snelweg, maximumsnelheid, 130 kilometer per uur

Infrastructuur wil op bijna de helft van de snelwegen 130 km

Als het aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu ligt, geldt per 1 september dit jaar op 45 procent van de snelwegen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Later wordt nog eens op 10 procent van de autosnelwegen de snelheid verhoogd. Dat schrijft minister Schultz van Haegen in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens de minister kan het plan van aanpak voor de zomer nog aan de Kamer gepresenteerd worden.

Verkeersveiligheid

Het oorspronkelijke plan was dat in september al op bijna 60 procent van de wegen 130 kilometer gereden zou mogen worden. Omdat de Tweede Kamer eind vorig jaar bepaalde dat alleen op wegen waar geen enkele twijfel is over de verkeersveiligheid de snelheid omhoog kan.

Rijkswaterstaat werkt aan een plan om nog eens 10 procent van de snelwegen verder te verbeteren zodat ook daar de snelheid omhoog kan. Het gaat dan om aanpassingen als het langer maken van de in- of uitvoegstrook en het weghalen of afschermen van obstakels.

Op trajecten waar nu al 130 kilometer mag worden gereden, verandert er niets.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Infrastructuur wil op bijna de helft van de snelwegen 130 km”

y. van ark|12.03.12|22:59

Gisteren invoeren.
Samen met de verplichte opfriscursus.
Kom op Melanie, je kan het!

Lauk|15.03.12|10:31

Nogmaals: aantal/zwaarte ongelukken hangt samen met snelheid. Algehele verkeersbeeld onrustiger; niet-hard-rijders worden weggedrukt; snelweg wordt onplezieriger en onveiliger voor ouderen (langere reactietijd). Bij bezuinigingen toch extra geld uitgeven voor harder rijden? Economische winst zit er NL nauwelijks in, chauffeurs komen na een tijd hard rijden meer gestressed aan en maken meer fouten in hun werk… Lijkt erg op een ondoordacht cadeautje voor een beperkte club hard rijders.

P.H.M Offerman|15.03.12|11:15

Ik vraag mij af waarom de minister nog steeds geen besluit neemt om de dynamische snelheidsbeperking weer in wekring te stellen op de A1 tussen Bussum en Muiden.

De proef was een groot succes.

Mario|15.03.12|20:21

120 is snel genoeg, je mag vaak al blij zijn dat je 120 kan rijden met al die files.

Ik stoor mij veel meer aan al die wegen waar je vroeger 70 mocht, en nu nog maar 50.
Dat zijn over het algemeen wegen waar je makkelijk en veilig 70 kan rijden, en bij 50 heb je het idee dat je bijna stil staat. Nu staan ze daar natuurlijk graag te flitsen, ze hebben er zo een berg bonnen uitgeschreven.

y. van ark|15.03.12|21:29

@ Offerman.
Als je vanaf Naarden-Bussum de snelweg A1 opgaat staat er nergens een beperking dus mag ik 120.
Pas na Naarden-Vesting kom ik 100 borden tegen.

P.H.M Offerman|15.03.12|22:40

Nee hoor,
bij Naarden staan de borden 100. ff goeg kijken

y. van ark|15.03.12|22:44

Niet op mijn weg. Als je het letterlijk volgens het RVV1990 interpreteert.

P.H.M Offerman|16.03.12|00:21

Bij Hm paal 22.2 staat links en rechts bord A1 100 km in dynamische paal.

y. van ark|16.03.12|12:59

Ik ging bijna twijfelen.
Ben er net langsgereden en ik heb toch echt gelijk.
Hm 22.2 staat ruim voor de invoegstrook.
Na het invoegen hangen er geen 100 borden links en rechts in de berm.
Op de invoegstrook hangt bord G1.
Dus 120km/uur volgens het RVV1990.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.