldoende pauzes (om de 2 tot 2,5 uur), die lang genoeg duren (25 minuten), concludeert de VAB.

Uit een online-enquête bij meer dan drieduizend bestuurders leert de VAB dat vooral jongeren (-25 jaar) ’s nachts rijden. Zij rijden ook gedurende langere tijd en leggen meer kilometers af. Oudere bestuurders verkiezen de zaterdagochtend.

In het voordeel van de jongeren pleit dan weer dat ze vaker van bestuurder wisselen. Bij de 55-plussers is de partner vaak geen kandidaat-bestuurder.

Bestuurders die in slaap vallen, belanden naast de rijweg, hebben een kop-staartbotsing of knallen tegen een obstakel zonder dat er remsporen zijn. Slaperigheid zou een factor zijn in 4 tot 16 procent van de ongevallen met personenwagens, en zelfs in 28 procent van de dodelijke ongevallen.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “VAB: ’s Nachts lang rijden is veel onveiliger dan overdag”

John Willemsen|06.07.10|18:58

Markant dat de VAB met de ANWB wordt vergeleken; ze heeft meer weg van de BOVAG. Nog zo’n zelfbenoemde “branche organisatie”. Hoewel de VAB het niet toegeeft, is (“branche oranisatie”) FederDrive een VAB-vehikel. De VAB probeert zelfs te lobbyen; enkel in haar eigen belang. Een les kost bij hen een indrukwekkende €56 ! Dan is het natuurlijk in je eigen belang je belangrijk voor te doen, zoals door middel van zulke flut-onderzoeken. Wisten we ècht nog niet dat ’s nachts rijden gevaarlijker is dan overdag rijden? Is dit zulk schokkend nieuws voor ons Nederlanders, met onze verkeersveiligheid en vele onderzoeken daarnaar, dat dit moet worden gepubliceerd als “nieuws”?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.