LZV, Lange Zware Vrachtwagen, Rijschool Van Buuren

Minister staat gebruik LZV-vrachtwagens toe in Nederland

Lange Zware Vrachtwagens (LZV) worden toegestaan op de Nederlandse wegen. Dat heeft minister Schultz van Haegen besloten. Chauffeurs van LZV’s moeten een extra rijopleiding en -examen afleggen en er worden eisen gesteld aan de voertuigen en routes.

Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagen zuiniger en dus goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens, aldus minister Schultz van IenM.

LZV vrachtwagen

Een LZV is een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter, in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van 50 ton. Daardoor kan een LZV tot 60% meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen.

Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 extra lange en zware vrachtwagens (LZV’s). In dat jaar hebben ze 20 miljoen vrachtauto kilometers bespaard. Door LZV’s niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transport sector interessant om hierin te investeren.

Ongelukken

Tussen 2007 en 2010 waren LZV’s bij 19 verkeersongevallen betrokken. Bij één ongeval is een persoon lichtgewond geraakt. Het soort ongevallen dat met LZV’s heeft plaatsgevonden zijn veelal typische vrachtwagenongevallen.

Doordat het aantal LZV’s nog gering is, kon niet vastgesteld worden of een bepaald soort ongeval kenmerkend voor vrachtvoertuigen zich vaker of juist minder vaak voordoet bij ongevallen met LZV’s.

Internationaal Transport

Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV’s en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Met dit besluit loopt minister Schultz van Haegen vooruit op Europa, die internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt, zo meldt Verkeersnet.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister staat gebruik LZV-vrachtwagens toe in Nederland | RijschoolPro
LZV, Lange Zware Vrachtwagen, Rijschool Van Buuren

Minister staat gebruik LZV-vrachtwagens toe in Nederland

Lange Zware Vrachtwagens (LZV) worden toegestaan op de Nederlandse wegen. Dat heeft minister Schultz van Haegen besloten. Chauffeurs van LZV’s moeten een extra rijopleiding en -examen afleggen en er worden eisen gesteld aan de voertuigen en routes.

Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagen zuiniger en dus goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens, aldus minister Schultz van IenM.

LZV vrachtwagen

Een LZV is een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter, in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van 50 ton. Daardoor kan een LZV tot 60% meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen.

Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 extra lange en zware vrachtwagens (LZV’s). In dat jaar hebben ze 20 miljoen vrachtauto kilometers bespaard. Door LZV’s niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transport sector interessant om hierin te investeren.

Ongelukken

Tussen 2007 en 2010 waren LZV’s bij 19 verkeersongevallen betrokken. Bij één ongeval is een persoon lichtgewond geraakt. Het soort ongevallen dat met LZV’s heeft plaatsgevonden zijn veelal typische vrachtwagenongevallen.

Doordat het aantal LZV’s nog gering is, kon niet vastgesteld worden of een bepaald soort ongeval kenmerkend voor vrachtvoertuigen zich vaker of juist minder vaak voordoet bij ongevallen met LZV’s.

Internationaal Transport

Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV’s en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Met dit besluit loopt minister Schultz van Haegen vooruit op Europa, die internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt, zo meldt Verkeersnet.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.