
Commissie Verkeerstekens komt met nieuwe verkeersborden
De commissie Verkeerstekens van het nationale normalisatie-instituut NEN is in overleg met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om bij verkeersborden de kleuren rood en blauw te scheiden door een witte bies en de borden met een rode rand te voorzien van een smalle witte buitenrand.
Met name dit laatste wordt al jaren toegepast in Duitsland. Deze verandering is voor de kleurenblinden een enorme stap voorwaarts; de zichtbaarheid van het verkeersteken wordt enorm vergroot.
Kleurenblinden
Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan bord E1 (parkeerverbod). Voor bepaalde groepen kleurenblinden is dit één groot grijs vlak. Met witte randen en biezen wordt (de figuratie van) het bord ook voor hen leesbaar.
Ook voor mensen die deze handicap niet hebben worden de verkeersborden beter herkenbaar en daardoor beter leesbaar, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Navigatiesysteem
Een van de nieuwe borden die door de komst van alle navigatiesystemen in de auto’s is ontwikkeld is het bord ‘navigatie systeem’. De bedoeling is dat bestuurders hun ‘TomTom’ uitzetten omdat ze via een andere route geleid worden of dat de situatie zo gewijzigd is dat het navigatiesysteem er niets meer van begrijpt en de bestuurders de verkeerde kant op stuurt.
De boodschap van dit bord is: “Zet je navigatie uit en volg de (tijdelijke) bewegwijzeringborden.” De commissie heeft geen eenduidig pictogram gevonden, daarom is er voor een tekstbord gekozen.
Parkeerplaats
Nieuwe ontwikkelingen vragen soms om een nieuw bord. De commissie Verkeerstekens heeft daarom een bord ontwikkeld voor een parkeerplaats om elektrische auto’s op te laden.
Omdat Nederlandse teksten niet altijd even duidelijk zijn voor buitenlanders wordt ook gekeken welke tekstborden om te zetten zijn in pictogrammen. Een voorbeeld hiervan is ‘zachte berm’. Geen buitenlander die deze tekst zal begrijpen. Met een (internationaal) pictogram hoopt de commissie dit opgelost te krijgen.
In de commissie Verkeerstekens, onder voorzitterschap van RWS, hebben zitting: wegbeheerders, TNO, ANWB, CROW, NEN, folieleveranciers en twee leden van de VNVF. De commissie ontwikkelt normen en richtlijnen ten behoeve van verkeerstekens met als doel de uniformiteit van de bebording en de herkenbaarheid en zichtbaarheid te vergroten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?