snelweg, maximumsnelheid

ANWB: ‘Maximumsnelheid 130 km/h kan bijna nergens’

DEN HAAG – De maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur verhogen kan maar op een handjevol snelwegen in Nederland. Op de meeste rijkswegen is het onmogelijk omdat dit te gevaarlijk is of de geluids- of uitstootnormen erdoor worden overschreden, zo vindt de ANWB.

Het is een lang gekoesterde wens van VVD, CDA en PVV om de maximumsnelheid op te voeren tot 130 kilometer per uur waar dat kan. De partijen spraken in het nieuwe regeerakkoord af dat de snelheidsverhoging er komt.

ANWB

De ANWB vindt 130 op zich prima, maar oordeelt ook dat het kabinet niet alleen maar naar het plezier van de automobilist moet kijken. Eigenlijk zou 130 rijden alleen mogelijk zijn op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch, de A12 van Utrecht naar Den Haag en de A4 van Den Haag naar Amsterdam, blijkt uit onderzoek dat de ANWB heeft gedaan.

De ANWB is vooral bang dat op twee keer tweebaans snelwegen de snelheidsverschillen tussen vrachtauto’s en auto’s te groot worden. Daardoor zouden er sneller botsingen kunnen ontstaan en komen er meer files door het zogeheten harmonica-effect dat ontstaan door remmend verkeer.

Daarnaast vindt de ANWB het niet acceptabel dat de milieuwinst die de afgelopen jaren werd geboekt door de instelling van bijvoorbeeld de 80km-zones bij Amsterdam en Rotterdam wegvalt. “We zijn van de auto’s”, zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom tegen de NOS. “Maar we zijn ook van de verantwoorde mobiliteit.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “ANWB: ‘Maximumsnelheid 130 km/h kan bijna nergens’”

rijschool|03.11.10|19:54

En hieruit blijkt dat de ANWB alleen maar oog heeft voor de Randstad. De hele Veluwe, Achterhoek, Drenthe, Groningen en Friesland wensen zij niet mee te rekenen.
Daar is 130 km/u geen enkel probleem over het algemeen. Is het druk dan kan dat gewoonweg niet.

Daarom heb ik mijn lidmaatschap maar opgezegt.

Geen|01.02.11|20:37

Waarom zijn we in Nederland dom om dat milieu gezeur aan tehoren..

Kijk eens naar andere landen bijv. Frankrijk, Duitsland (waar je zo hard mag als je wilt), Denemarken etc daar is de maximum snelheid 130 km ( behalve Duitsland waar je zo hard mag waar je wilt) en het werkt prima met vrachtwagens..

Peter|12.03.11|13:26

Wat betreft de vorige reacties: naast veiligheid gaat het erom dat de CO2-uitstoot beperkt moet worden. Dat heeft niks met de regio te maken. Elke CO2-besparing is meegenomen aangezien dit kabinet verder nauwelijks iets doet op dit gebied. Naar andere landen kijken heeft weinig zin. Die landen zijn minder druk dan Nederland. Duitsland bouwt het aantal 130 km-zones af. Spanje verlaagt de snelheden (in ieder geval tijdelijk) omdat het gewoon beter is voor de economie en het milieu.

ingmar|14.03.11|17:03

Ik mag dan een jongen van 12 zijn, maar ik kan jullie wel vertellen dat jullie eens aan ons moeten denken, jullie verknoeien onze toekomst met jullie fanatieke auto rijden.

wisten jullie dat De snelheid verhogen van 120 km per uur naar 130 heeft tot gevolg dat er 10 tot 15 % meer CO2 wordt uitgestoten door de auto’s. Het brandstofverbruik gaat evenredig met dezelfde persentages omhoog. Ik zou mijn geld maar eens uitgeven aan nuttige dingen.

Bert|15.03.11|12:06

Schreeuwen, maar ondertussen wel mee willen profiteren van de economie.

Peter|15.03.11|20:31

Goed zo Ingmar! Helaas hebben partijen als de VVD en PVV het nu voor het zeggen, en die mensen zitten helaas wat simpeler in elkaar. Die willen “gewoon doorrijden”…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.