verlichting, snelweg

Belgen willen toch snelwegverlichting bij felle regen

BELGIË – De verlichting op de Belgische snelwegen ‘s nachts uitzetten leidt vooral bij slecht weer tot gevaarlijke situaties. Det zeggen mobiliteitsorganisaties Touring en VAB. Vooral de slechte staat van de Belgische snelwegen is hier debet aan.

Op ruim de helft van de Vlaamse snelwegen is het licht sinds half juli definitief uit. Maar na een zwaar ongevallenweekend pleiten mobiliteitsorganisaties VAB en Touring er voor om de lichten op de snelwegen bij hevige regenval opnieuw aan te doen. De lichten doven bij zware regenval kan voor hen niet.

Lichtplan

Verkeersminister Crevits snapt de heisa niet zo goed. Zo wees ze er op dat VAB en Touring betrokken partij waren bij de opmaak van het lichtplan. Ook moeten de automobilisten nog wennen aan de nieuwe situatie, omdat de maatregel nog maar sinds 15 juli van kracht is, luidde het.

De minister gaf ten slotte aan dat er werk gemaakt wordt van het verbeteren van de wegmarkeringen en reflectoren om de zichtbaarheid te verbeteren. Bij wegenwerken wordt nu gekozen voor “veilig asfalt”, op sommige plaatsen wordt met beton gewerkt.

Water

Nederlandse snelwegen zijn al jaren in het duister gehuld ’s nachts. Maar wij gebruiken ZOAB-asfalt. Dat mengsel kent een grove steentjesstructuur, waardoor het wegdek holtes heeft. Die holtes vangen bij hevige regenval het overtollige water op.

Het Vlaamse wegdek bestaat echter voor 95 procent uit gesloten asfalt dat amper water doorlaat, waardoor je bij hevige regenval een spekglad wegdek en opspattend water krijgt, zo meldt HLN.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.