ESP, ESC

Verplicht gebruik ESP scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden

LEIDSCHENDAM – Het gebruik van Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) in alle auto’s scheelt tientallen verkeersdoden per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

ESC, ook wel ESP genoemd, is een voertuigveiligheidssysteem dat de bestuurder ondersteunt. Als de bestuurder in een kritieke situatie terechtkomt en het voertuig dreigt te slippen, grijpt ESC autonoom in; de bestuurder hoeft zelf niets te doen.

Volgens BOVAG-RAI had in 2008 17,5% van de basismodellen van vijftig best verkochte personenauto’s zo’n voorziening. In een nieuwe factsheet geeft de SWOV aan dat uit buitenlandse studies blijkt dat zo’n voorziening het aantal dodelijke enkelvoudige personenautoongevallen met 30% tot 62% kan verminderen. Vooral SUV’s profiteren ervan, omdat het hoge zwaartepunt de stabiliteit vermindert.

Het effect van ESC op meervoudige ongevallen (een ongeval waarbij meer dan één rijdend voertuig betrokken is) is wat minder duidelijk. Er lijkt sprake van een positief effect van ESC op vooral de meervoudige ongevallen met dodelijke afloop.

Voor Nederland schat de SWOV dat ESC bij brede toepassing het aantal verkeersdoden met 33 tot 72 kan verminderen. De Europese Commissie heeft inmiddels besloten dat vanaf november 2011 alle nieuwe modellen voertuigen (personenauto’s en vrachtwagens) van ESC dienen te zijn voorzien. Vanaf november 2014 geldt dat voor alle nieuw verkochte voertuigen, dus ook bestaande modellen.

Bron: Verkeersnet.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Verplicht gebruik ESP scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden”

Bastiaan|09.08.10|23:32

…de bestuurder hoeft zelf niets te doen……..nou ja…dat is vaak niet helemaal zo. ESC/ESP kan wel veel, maar de belangrijkste schakel is (gelukkig) nog steeds de bestuurder. Wat ook zeker meespeelt is bijv. de conditie van auto en met name de banden, maar ook van het wegdek en de weersomstandigheden.

Dat deze systemen ongevallen kunnen voorkomen, doordat ze adequaat ingrijpen en helpen een slippende auto weer te stabiliseren, en daarmee het aantal gewonden en doden reduceren daar ben ik wel van overtuigd. Daarom is het ook goed dat dit standaard op auto’s zit (bij voorkeur uitschakelbaar).

Maar roep nou niet te hard dat je zelf niets meer hoeft te doen en dat ESC/ESP altijd alles oplost. Want dat is gewoon niet zo.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|26.08.10|13:32

Ik vind het op zich geen verkeerde zaak dat ESP/ESC verplicht wordt gesteld op nieuwe auto’s, maar wat ik liever zou zien is dat een anti slip cursus verplicht wordt gesteld voor alle examenkandidaten. En dan het liefst in een auto zonder ESP/ESC, danwel een voertuig waarbij dit systeem is uitgeschakeld. Als men daarmee leert omgaan, dan kan men ook nog goed handelen in het geval dat een ESP/ESC systeem faalt. En eerlijk gezegd denk ik dat zo’n cursus een groter effect zal hebben op de verkeersveiligheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verplicht gebruik ESP scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden | RijschoolPro
ESP, ESC

Verplicht gebruik ESP scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden

LEIDSCHENDAM – Het gebruik van Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) in alle auto’s scheelt tientallen verkeersdoden per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

ESC, ook wel ESP genoemd, is een voertuigveiligheidssysteem dat de bestuurder ondersteunt. Als de bestuurder in een kritieke situatie terechtkomt en het voertuig dreigt te slippen, grijpt ESC autonoom in; de bestuurder hoeft zelf niets te doen.

Volgens BOVAG-RAI had in 2008 17,5% van de basismodellen van vijftig best verkochte personenauto’s zo’n voorziening. In een nieuwe factsheet geeft de SWOV aan dat uit buitenlandse studies blijkt dat zo’n voorziening het aantal dodelijke enkelvoudige personenautoongevallen met 30% tot 62% kan verminderen. Vooral SUV’s profiteren ervan, omdat het hoge zwaartepunt de stabiliteit vermindert.

Het effect van ESC op meervoudige ongevallen (een ongeval waarbij meer dan één rijdend voertuig betrokken is) is wat minder duidelijk. Er lijkt sprake van een positief effect van ESC op vooral de meervoudige ongevallen met dodelijke afloop.

Voor Nederland schat de SWOV dat ESC bij brede toepassing het aantal verkeersdoden met 33 tot 72 kan verminderen. De Europese Commissie heeft inmiddels besloten dat vanaf november 2011 alle nieuwe modellen voertuigen (personenauto’s en vrachtwagens) van ESC dienen te zijn voorzien. Vanaf november 2014 geldt dat voor alle nieuw verkochte voertuigen, dus ook bestaande modellen.

Bron: Verkeersnet.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Verplicht gebruik ESP scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden”

Bastiaan|09.08.10|23:32

…de bestuurder hoeft zelf niets te doen……..nou ja…dat is vaak niet helemaal zo. ESC/ESP kan wel veel, maar de belangrijkste schakel is (gelukkig) nog steeds de bestuurder. Wat ook zeker meespeelt is bijv. de conditie van auto en met name de banden, maar ook van het wegdek en de weersomstandigheden.

Dat deze systemen ongevallen kunnen voorkomen, doordat ze adequaat ingrijpen en helpen een slippende auto weer te stabiliseren, en daarmee het aantal gewonden en doden reduceren daar ben ik wel van overtuigd. Daarom is het ook goed dat dit standaard op auto’s zit (bij voorkeur uitschakelbaar).

Maar roep nou niet te hard dat je zelf niets meer hoeft te doen en dat ESC/ESP altijd alles oplost. Want dat is gewoon niet zo.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|26.08.10|13:32

Ik vind het op zich geen verkeerde zaak dat ESP/ESC verplicht wordt gesteld op nieuwe auto’s, maar wat ik liever zou zien is dat een anti slip cursus verplicht wordt gesteld voor alle examenkandidaten. En dan het liefst in een auto zonder ESP/ESC, danwel een voertuig waarbij dit systeem is uitgeschakeld. Als men daarmee leert omgaan, dan kan men ook nog goed handelen in het geval dat een ESP/ESC systeem faalt. En eerlijk gezegd denk ik dat zo’n cursus een groter effect zal hebben op de verkeersveiligheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.