ongeluk, verkeersveiligheid, snelweg

Snelheid naar 130 kilometer per uur kost 15 doden per jaar

DEVENTER – Wanneer de maximumsnelheid op snelwegen wordt verhoogd van 120 naar 130 kilometer per uur, kost dat 15 doden en tweehonderd gewonden per jaar extra. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng.

Goudappel Coffeng is voor de berekening ervan uitgegaan dat overal waar automobilisten nu 120 km per uur mogen rijden, de maximale toegestane snelheid straks naar 130 km per uur gaat. Het gaat dan om vierduizend van de negenduizend kilometer snelweg in Nederland.

Milieu

Voor het milieu lijken de gevolgen mee te vallen. De geluidsoverlast langs de snelwegen zal toenemen met 0,8 dBA. Hiermee is het volgens het adviesbureau niet verplicht om geluidwerende maatregelen te nemen. Ook zal een hogere uitstoot van fijn stof  nauwelijks voor problemen zorgen.

Wel zal op meer plekken de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) boven de norm uitkomen. In totaal gaat het om 29% meer kilometers snelweg waar de uitstoot te hoog is. Vooral in Gelderland en Noord-Brabant is dit het geval. Ook zal de uitstoot van CO2 met 2,5% stijgen. Dat is drie keer de besparing die nu wordt gehaald door de lagere belasting op zuinige auto’s.

Boete

Ook al is de nieuwe regering voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/h, wie nu met die snelheid beboet wordt, moet gewoon betalen. Dat heeft minister van Veiligheid en Justitie Opstelten aan de PVV laten weten.

De PVV stelde voor dat automobilisten die na 14 oktober, de dag van beëdiging van de nieuwe ministers, zijn geflitst met een snelheid tot 131 km/h, geen envelop uit Leeuwarden zouden ontvangen. Het nieuwe kabinet wil de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen wel verhogen tot 130 km/h, maar dat gaat pas in als de regels zijn aangepast.

Lees hier het rapport over de maximumsnelheid van 130 km per uur, gepubliceerd door het Financieel Dagblad

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.