Buitenland neemt Nederlandse vinding Turborotonde over

Het buitenland legt in navolging van Nederland steeds meer turborotondes aan. Er zijn al een aantal landen waar het Nederlandse concept voor de turborotonde wordt gevolgd: Hongarije, Australië, Nieuw-Zeeland en Polen. Duitsland is bezig een richtlijn voor de turborotonde op te stellen. Een van de laatste landen waar de turborotonde zijn intrede doet, is Portugal.

In Nederland zijn sinds 2000 ruim 170 turborotondes aangelegd. De turborotonde is in 1997 bedacht door verkeerskundige Bertus Fortuijn die toen werkte bij de provincie Zuid-Holland, zegt hij in een interview met Verkeerskunde.

Turborotonde

In Nederland bleek vervolgens al snel het nut van de turborotonde. En in het gebruik bleek dat automobilisten zich redelijk laten leiden door de belijning en de lage scheidingsstroken die tussen de rijstroken op de rotonde liggen. Hierdoor komen veel minder weefbewegingen voor en daardoor ook minder ongevallen met, en zonder letsel.

In 2003 presenteerde Fortuijn de turborotonde op een congres in de Verenigde Staten. In Amerika werd in eerste instantie ook gekozen voor het Engelse principe voor de meerstrooksrotondes, ofwel een rotonde zonder strookmarkering. Maar nu is daar ook overgegaan op het Nederlandse idee van spiraalbelijning voor meerstrooksrotondes.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Buitenland neemt Nederlandse vinding Turborotonde over”

Michel|21.03.12|17:19

Ik vind het niet zo’n handige rotonde/vinding. Hij is onoverzichtelijk. Vele bestuurders hebben er moeite mee. Men weet niet de plaats op de weg te vinden. En men komt soms veel te hard aanrijden.

Mark|21.03.12|20:01

Michel, ligt dat dan aan de rotonde zelf…of aan de bestuurders??

Michel|22.03.12|08:14

@ Mark,

Beste Mark,

Volgens mij ligt het toch echt aan de rotonde en niet aan de bestuurders. Het verkeer komt echt van alle kanten waardoor je het overzicht verliest. “” Je komt ogen tekort “” . En dat komt dan met name door die extra rijbaan. Voor de doorstroming is het wel leuk gevonden. Maar om het overzicht te houden is de turborotonde vrij lastig en soms ook erg gevaarlijk. Maar dat is mijn mening / visie hierover. Grt.Michel

Jan|22.03.12|11:41

In feite dient een weg en ook een rotonde zo te worden aangelegd dat je automatisch die goede rijstrook kiest, de juiste snelheid rijdt enz.
Ik moet toegeven dat de turborotonde enige gewenning vraagt en het bekend zijn met de situatie lost al heel veel problemen op.
Misschien zou de bewegwijzering op de toeleidende wegen naar de rotonde aandacht behoeven en/of de tekens op de rijbaan/rijstrook zouden duidelijker moeten zijn.

Dirk|22.03.12|13:17

Er liggen er al meer dan 170 in Nederland: Ik heb er 206 in Nederland geturfd en wereldwijd totaal al 225. Zie op Googlekaart: http://ow.ly/9v39w

Arjan|22.03.12|16:43

Was laatst in Reeuwijk, alwaar er ook 1 was geplaatst.
Rij je gewoon de snelweg weer op, en kan je 10 km omrijden.
Je moet wel een beetje bekend zijn als je zo’n onding naderd, in Lelystad reed ik ook al 3X verkeerd.
Voordat je het weet hebben ze weer een nieuwe bedacht.

Wijnand Lamers|23.03.12|00:07

Kruispunten dient men te naderen met bijzondere voorzichtigheid, ook een turbo rotonde.
Als men deze regel in acht neemt geeft het geen problemen.

John Willemsen|24.03.12|09:45

Helaas is jouw kaart niet zo betrouwbaar, Dirk.. Als ik kijk naar Belgie wordt er welgeteld 1 aangeduid, maar dat blijkt een t-splitsing te zijn.. Zijn de andere gegevens net zo nauwgezet samengesteld?

G.Klein|26.03.12|19:27

In Zaandam hebben ze ook zo’n uitvinding,
van iedere kant af heb je weer een andere layout
kom je van de snelweg dan heb je 2 stroken voor 3/4
kom je van de overzijde dan heb je er 1 voor rechtdoor die op de rotonde weer verdubbelt
en kom je van weer een andere kant dan heb je 2 rijstoken voor rechtdoor
exporteer je die naar Irak dan heb je om de 5 minuten een schietpartij

Dirk|27.03.12|18:51

@ John Willmesen: Dat ligt aan de actualiteit van Google/maps. De luchtfoto’s zijn vaak uit 2009. Google/streetview is wel recenter en daar is de rotonde al wel te zien: http://ow.ly/9Uuuw
Op Bing.com/maps is deze rotonde in België wel al te zien: http://binged.it/GU8jqy
Google/maps loopt wat achter met z’n kaarten.

Dirk|27.03.12|18:56

Sorry, de link in m’n vorige bericht werkt niet goed. Deze is doet het wel goed: http://g.co/maps/867cg

Pim Brussee|04.04.12|10:45

Rotondes zijn een welkome aanvulling mits de regels overal unaniem zouden zijn. Helaas is dat in ons land niet zo. In de UK zijn de regels op alle rotondes hetzelfde en dat schept duidelijkheid voor de verkeersdeelnemer.

John Willemsen|05.04.12|21:14

Onduidelijke situaties zouden met tekens op de weg volledig te verduidelijken zijn. Helaas ziet blijkbaar niet iedereen daar de toegevoegde waarde van..

Erik Steenvis|13.06.21|14:20

Het lijkt me dat het uitgangspunt altijd moet zijn dat de gebruiker van een turborotonde deze veilig moet kunnen gebruiken zonder de lokale situatie te kennen. Praktijk is echter dat het zo juist niet is. Ik rij dagelijks over deze ondingen maar op plekken waar ik niet bekend ben, ga ik regelmatig de fout in. Het scheelt dat er veel zijn waar je alsnog kunt wisselen van rijbaan, daar zijn de betonranden namelijk niet zo hoog.

Erik Steenvis|13.06.21|14:21

Geef mij maar een enkelbaans rotonde waarbij de goede uitrit vanzelf voorbij komt. Zeer praktisch, en de kans op ongelukken zeer klein.
Echter gooien ze dan weer roet in het eten door 2 richtings fietspaden aan te leggen die je kruist met het uitrijden van de rotonde. Goh wat gek dat er dan ongelukken gebeuren.
Ik begrijp werkelijk niet waarom in een geciviliseerd land als Nederland men het niet voor elkaar krijgt 1 goed type rotonde te maken.

Groet, Erik

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.