NVVC, 2012, foto C.D. van den Braak, SWOV

SWOV: nog geen conclusies trekken uit stijging verkeersdoden

Het cijfer met het tegenvallende aantal verkeersdoden in 2011 moet eerst geanalyseerd worden, voordat conclusies getrokken kunnen worden over hoe het gesteld is met de Nederlandse verkeersveiligheid. Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek (SWOV), in reactie op de cijfers.

In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit is 3,3 % meer dan de 640 dodelijke slachtoffers in 2010.  Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Waarom er precies extra slachtoffers zijn gevallen onder deze groep is nog niet duidelijk.

Dalende cijfers

Wegman: “Daarvoor is eerst onderzoek nodig. We moeten niet meteen naar een conclusie toe redeneren. Bovendien zijn we jarenlang verwend met dalende cijfers. Dat is niet vanzelfsprekend. Ook in een dalende trend kan een korte stijging plaats hebben. En er zijn nu meer landen met een toename, zoals Verenigd Koninkrijk en Zweden. ”

Volgens Wegman is het verkeersveiligheidsbeleid in Nederland vaak gericht op daling van het aantal verkeersdoden. Dat is al jarenlang een succes. Maar het aantal ernstig gewonden neemt toe sinds 2005.

Oorzaken

“We moeten daarin een onderscheid maken”, vindt Wegman. “Ongelukken waarbij doden vallen en ongelukken waarbij ernstig gewonden vallen hebben namelijk vaak niet dezelfde oorzaken.”

Wegman pleit ervoor om vooral grove verkeersovertreders hard aan te pakken. Ook moet er nog eens kritisch gekeken worden naar de combinatie wegverkeer en menselijke fouten. Infrastructuur moet zo ingericht worden dat een menselijke fout niet meteen een ernstig ongeluk tot gevolg heeft.

Registratiegraad

Verder plaatste Wegman tijdens het NVVC kritische kanttekeningen bij de registratiegraad van de politie bij ongevallen en de werkwijze van het CBS. De registratiegraad is namelijk ook in 2011 weer slechter geworden, volgens de SWOV. En met onbetrouwbare cijfers is het moeilijk onderzoek doen naar effecten van verkeersveiligheidsbeleid.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “SWOV: nog geen conclusies trekken uit stijging verkeersdoden”

John|20.04.12|12:55

Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Waarom er precies extra slachtoffers zijn gevallen onder deze groep is nog niet duidelijk

Groeiend aantal ouderen, fiets met trapondersteuning, door het weer in 2011 misschien meer fietsers, door hoge benzineprijs wordt misschien vaker gefietst, minder kennis van de huidige verkeersregels. Zomaar wat mogelijke oorzaken. Jammer dat men in Den Haag de schuld hiervan niet ook bij de rijinstructeurs kan leggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SWOV: nog geen conclusies trekken uit stijging verkeersdoden | RijschoolPro
NVVC, 2012, foto C.D. van den Braak, SWOV

SWOV: nog geen conclusies trekken uit stijging verkeersdoden

Het cijfer met het tegenvallende aantal verkeersdoden in 2011 moet eerst geanalyseerd worden, voordat conclusies getrokken kunnen worden over hoe het gesteld is met de Nederlandse verkeersveiligheid. Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek (SWOV), in reactie op de cijfers.

In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit is 3,3 % meer dan de 640 dodelijke slachtoffers in 2010.  Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Waarom er precies extra slachtoffers zijn gevallen onder deze groep is nog niet duidelijk.

Dalende cijfers

Wegman: “Daarvoor is eerst onderzoek nodig. We moeten niet meteen naar een conclusie toe redeneren. Bovendien zijn we jarenlang verwend met dalende cijfers. Dat is niet vanzelfsprekend. Ook in een dalende trend kan een korte stijging plaats hebben. En er zijn nu meer landen met een toename, zoals Verenigd Koninkrijk en Zweden. ”

Volgens Wegman is het verkeersveiligheidsbeleid in Nederland vaak gericht op daling van het aantal verkeersdoden. Dat is al jarenlang een succes. Maar het aantal ernstig gewonden neemt toe sinds 2005.

Oorzaken

“We moeten daarin een onderscheid maken”, vindt Wegman. “Ongelukken waarbij doden vallen en ongelukken waarbij ernstig gewonden vallen hebben namelijk vaak niet dezelfde oorzaken.”

Wegman pleit ervoor om vooral grove verkeersovertreders hard aan te pakken. Ook moet er nog eens kritisch gekeken worden naar de combinatie wegverkeer en menselijke fouten. Infrastructuur moet zo ingericht worden dat een menselijke fout niet meteen een ernstig ongeluk tot gevolg heeft.

Registratiegraad

Verder plaatste Wegman tijdens het NVVC kritische kanttekeningen bij de registratiegraad van de politie bij ongevallen en de werkwijze van het CBS. De registratiegraad is namelijk ook in 2011 weer slechter geworden, volgens de SWOV. En met onbetrouwbare cijfers is het moeilijk onderzoek doen naar effecten van verkeersveiligheidsbeleid.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “SWOV: nog geen conclusies trekken uit stijging verkeersdoden”

John|20.04.12|12:55

Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Waarom er precies extra slachtoffers zijn gevallen onder deze groep is nog niet duidelijk

Groeiend aantal ouderen, fiets met trapondersteuning, door het weer in 2011 misschien meer fietsers, door hoge benzineprijs wordt misschien vaker gefietst, minder kennis van de huidige verkeersregels. Zomaar wat mogelijke oorzaken. Jammer dat men in Den Haag de schuld hiervan niet ook bij de rijinstructeurs kan leggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.