30 kilometerzone, verkeersbord

‘Pak snelheidsovertreding in woonwijk harder aan’

De Tweede Kamer wil automobilisten die met hoge snelheid door woonwijken rijden, harder worden bestraft. In woonwijken waar de maximumsnelheid op 30 kilometer per uur ligt, moet een snelheidsovertreder zijn rijbewijs al bij 70 kilometer per uur kwijtraken. Nu is dat pas bij 80 kilometer per uur.

Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer, schrijft De Telegraaf woensdag.

Hardere Straffen

Fractievoorzitter van de ChristenUnie Arie Slob stelt voor om hardere straffen uit te delen Een meerderheid in de Tweede Kamer sluit zich bij zijn voorstel aan. Volgens de Kamer komen de overtreders er nu nog veel te gemakkelijk van af.

‘Bestuurders raken pas hun rijbewijs kwijt als ze harder rijden dan 80 kilometer per uur. Daar kan wel 10 kilometer van af. Wie harder rijdt dan 70, kan voortaan de bus nemen,’ zegt Slob.

30 kilometerzones

VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot vindt dat de lat in 30 kilometerzones al bij 60 kilometer per uur mag liggen. Ook de PvdA is positief. ‘Kinderrijke wijken moeten worden beschermd,’ zegt Kamerlid Sharon Dijksma.

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “‘Pak snelheidsovertreding in woonwijk harder aan’”

Y. van Ark|22.06.11|17:48

Wat, bij 60 al invorderen!
Verdubbeling van de snelheid in verviervoudiging van de remweg.
60 door een 30 zone is levensgevaarlijk.
30km/h = 3 meter remafstand
60km/h = 12 meter remafstand
Oftewel: Hoe ga jij ooit op tijd stil staan als er een kind achter die filegeparkeerde auto’s (autolengte 4 meter) vandaan komt?
Simpel antwoord: NIET!

Berrie|23.06.11|00:39

@ Y. van Ark

Vaak heb ik mijn bedenkingen als ik iemand met dergelijke cijfertjes zie. Maar ik ben het roerend met je eens!

Ik woon vlak bij een school, maar zie met grote regelmaat huisvaders en moeders met een rotgang door de straat heen crossen om hun kind op tijd op school af te zetten. Deze mensen hebben vaak op verjaardagen het grootste woord. Totdat ze zelf eens verslapen hebben.
30 km zone? dan is 60 een 100% overtreding en innemen dat rijbewijs. Die zone is er niet voor niks!

Bastiaan01|23.06.11|15:58

Ach hou op zeg, dat hangt helemaal van de situatie af. Bij een school of op een woonerf moet je rustig rijden, misschien wel minder dan 30 km/h, want zelfs 30 km/h is te hard als je een kind raakt. (Zie art.5+art.19 WvW)

Maar in Nederland is men echt doorgeslagen als het om verlagen van snelheid gaat, ook in zones waar je veilig 50 kan rijden.Het wordt allemaal zo overdreven.Ga nou eens kijken waar mensen echt aan overlijden in het verkeer,dat kan je veelal niet voorkomen met deze maatregelen.

TheoLemm|23.06.11|23:53

Als ik kijk naar de Randweg N2 rond Eindhoven, dan is deze in zijn geheel 80 km/h. Ondanks dat slechts enkele delen lang een woonwijk gaan. Mijns inziens lijkt het me logischer om de snelheid waar geen woonwijken staan, op 100 km/h te zetten zodat de 80 km/h stukken geloofwaardiger zijn.
Dit is natuurlijk ook van toepassing in woonwijken. Als je de infra niet aanpast, zal de bestuurder de snelheid ook niet aanpassen. Maak de 30 km/h geloofwaardig. 1+1=2.

Y. van Ark|24.06.11|12:22

@ Bastiaan01
“Ga nou eens kijken waar mensen echt aan overlijden in het verkeer,dat kan je veelal niet voorkomen met deze maatregelen.”
Ga je meningen eens onderbouwen ipv alleen maar schreeuwen.
Je roept maar wat en dat komt niet erg intelligent over.

Bastiaan01|25.06.11|13:25

Over intelligentie en frustratie gesproken…, leerde jij je leerlingen niet om rechts in te halen, omdat al die sukkels maar (onnodig) links blijven rijden….?!? Goed bezig!

Waar ik het over heb is dat de remweg van een auto meestal langer is dan men denkt, als er dus een kind op de weg staat o.i.d. is je totale stopafstand zelfs met 30 meer dan je denkt…ik hoef jou verder niet uit te leggen welke cijfertjes er bij reactietijd en remweg zouden moeten worden ingevuld…spreek je snel!

Bastiaan01|25.06.11|13:43

…vervolg…(@Y. van Ark), maar dus niet overal, er zijn zat wegen die aangepast worden, waarbij 50 km/h een veilige snelheid is en nu dus 30 km/h dit begrijpen mensen ook niet. En wees niet roomser dan de paus, want dat ben je echt niet!

Bastiaan01|25.06.11|14:01

@Y.van Ark,

Voorbeeld van mensen die laatste tijd overleden zijn in verkeer: onwel, fietsers frontaal op elkaar rijden etc. Natuurlijk mensen aanpakken die in woonwijk etc. veel te hard rijden, maar ze controleren vaak op punten waar men veilig even wat gas kan geven of terwijl mensen veilig rijden, maar even niet op de teller letten en een boete van paar km/h ’te hard’ krijgen, dit slaat nergens op en wekt dus agressie/stress op, kijk om je heen hoe ‘gefokt’ Nederlanders achter het stuur zijn

JAN.ijzendoorn|30.06.11|15:05

Beste lezers,bij een snelheid van 30km per uur is de reactietijd 9 meter per seconde en de remweg ook 9 meter de stopafstand is dan 18 meter. Er zijn maar heel weinig bestuurders die dit weten. Het is van groot belang dat de leerling hier kennis mee maakt.Geeft geen gas met je voet of hand maar met je verstand.Het VE-KA Theorieboekje blz 130 tot en met 136 geeft hier in een duidelijke omschrijving.Vriendelijke groet Jan

Bastiaan01|30.06.11|16:58

@JAN.ijzendoorn,

Helemaal goed Jan! Helaas zijn weinig mensen zich dit bewust, en komen er pas achter als het te laat is, of nadat het nog net goed ging…

Helaas hebben nog vele rijbewijsbezitters geen idee waar ze mee bezig zijn en wat de risico’s zijn. De nadruk ligt met name op overtreden van maximum snelheid, terwijl dit niet alles zegt, soms is harder rijden niet per se gevaarlijk (denk aan lege snelweg of rustige overzichtelijke provinciale weg), maar soms is 30 al te hard (woonwijk!).

JAN.ijzendoorn|30.06.11|20:08

Als er in straat waar dan auto’s geparkeerd zijn veel of minder pas je onmiddelijk je snelheid aan.Afgezaagd maar het verricht wonderen.VERWACHT HET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.JAN

Bastiaan01|30.06.11|23:03

@JAN,

Goed bezig!!!
Direct snelheid aanpassen is the secret!

Tim Koers|23.04.12|08:08

Ik wordt gwn gek hier, in Nieuw Vennep Noord, wijk de opera’s.
Met 60, 70, 80 het boeit hun niet als ze mar over de telage drempeks kunnen vliegen. Die functioneren nu als springschans :(
Gemeente Haarlemmermeer DOE ER WAT AAN!

Jan.IJzendoorn|23.04.12|09:47

Hallo Tim wil je even aangeven wat er voor snelheids borden zijn aangegeven in deze wijk? En het soort drempel het zegt iets over jouw vakman schap.vr.gr.Jan.Ijzendoorn.

Tim Koers|23.04.12|14:41

Zo’n bord als op de foto, aan het begin van de wijk, de dremples, die zijn er laag. Je raakt alleen de grond met een VW Polo Bluemotion, en dan nog met 4 inzittende op 30 km/h

Jan.IJzendoorn|29.04.12|19:27

Geachte Tim.Koers,ik ga er zondermeer van uit dat de betreffende gemeente de werkzaam heden in de WIJK DEOPERA wetteijk goed hebben uitgevoerd.Maar ook de gebruikers hebben hun verplichtingen t.a.v de verkeersveiligheid.Als u van mening bent van uit uw vakennis het een en ander verbetert kan worden,zal de wethouder verkeerszaken zeker naar u luisteren.Mocht dit niet het geval zijn,probeer dan een belangen groep te vormen.Uiteraard met een goede woord voerder of schakel b.g.n.Polieke partijen in.

Jan.IJzendoorn|30.04.12|09:36

Richt een belangen groep op ! Zorg voor een goede woordvoerder,neem kontact op met verkeerszaken.Schakel b.v.g politieke partijen indien nodig.Informatie verkeersdrempels.nl.gr.Jan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Pak snelheidsovertreding in woonwijk harder aan’ | RijschoolPro
30 kilometerzone, verkeersbord

‘Pak snelheidsovertreding in woonwijk harder aan’

De Tweede Kamer wil automobilisten die met hoge snelheid door woonwijken rijden, harder worden bestraft. In woonwijken waar de maximumsnelheid op 30 kilometer per uur ligt, moet een snelheidsovertreder zijn rijbewijs al bij 70 kilometer per uur kwijtraken. Nu is dat pas bij 80 kilometer per uur.

Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer, schrijft De Telegraaf woensdag.

Hardere Straffen

Fractievoorzitter van de ChristenUnie Arie Slob stelt voor om hardere straffen uit te delen Een meerderheid in de Tweede Kamer sluit zich bij zijn voorstel aan. Volgens de Kamer komen de overtreders er nu nog veel te gemakkelijk van af.

‘Bestuurders raken pas hun rijbewijs kwijt als ze harder rijden dan 80 kilometer per uur. Daar kan wel 10 kilometer van af. Wie harder rijdt dan 70, kan voortaan de bus nemen,’ zegt Slob.

30 kilometerzones

VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot vindt dat de lat in 30 kilometerzones al bij 60 kilometer per uur mag liggen. Ook de PvdA is positief. ‘Kinderrijke wijken moeten worden beschermd,’ zegt Kamerlid Sharon Dijksma.

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “‘Pak snelheidsovertreding in woonwijk harder aan’”

Y. van Ark|22.06.11|17:48

Wat, bij 60 al invorderen!
Verdubbeling van de snelheid in verviervoudiging van de remweg.
60 door een 30 zone is levensgevaarlijk.
30km/h = 3 meter remafstand
60km/h = 12 meter remafstand
Oftewel: Hoe ga jij ooit op tijd stil staan als er een kind achter die filegeparkeerde auto’s (autolengte 4 meter) vandaan komt?
Simpel antwoord: NIET!

Berrie|23.06.11|00:39

@ Y. van Ark

Vaak heb ik mijn bedenkingen als ik iemand met dergelijke cijfertjes zie. Maar ik ben het roerend met je eens!

Ik woon vlak bij een school, maar zie met grote regelmaat huisvaders en moeders met een rotgang door de straat heen crossen om hun kind op tijd op school af te zetten. Deze mensen hebben vaak op verjaardagen het grootste woord. Totdat ze zelf eens verslapen hebben.
30 km zone? dan is 60 een 100% overtreding en innemen dat rijbewijs. Die zone is er niet voor niks!

Bastiaan01|23.06.11|15:58

Ach hou op zeg, dat hangt helemaal van de situatie af. Bij een school of op een woonerf moet je rustig rijden, misschien wel minder dan 30 km/h, want zelfs 30 km/h is te hard als je een kind raakt. (Zie art.5+art.19 WvW)

Maar in Nederland is men echt doorgeslagen als het om verlagen van snelheid gaat, ook in zones waar je veilig 50 kan rijden.Het wordt allemaal zo overdreven.Ga nou eens kijken waar mensen echt aan overlijden in het verkeer,dat kan je veelal niet voorkomen met deze maatregelen.

TheoLemm|23.06.11|23:53

Als ik kijk naar de Randweg N2 rond Eindhoven, dan is deze in zijn geheel 80 km/h. Ondanks dat slechts enkele delen lang een woonwijk gaan. Mijns inziens lijkt het me logischer om de snelheid waar geen woonwijken staan, op 100 km/h te zetten zodat de 80 km/h stukken geloofwaardiger zijn.
Dit is natuurlijk ook van toepassing in woonwijken. Als je de infra niet aanpast, zal de bestuurder de snelheid ook niet aanpassen. Maak de 30 km/h geloofwaardig. 1+1=2.

Y. van Ark|24.06.11|12:22

@ Bastiaan01
“Ga nou eens kijken waar mensen echt aan overlijden in het verkeer,dat kan je veelal niet voorkomen met deze maatregelen.”
Ga je meningen eens onderbouwen ipv alleen maar schreeuwen.
Je roept maar wat en dat komt niet erg intelligent over.

Bastiaan01|25.06.11|13:25

Over intelligentie en frustratie gesproken…, leerde jij je leerlingen niet om rechts in te halen, omdat al die sukkels maar (onnodig) links blijven rijden….?!? Goed bezig!

Waar ik het over heb is dat de remweg van een auto meestal langer is dan men denkt, als er dus een kind op de weg staat o.i.d. is je totale stopafstand zelfs met 30 meer dan je denkt…ik hoef jou verder niet uit te leggen welke cijfertjes er bij reactietijd en remweg zouden moeten worden ingevuld…spreek je snel!

Bastiaan01|25.06.11|13:43

…vervolg…(@Y. van Ark), maar dus niet overal, er zijn zat wegen die aangepast worden, waarbij 50 km/h een veilige snelheid is en nu dus 30 km/h dit begrijpen mensen ook niet. En wees niet roomser dan de paus, want dat ben je echt niet!

Bastiaan01|25.06.11|14:01

@Y.van Ark,

Voorbeeld van mensen die laatste tijd overleden zijn in verkeer: onwel, fietsers frontaal op elkaar rijden etc. Natuurlijk mensen aanpakken die in woonwijk etc. veel te hard rijden, maar ze controleren vaak op punten waar men veilig even wat gas kan geven of terwijl mensen veilig rijden, maar even niet op de teller letten en een boete van paar km/h ’te hard’ krijgen, dit slaat nergens op en wekt dus agressie/stress op, kijk om je heen hoe ‘gefokt’ Nederlanders achter het stuur zijn

JAN.ijzendoorn|30.06.11|15:05

Beste lezers,bij een snelheid van 30km per uur is de reactietijd 9 meter per seconde en de remweg ook 9 meter de stopafstand is dan 18 meter. Er zijn maar heel weinig bestuurders die dit weten. Het is van groot belang dat de leerling hier kennis mee maakt.Geeft geen gas met je voet of hand maar met je verstand.Het VE-KA Theorieboekje blz 130 tot en met 136 geeft hier in een duidelijke omschrijving.Vriendelijke groet Jan

Bastiaan01|30.06.11|16:58

@JAN.ijzendoorn,

Helemaal goed Jan! Helaas zijn weinig mensen zich dit bewust, en komen er pas achter als het te laat is, of nadat het nog net goed ging…

Helaas hebben nog vele rijbewijsbezitters geen idee waar ze mee bezig zijn en wat de risico’s zijn. De nadruk ligt met name op overtreden van maximum snelheid, terwijl dit niet alles zegt, soms is harder rijden niet per se gevaarlijk (denk aan lege snelweg of rustige overzichtelijke provinciale weg), maar soms is 30 al te hard (woonwijk!).

JAN.ijzendoorn|30.06.11|20:08

Als er in straat waar dan auto’s geparkeerd zijn veel of minder pas je onmiddelijk je snelheid aan.Afgezaagd maar het verricht wonderen.VERWACHT HET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.JAN

Bastiaan01|30.06.11|23:03

@JAN,

Goed bezig!!!
Direct snelheid aanpassen is the secret!

Tim Koers|23.04.12|08:08

Ik wordt gwn gek hier, in Nieuw Vennep Noord, wijk de opera’s.
Met 60, 70, 80 het boeit hun niet als ze mar over de telage drempeks kunnen vliegen. Die functioneren nu als springschans :(
Gemeente Haarlemmermeer DOE ER WAT AAN!

Jan.IJzendoorn|23.04.12|09:47

Hallo Tim wil je even aangeven wat er voor snelheids borden zijn aangegeven in deze wijk? En het soort drempel het zegt iets over jouw vakman schap.vr.gr.Jan.Ijzendoorn.

Tim Koers|23.04.12|14:41

Zo’n bord als op de foto, aan het begin van de wijk, de dremples, die zijn er laag. Je raakt alleen de grond met een VW Polo Bluemotion, en dan nog met 4 inzittende op 30 km/h

Jan.IJzendoorn|29.04.12|19:27

Geachte Tim.Koers,ik ga er zondermeer van uit dat de betreffende gemeente de werkzaam heden in de WIJK DEOPERA wetteijk goed hebben uitgevoerd.Maar ook de gebruikers hebben hun verplichtingen t.a.v de verkeersveiligheid.Als u van mening bent van uit uw vakennis het een en ander verbetert kan worden,zal de wethouder verkeerszaken zeker naar u luisteren.Mocht dit niet het geval zijn,probeer dan een belangen groep te vormen.Uiteraard met een goede woord voerder of schakel b.g.n.Polieke partijen in.

Jan.IJzendoorn|30.04.12|09:36

Richt een belangen groep op ! Zorg voor een goede woordvoerder,neem kontact op met verkeerszaken.Schakel b.v.g politieke partijen indien nodig.Informatie verkeersdrempels.nl.gr.Jan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.