maximumsnelheid, snelweg, 130 kilometer per uur

VVD en PVV willen in januari al maximaal 130 km/h

DEN HAAG – Regeringspartij VVD en gedoogpartner PVV willen dat het regeringsplan om op sommige snelwegen de snelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur al per januari wordt ingevoerd.

Dat voorstel gaan zij komende week tijdens de begrotingshandeling van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (dinsdag en woensdag) voorleggen aan minister Melanie Schultz van Haegen. De VVD-minister heeft eerder gezegd dat ze eerst wil inventariseren op welke wegen de snelheid kan worden verhoogd vanwege verkeersveiligheid en milieugevolgen. Het CDA wil wachten tot ze vervolgens met een voorstel komt.

Wachten

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot vindt het niet nodig om zo lang te wachten. “Op sommige wegen kunnen we begin 2011 al naar 130 kilometer”, oordeelt hij in de Volkskrant. “Dat kan volgens mij op de A16 Dordrecht-Breda, op de A6 voorbij Almere en ook op alle delen van de A2 die zijn verbreed.

“We moeten niet een jaar wachten tot de laatste autoweg is bekeken. We moeten een beetje nuchter zijn. Auto’s zijn schoner geworden dus de uitstoot wordt minder. En waarom rijden veel mensen te hard op sommige wegen? Omdat de snelheidsbeperking er belachelijk is”, zo is de gekozen volksvertegenwoordiger van mening.

Adviesbureau Goudappel Coffeng heeft in haar onderzoek onlangs aangetoond dat de voorgestelde verhoging van de maximumsnelheid leidt tot 15 doden en tweehonderd gewonden extra per jaar.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “VVD en PVV willen in januari al maximaal 130 km/h”

Rob Heusdens|30.11.10|23:34

Deze snelheidsverhoging is uitermate dom omdat:
1. De verkeersveiligheid afneemt bij hogere rijsnelheid, zeker op drukke wegen
2. Je bijna nergens die snelheid kunt rijden en de tijdwinst miniem is, en vaak weer teniet wordt gedaan bij een stoplicht of file.
3. Het de maximale wegcapaciteit niet verbeterd, maar eerder doet afnemen. Want bij hogere snelheid neemt de remweg kwadratisch toe met de snelheid, kortom er kunnen dan minder auto’s per tijdseenheid over een bepaald baanvak een stationair punt passeren.
4. Brandstof verbruik per kilometer afgelegde weg neemt uiteraard toe bij hogere snelheid omdat de luchtweerstand toeneemt, dus meer brandstof verbruik, meer CO2 uitstoot, etc.

Alleen dommerikken kiezen voor dit soort pseudo oplossingen, die het werkelijke probleem niet oplossen maar juist verergeren.

Typisch rechts beleid dus!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.