flitser, controle, snelheid

Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid

AMSTERDAM – Automobilisten remmen fors af bij het naderen van een flitspaal, waarna weer flink gas gegeven wordt. Mobiele controles en flitspalen leiden er niet toe dat de snelheid structureel naar beneden gaat op hoofdwegen. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw naar vertrouwelijke informatie van Rijkswaterstaat.

Vlak voor controles wordt stevig afgeremd, kort daarna weer flink gas gegeven. Vlak na flitspalen ligt de snelheid zelfs hoger dan ervoor.

TrafficViewer

De gegevens zijn afkomstig uit het computerprogramma TrafficViewer waarmee Rijkswaterstaat kan inloggen op detectielussen in het wegdek. Die lussen worden bijvoorbeeld gebruikt voor het aansturen van matrixborden.

Via deze onzichtbare meetpunten, waarvan er zo’n tienduizend in het asfalt liggen, kan nauwkeurig bekeken worden hoe snel gereden wordt. Doordat Trouw via een anonieme medewerker toegang kreeg tot het systeem konden 35.000 metingen en verzameld worden uit de periode november 2010 – april 2011.

Snelheid

Dat weggebruikers afremmen voor de controles is wel bekend, maar tot nog toe ontbraken cijfers. Nu blijkt dat de snelheid op de linker rijstrook gemiddeld met tien kilometer afneemt bij een controle, met uitschieters tot vijftig kilometer per uur  binnen slechts tweehonderd meter.

Opvallend is dat het OM, noch het KLPD nooit meetlusgegevens heeft gebruikt om het effect van hun eigen controles te onderzoeken.  “Nee, het is niet heel scherp in beeld wat het effect van controles is”, bekent Koelman. Volgens hem gebruikt het KLPD de lusgegevens wel om te kijken hoe hard ergens gereden wordt zodat ze kunnen bepalen waar ze controleren. Voor specifiek onderzoek beschikken ze niet over de juiste versie van het programma TrafficViewer. Het OM wil daar nu werk van maken.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid”

Y. van Ark|19.06.11|11:54

Lees dit ook maar eens:

http://www.endandit.nl/en-dan-nog-dit/170618992/joh-snelheidscontroles-helpen-niet

klote controles! laats tijdens de les geflitst of ik ff E 38,- wil betalen.
Wat is het nut hiervan?
Ik weet het al: Kas spekken.
Gelukkig rij ik er 1 in de 2 jaar en betaal ik geen wegenbelasting. compenseert weer mooi.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid | RijschoolPro
flitser, controle, snelheid

Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid

AMSTERDAM – Automobilisten remmen fors af bij het naderen van een flitspaal, waarna weer flink gas gegeven wordt. Mobiele controles en flitspalen leiden er niet toe dat de snelheid structureel naar beneden gaat op hoofdwegen. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw naar vertrouwelijke informatie van Rijkswaterstaat.

Vlak voor controles wordt stevig afgeremd, kort daarna weer flink gas gegeven. Vlak na flitspalen ligt de snelheid zelfs hoger dan ervoor.

TrafficViewer

De gegevens zijn afkomstig uit het computerprogramma TrafficViewer waarmee Rijkswaterstaat kan inloggen op detectielussen in het wegdek. Die lussen worden bijvoorbeeld gebruikt voor het aansturen van matrixborden.

Via deze onzichtbare meetpunten, waarvan er zo’n tienduizend in het asfalt liggen, kan nauwkeurig bekeken worden hoe snel gereden wordt. Doordat Trouw via een anonieme medewerker toegang kreeg tot het systeem konden 35.000 metingen en verzameld worden uit de periode november 2010 – april 2011.

Snelheid

Dat weggebruikers afremmen voor de controles is wel bekend, maar tot nog toe ontbraken cijfers. Nu blijkt dat de snelheid op de linker rijstrook gemiddeld met tien kilometer afneemt bij een controle, met uitschieters tot vijftig kilometer per uur  binnen slechts tweehonderd meter.

Opvallend is dat het OM, noch het KLPD nooit meetlusgegevens heeft gebruikt om het effect van hun eigen controles te onderzoeken.  “Nee, het is niet heel scherp in beeld wat het effect van controles is”, bekent Koelman. Volgens hem gebruikt het KLPD de lusgegevens wel om te kijken hoe hard ergens gereden wordt zodat ze kunnen bepalen waar ze controleren. Voor specifiek onderzoek beschikken ze niet over de juiste versie van het programma TrafficViewer. Het OM wil daar nu werk van maken.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid”

Y. van Ark|19.06.11|11:54

Lees dit ook maar eens:

http://www.endandit.nl/en-dan-nog-dit/170618992/joh-snelheidscontroles-helpen-niet

klote controles! laats tijdens de les geflitst of ik ff E 38,- wil betalen.
Wat is het nut hiervan?
Ik weet het al: Kas spekken.
Gelukkig rij ik er 1 in de 2 jaar en betaal ik geen wegenbelasting. compenseert weer mooi.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.