verkeer, maximumsnelheid, 130 kilometer per uur, snelweg

Proef met 130 kilometer per uur op vier snelwegen

DEN HAAG – Het kabinet gaat op vier snelwegen experimenteren met een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.

Volgens de NOS wil minister Schultz van Haegen de eerste proef op 1 maart laten beginnen op de Afsluitdijk, de A7 van Wognum naar Zurich (Friesland). Daar mag dag en nacht 130 kilometer worden gereden.

Verder wordt vanaf 1 mei geëxperimenteerd met een maximum van 130 buiten de spits op de A2, Everdingen-Deil, en de A16, Moerdijk-Breda.

Vanaf 1 mei komt er ook een proef op de A6, Almere-Joure. Daar mag alleen ’s avonds en ’s nachts 130 worden gereden.

Schultz wil dat uiteindelijk op eenderde van de snelwegen de maximumsnelheid 130 wordt, maar onduidelijk is of dat ook gehaald wordt.

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Proef met 130 kilometer per uur op vier snelwegen”

Bastiaan01|03.02.11|14:51

Zal een keer tijd worden, nu nog overal en ook goed dat aantal snelwegen van 100km/h naar 120km/h gaat, hierdoor minder agressie en stress bij automobilist!

Liever nog adviessnelheid 130km/h i.p.v. maximum, zoals ze dat in Duitsland wel heel goed snappen, maar ja daar is het niveau van de rijopleiding ook een stuk hoger, en mede daardoor van de gem. automobilist ook, zou hier ook een keer tijd worden. Niveau rijopleiding ook omhoog, naar Duits voorbeeld, en snelheden ook!

Het begin is er…

Herman|10.02.11|16:56

De verkeersveiligheid zal er alvast niet op vooruit gaan. Maar dat zal de minister een rotzorg zijn. Dan maar kiezen voor populisme. Het enige advies dat je mensen rond snelheid moet geven is: we rijden meestal te snel. Een foute evolutie en een fout signaal.

Jaap Hofman|11.02.11|13:11

Als je denkt dat er minder agressie optreedt als je de maximum snelheid verhoogt, ben je wel heel erg naief. Door de grotere verschillen van snelheid onderling ontstaat er meer irritatie.
Ik ben het heel erg met Herman eens.

Bastiaan01|11.02.11|14:55

We rijden niet meestal te snel op de snelweg…, wat een onzin! Mensen houden te weinig afstand en kijken niet ver genoeg vooruit, bovendien anticiperen mensen maar weinig en reageren bovendien amper en verkeerd…mensen zijn vaak met andere zaken bezig. Dat is het probleem.

Er wordt wel vaak te hard gereden bij gevaarlijke kruispunten, zonder goed te kijken. Of in smalle straatjes en woonwijken met geparkeerde auto’s en spelende kinderen…dan is zelfs 30km/h vaak al te snel!

Bastiaan01|11.02.11|14:55

Als ik om me heen kijk dan zie ik bij veel rijscholen dat zaken al verkeerd worden aangeleerd, daar begint het allemaal. Dat moet worden verbeterd. Iemand kan best hard(er) rijden als het maar met een defensieve rijstijl gebeurd, met inachtneming van o.a. art. 5 en art. 19 van de wegenverkeerswet.

Jaap Hofman|11.02.11|15:08

De snelheid naar 130 km/uur heeft geen enkel voordeel. Je kunt de snelwegen in Duitsland ook niet vergelijken met de snelwegen in Nederland. Wij mogen straks 130 op de afsluitdijk, een stukje snelweg Moerdijk Breda. Wat worden wij hier ontzettend gelukkig van. Tijdwinst? Reken maar uit. Bastiaan, je gaf zelf aan wat er allemaal verkeerd gaat op de snelweg, daarom geen 130 km/uur. Wat dacht je van een max.snelheid van 100km/uur in Nederland. Een stuk veiliger en schoner. Minder doden en gewonden

Bastiaan01|11.02.11|15:20

Nee, op die paar stukken is weinig winst te behalen, dat ben ik met je eens. Het gaat ook niet zozeer om tijdswinst, maar om het gevoel. Als je een op een rechte brede ‘snel’weg de hele tijd 100km/h-120km/h rijdt dan ervaren mensen dit als langzaam. Men wordt minder actief, raakt afgeleid en aandacht verzwakt. Bij 130 of 140 km/h (op de teller) zijn mensen veel actiever. Nogmaals alleen als de omstandigheden dit toelaten.

Bastiaan01|11.02.11|15:26

En overal 100km/h..? SLECHT IDEE!! Hogere snelheid is zeker niet meer doden/gewonden! Zolang mensen geen fouten maken en meer afstand houden gebeuren er ook niet meer ongelukken etc. Je zou de ongevallenstatistieken eens goed moeten bestuderen. Vooral waar (op welke wegen) en hoe de ongelukken gebeuren,wat de werkelijke toedracht is. Vaak mensen onwel,met lage snelheid, fietser onder vrachtauto etc. daar gaat het mis. Geen voorrang verlenen. Snelwegen weinig doden, ja Polen die op weg lopen etc.

Bastiaan01|11.02.11|15:29

En haal liever sommige rijinstructeurs van de weg die er niets van bakken en mensen die na vele malen nog steeds duidelijk laten zien dat ze echt niet kunnen autorijden en dit ook nooit zullen leren, geef die geen rijbewijs ook niet na 10 of 15 keer etc. etc.

En in Duitsland wordt echt veel beter auto gereden…ja ook juist door hogere snelheid, wat in de praktijk erg mee valt, maar wel minder op de snelheidsmeter kijken, meer op de weg, DAT is veiliger!

Willy van Wilsum|20.02.11|13:30

Ik laat mijn leerlingen in Duitsland ook 190 rijden. Sommigen vinden dat “cool” (alsof ze in een attraktiepark zijn). Grappig is het dan wanneer een vrachtauto met 90 (meestal nederlands of deens kenteken) naar links wisselt. Bij dit tempoverschil te remmen maakt indruk. Pedagogisch is het zinvol deze ervaring te maken. Het tempoverschil is te groot en gevaarlijk. Daarom mogen langzame voertuigen ook niet op de “Autobahn”! Vooral vind ik het dom in de nacht snel te rijden! Zicht weg, gas weg!

Willy van Wilsum|20.02.11|13:39

In Duitsland waar ik sinds 5 jaar als rijinstructeur werk, diskutiert de politiek, de adviessnelheid af te schaffen. Op 70% van de “Autobahn” bestaat sowieso een “Höchstgeschwindigkeit”. Het zijn waarschijnlijk de grote duitse autofabrikanten die druk op de politiek maken, om hun snelle autos beter te verkopen. Of het zijn politici in holland (die rijden toch meestal dit soort autos). EILE TÖTET. Overigens bedankt voor het kompliment, dat in Duitsland het niveau in de opleiding zo hoog is.

Willy van Wilsum|20.02.11|13:47

Overigens: afstand bedraagt halve snelheid. Om zo hoger het tempo, om zo meer afstand. Theoretisch is dat bij de verkeersdichte in holland niet mogelijk. De mensen rijden sneller, nemen beslist niet meer afstand. De zware ongelukken zijn niet meer te vermijden. Of de politiek dan ook het system met reddings-helikopters van Duitsland overneemt, is te betwijfelen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.