dodelijk ongeval

Europa wil aantal verkeersdoden halveren in tien jaar

BRUSSEL – De Europese Commissie wil het aantal verkeersdoden de komende tien jaar halveren. Nu nog sterven dagelijks honderd mensen op de Europese wegen. Veiliger auto’s, wegen en tunnels en een strengere naleving van de verkeersregels moeten dat getal omlaag brengen.

Europees Commissaris Kallas (Transport) vindt het aantal ‘onacceptabel hoog’. Hoewel er sinds 2001 veel is verbeterd – 40 procent minder slachtoffers – zijn volgens Kallas nieuwe maatregelen onontkoombaar.

De Commissie denkt onder meer over opleidingseisen voor rijinstructeurs, en onderzoekt een verplichte proeftijd (met strengere regels) voor automobilisten die net hun rijbewijs hebben. Overigens zijn deze regels in Nederland al ingevoerd.

Vorig jaar kwamen ruim 35 duizend mensen om in het verkeer, een kleine stad. Ruim 140 duizend mensen raakten permanent gehandicapt door een ongeval en 1,4 miljoen personen zwaar gewond. De totale kosten van de ongelukken, de medische verzorging en het verlies aan inkomsten bedragen 130 miljard euro per jaar.

Kallas waarschuwde dinsdag bij de presentatie van zijn plannen dat vermindering van het aantal verkeersslachtoffers niet eenvoudig is. De verschillen tussen EU-landen zijn groot. Zo vallen in Nederland aanzienlijk minder verkeersdoden (per miljoen inwoners) dan in België en Luxemburg.

De Commissie wil harde eisen stellen aan de verkeersveiligheid als voorwaarde voor het verstrekken van EU-subsidies voor wegen en tunnels. Verder moeten auto’s, bussen en trucks verplicht worden uitgerust met antislip- en antiblokkeersystemen, verklikkers bij verandering van rijbaan (vrachtwagens, bussen), automatische noodremmen en snelheidsbegrenzers (lichte vrachtwagens).

Speciale aandacht is nodig voor motorrijders. Bij deze groep weggebruikers is nauwelijks sprake van minder slachtoffers. Onderzocht wordt of airbags (eventueel in de kleding) een oplossing kunnen bieden.

Bron: Volkskrant

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Europa wil aantal verkeersdoden halveren in tien jaar”

M.Hoeze|23.07.10|14:04

Geef ons als instrukteurs een kant en klaar boekje aangerijkt met voor bedrukte gegevens.
Neem dit serieus ter hand en ga deze kentekens in de gaten houden door sterk gerichte controle.
Want het ligt niet aan de voertuigen, maar aan de bestuurders.
Elke instrukteur ziet per dag minimaal wel 3 verkeers hufters.
Hoofd factor Verkeers veiligheid 92% is de mens de hoofdschuldige.
Niet de weg of het voertuig.
En maak ook een bordje met Max 40 km per uur, daar zullen we ons allemaal beter aan kunnen houden.
Als ze dan ook nog op de juiste plaats staan, en over de juiste lengte dan is dat ook weer mooi meegenomen.
En stop eens met die duizende 60 km per uur zones?
Ene laat ons op de snelweg waar het goed kan, ook gewoon 130 of 140 rijden.
Dat kan ook veel frustraties voorkomen.
We willen nu echt nog heiliger zijn dan sommige pausen?

John Willemsen|24.07.10|00:03

Simpelweg lachwekkend dat dit bericht uitgerekend uit Brussel komt… De stad die niet alleen door Europa wordt uitgelachen, maar zelf in de rest van het eigen land (Vlaanderen en Wallonie). En met recht. In Brussel rijden is erger dan rijden in Turkije, Algarije, India, Afrika… Meer gekken op de weg, en minder ruimte..!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa wil aantal verkeersdoden halveren in tien jaar | RijschoolPro
dodelijk ongeval

Europa wil aantal verkeersdoden halveren in tien jaar

BRUSSEL – De Europese Commissie wil het aantal verkeersdoden de komende tien jaar halveren. Nu nog sterven dagelijks honderd mensen op de Europese wegen. Veiliger auto’s, wegen en tunnels en een strengere naleving van de verkeersregels moeten dat getal omlaag brengen.

Europees Commissaris Kallas (Transport) vindt het aantal ‘onacceptabel hoog’. Hoewel er sinds 2001 veel is verbeterd – 40 procent minder slachtoffers – zijn volgens Kallas nieuwe maatregelen onontkoombaar.

De Commissie denkt onder meer over opleidingseisen voor rijinstructeurs, en onderzoekt een verplichte proeftijd (met strengere regels) voor automobilisten die net hun rijbewijs hebben. Overigens zijn deze regels in Nederland al ingevoerd.

Vorig jaar kwamen ruim 35 duizend mensen om in het verkeer, een kleine stad. Ruim 140 duizend mensen raakten permanent gehandicapt door een ongeval en 1,4 miljoen personen zwaar gewond. De totale kosten van de ongelukken, de medische verzorging en het verlies aan inkomsten bedragen 130 miljard euro per jaar.

Kallas waarschuwde dinsdag bij de presentatie van zijn plannen dat vermindering van het aantal verkeersslachtoffers niet eenvoudig is. De verschillen tussen EU-landen zijn groot. Zo vallen in Nederland aanzienlijk minder verkeersdoden (per miljoen inwoners) dan in België en Luxemburg.

De Commissie wil harde eisen stellen aan de verkeersveiligheid als voorwaarde voor het verstrekken van EU-subsidies voor wegen en tunnels. Verder moeten auto’s, bussen en trucks verplicht worden uitgerust met antislip- en antiblokkeersystemen, verklikkers bij verandering van rijbaan (vrachtwagens, bussen), automatische noodremmen en snelheidsbegrenzers (lichte vrachtwagens).

Speciale aandacht is nodig voor motorrijders. Bij deze groep weggebruikers is nauwelijks sprake van minder slachtoffers. Onderzocht wordt of airbags (eventueel in de kleding) een oplossing kunnen bieden.

Bron: Volkskrant

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Europa wil aantal verkeersdoden halveren in tien jaar”

M.Hoeze|23.07.10|14:04

Geef ons als instrukteurs een kant en klaar boekje aangerijkt met voor bedrukte gegevens.
Neem dit serieus ter hand en ga deze kentekens in de gaten houden door sterk gerichte controle.
Want het ligt niet aan de voertuigen, maar aan de bestuurders.
Elke instrukteur ziet per dag minimaal wel 3 verkeers hufters.
Hoofd factor Verkeers veiligheid 92% is de mens de hoofdschuldige.
Niet de weg of het voertuig.
En maak ook een bordje met Max 40 km per uur, daar zullen we ons allemaal beter aan kunnen houden.
Als ze dan ook nog op de juiste plaats staan, en over de juiste lengte dan is dat ook weer mooi meegenomen.
En stop eens met die duizende 60 km per uur zones?
Ene laat ons op de snelweg waar het goed kan, ook gewoon 130 of 140 rijden.
Dat kan ook veel frustraties voorkomen.
We willen nu echt nog heiliger zijn dan sommige pausen?

John Willemsen|24.07.10|00:03

Simpelweg lachwekkend dat dit bericht uitgerekend uit Brussel komt… De stad die niet alleen door Europa wordt uitgelachen, maar zelf in de rest van het eigen land (Vlaanderen en Wallonie). En met recht. In Brussel rijden is erger dan rijden in Turkije, Algarije, India, Afrika… Meer gekken op de weg, en minder ruimte..!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.