theorievraag, Lens Media, theorie-examen, auto

Onderzoek ANWB: 33% wil periodiek theorie-examen auto

Een derde van de Nederlandse automobilisten vindt dat iedere chauffeur elke 10 jaar opnieuw theorie-examen zou moeten doen. 28% twijfelt hier nog over en de rest 40% vindt van niet. Dat blijkt uit de ANWB Auto-enquete.

Wanneer autorijdend Nederland morgen het CBR theorie-examen B zou afleggen, zou bijna een kwart daarvoor zakken. Met het praktijkexamen is het minder erg gesteld, hiervoor zou 8% zakken volgens de ANWB-cijfers.

Slagingspercentage

Het slagingspercentage komt redelijk overeen met het CBR-gemiddelde: Meer dan de helft (55%) slaagde de eerste keer voor hun rijexamen. Bijna een derde (30%) had er twee keer voor nodig en 10% drie keer. Eén op de twintig personen had er vier, vijf, of zelfs meer keer voor nodig, voordat ze hun rijbewijs kregen uitgereikt.

Examinator

Hoewel het voor de meesten lang geleden is (gemiddeld 35 jaar), weet 75% het zich nog precies voor de geest te halen: de allereerste eerste keer in de auto, zonder examinator of instructeur. Wat zij toen – in één woord – voelden was: Vrijheid, Spanning, Geweldig, Bevrijding, Trots, Blijdschap, Euforie, Fantastisch, Gaaf, Heerlijk, Kicken, Leuk, Machtig, Vreemd, Opwindend, Wauw maar ook Eng, Gespannen, Zenuwachtig, Onzeker, Alleen, Nerveus en Onwennig.

Per week zitten we gemiddeld 8 uur in de auto en per jaar leggen we 17.500 kilometer af, waarvan 8.575 km privé (woonverkeer), 5.425 km zakelijk en 3.500 km tijdens de vakanties.

Rijgedrag

Op de weg ergert 99% van de automobilisten zich aan andere weggebruikers. 27% ergert zich soms, 49% wel eens en 23% zelfs vaak. Sommige types of groepen automobilisten maken zich het meest schuldig aan ergerlijk rijgedrag, zegt 56%.

De groepen of types die het meest genoemd worden zijn: Jongeren (‘Petjesrijders’), Zondagsrijders, Vrachtwagenchauffeurs, Ouderen, Roekeloze chauffeurs, Bumperklevers, Bestelbusjes. En de meest genoemde automerken zijn Mercedes, BMW, VW Golf en Audi.

Kosten auto

Wanneer alle autokosten worden meegenomen zoals afschrijving, (wegen)belasting, verzekering, brandstof, onderhoud en dergelijke dan blijkt dat we gemiddeld € 387 per maand kwijt zijn aan autorijden. Dit is na de uitgaven voor onze voeding en woonlasten de hoogste kostenpost in het huishoudbudget.

Kijk hier voor alle resultaten van de ANWB Auto-enquete.

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Onderzoek ANWB: 33% wil periodiek theorie-examen auto”

nico|22.04.11|17:00

een verplichte op fris cursus om de tien jaar is een goede zaak maar niet zoals de ANWB nu weer wil een theorie-examen daar doe je niemand een plezier mee en het is weer automobilisten pesten en geld kloppen maar.
Als je een theorie-examen verplicht wil stellen moet je dat dan europees regelen wand dit probleem is niet alleen in Nederland maar in alle landen om ons heen speelt dit probleem Nederland hoeft niet weer als eerste voorop te lopen.

John|22.04.11|23:24

Ik zou hier wel eens dezelfde regels willen zien als die voor rij instructeurs. Dus verplicht elke 5 jaar theorie examen doen en als men zakt 1 x her examen. Gezakt? Dan rijbewijs inleveren en opnieuw praktijk examen doen (zonder theorie examen dus) Dan zou de Bovag wel zichzelf laten horen hoor. Want dan kan zij zich van de goede kant laten zien.

iemand|23.04.11|12:39

ik ben van beroep rijinstructeur ik vind dit klinklare onzin niks examens afleggen gewoon een paar opfris lessen voor zowel de theorie als de praktijk dat is meer dan genoeg

rij-instructeur 010|23.04.11|14:36

Bij verlengen rijbewijs, niet alleen pasfoto, geld en i.d. meenemen. maar ook een geldig cbr theoriecertificaat. Binnenkort is dat anderhalf jaar geldig, dus zolang van te voren kan het al gehaald worden. Rijbewijskandidaten en rijbewijsbezitters hetzelfde examen.
Nu worden onze praktijkkandidaten onderweg geconfronteerd met acties van mensen die gemiddeld 35 jaar geleden met theorie bezig geweest zijn, In ’76 zag de wereld er echt anders uit dan nu.

Bert de Weerd|23.04.11|19:50

@ John,
…………en dan zou de Bovag wel van zich laten horen, want zo’n maatregel zou niet goed zijn voor de autohandel ,)

Ik ben het overigens met “iemand”eens. Geen examen maar opfrislessen.
Het puntenrijbewijs voor iedereen vind ik overigens ook een goed idee!

Arjen de Groot|26.04.11|22:07

Het idee lijkt leuk maar de ongevallencijfers wijzen anders uit. Het aantal ogevallen daalt maar onder jonge bestuurders en ouderen boven de 70 stijgt deze. Dus er is weinig basis voor een wetswijziging. De overheid simuleert projecten voor de genoemde groepen, zonder simuleringsgelden redt je het niet. Dus rijschoolhouders, werk aan de winkel. Zoek contact met het ROV in je provincie en bedenk een goed project waarmee je jongeren en ouderen veiliger op weg kan sturen.

Bert|28.04.11|10:56

Puur theoretische cijfers, ik heb jaren rij-instructeurs opgeleid. Mensen met een rijbewijs dus en als je dan ziet wat voor competencies de meesten bezitten dan denk je vaak hoe is het mogelijk. Dus kom bij mij niet aan met 25% bij theorie en 8% bij praktijk want dat vind ik een lachertje. Het niveau is vaak zeer bedroevend, ik zou zeggen test het eens uit. Maar ik zeg erbij verbaas je niet verwonder je slechts.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.