tractor, trekkerrijbewijs

RAI en TLN willen rijbewijsplicht voor alle tractorbestuurders

RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat tractoren die worden ingezet voor transport aan strengere eisen moeten voldoen. De organisaties hebben daarom de Tweede Kamer een petitie aangeboden waarin gepleit wordt voor rijbewijsplicht van alle tractorbestuurders.

Ook moet de tractor kentekenplichtig worden en de veiligheidsuitrusting verbeterd.

Tractoren

Met name tractoren die niet voor agrarische doeleinden worden ingezet, en zijn voorzien van aanhangers met afval, bouwmaterialen, zand en grond, zijn de brancheorganisaties een doorn in het oog.

“Wil je als 16-jarige op een brommer of scooter rijden, dan moet je als bestuurder een rijbewijs hebben en moet je brommer voorzien zijn van een kenteken. Dat vinden we in Nederland normaal. Maar om met een 50 ton zware, 4 meter hoge, drie meter brede en 18 meter lange tractor-aanhangwagencombinatie zonder kenteken te rijden hoef je als 16-jarige geen rijbewijs te hebben”, aldus een woordvoerder van RAI Vereniging.

Beide organisaties hebben een vergelijkingstest laten uitvoeren naar de verschillen in veiligheid tussen tractoren en vrachtauto’s. Uit die test zou zijn gebleken dat de remweg van een tractorcombinatie tot 35 meter langer is dan die van een gelijk beladen vrachtauto.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “RAI en TLN willen rijbewijsplicht voor alle tractorbestuurders”

Bert|19.05.11|17:51

Natuurlijk wil TLN dat. De transportsector heeft het niet breed, en telkens als dat zo is komen zij met deze voorstellen.
Nu is vorige week een jongen overleden met een tractor en daar maken ze dan weer dankbaar gebruik van. Maar vertel dan ook even waarom die jongen overleden is, of beter, waarom die jongen een ongeluk heeft gekregen. Als je dat doet kijk je opeens heel anders tegen het ongeval aan.
Overigens mag TLN wel eens wat actie ondernemen tegen vrachtautochauffeurs die overal lak

Bert|19.05.11|17:53

vervolg,
aan hebben. Het is de laatste tijd schering en inslag dat bellende, smsende chauffeurs omvallen met hun truck, of hun truck achterop de file rammen.

John|20.05.11|00:36

Bij ons in de stad is laatst een voetganger tegen een fietser gebotst. Een man in een rolstoel kon niet meer uitwijken en klapte frontaal op deze 2. Ik zou dus willen pleiten voor een fiets-, voetgangers en rolstoel bewijs. Dit alles natuurlijk voor de verkeersveiligheid. En dan zeg de Rai-ver: Wil je als 16-jarige op een brommer rijden, dan moet je rijbewijs hebben en moet je brommer. Dat vinden we in Nederland normaal. NEE, dat vinden jullie. Op mijn planeet is daar veel onbegrip voor.

Joop|22.05.11|12:57

Los van allerlei aanvullende economische argumenten, het wordt nu eindelijk eens tijd dat de overheid maatregelen treft om de verkeersveiligheid rond tractoren te verbeteren. We praten er in Nederland al decennia over. Tot nu toe laat de overheid het afweten. En dat terwijl er serieuze voorstellen liggen van TLN en RAI, de VVN Commissie olv Karla Peijs, de Raad voor Transportveiligheid. De ons omringende landen hebben de problematiek afdoende aangepakt. Waar wachten we nog op in Nederland?

Bert|23.05.11|13:32

@Joop,

Hoeveel ongelukken gebeuren er elk jaar met tractoren? En hoeveel daarvan zijn niet het gevolg van de tractorbestuurder?
Goed, er zitten inderdaad horken tussen, maar die kom je overal tegen.

Die gasten kun je er gewoon tussenuit halen en een boete geven voor bijv. niet-handsfree bellen en voor andere overtredingen.

Ik rij in een gebied met heel veel tractoren, maar het zijn wel de vrachtauto’s die op 20 meter afstand achter je hangen. Het zijn telkens weer de vrachtauto’s,

Bert|23.05.11|13:33

bestelbussen en personenauto’s die geen voorrang geven, door rood rijden, en bij het afslaan over een fietser rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.