Snelheidsslot nog niet geschikt voor aanpak hardrijders

Het inzetten van een snelheidsslot en een snelheidsmonitor is op dit moment nog geen geschikte maatregel om notoire snelheidsovertreders aan te pakken. Dat blijkt uit het eindrapport van de praktijkproef die het ministerie van Infrastructuur en Milieu vorig jaar heeft laten uitvoeren om meer inzicht te krijgen in het effect op de verkeersveiligheid van beide systemen.

Hoewel het snelheidsslot en de snelheidsmonitor er wel toe hebben geleid dat de testrijders zich beter aan de snelheidslimiet hielden, is dat effect maar van korte duur. Na de proef vielen de deelnemers weer terug in hun oude gedrag. Er is geen sprake van een leereffect. Mogelijk is de testperiode van drie maanden daarvoor ook te kort, vermoeden de onderzoekers.

Fraudegevoelig

Een andere reden om de maatregel nog niet in te voeren is dat het snelheidsslot en de snelheidsmonitor technisch nog niet geschikt zijn voor implementatie. Er is nog maar één aanbieder en daar komt bij dat de systemen fraudegevoelig zijn en nog niet algemeen toepasbaar. De systemen werken alleen in voertuigen met een elektronisch gaspedaal, dat in ongeveer 50 procent van alle voertuigen zit. Met een cruisecontrole is de snelheidsbegrenzer betrekkelijk makkelijk te omzeilen.

Een snelheidsslot begrenst de snelheid van de auto continu op de heersende snelheidslimiet, terwijl een snelheidsmonitor overschrijdingen van de snelheidslimiet alleen visueel en auditief rapporteert.

Juridische maatregelen

Minister Schultz van Haegen, die het rapport van de praktijkproef dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, ziet voorlopig meer heil in andere middelen om de verkeersovertreders aan te pakken. Op juridisch gebied zijn er al maatregelen en sancties uitgebreid en de bewindsvrouw wil ze waar mogelijk nog verder aanscherpen.

De Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG) is bestemd voor bestuurders die extreem hard rijden of die zich tijdens een rit herhaaldelijk gevaarlijk rijden. In de praktijk zijn het vooral snelheidsovertreders die deze maatregel opgelegd krijgen. Vandaar dat Schultz van Haegen de EMG nu gaat toespitsen op deze groep. Beginnende bestuurders krijgen in 2013 al vanaf twee in plaats van drie verkeersovertredingen een schorsing van het rijbewijs.

Om het gebruik van alcohol in het verkeer terug te dringen zijn onder meer de Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer ingevoerd (die vanaf 1 januari 2013 wordt uitgebreid voor drugsgebruik) en het alcoholslotprogramma.

Meer onderzoek

Verder onderzoek moet uitwijzen of er nog andere kansrijke sancties zijn. Zo doet de SWOV voor het ministerie onderzoek naar de achtergronden van automobilisten die vaak een verkeersovertreding begaan of bij een ongeval betrokken raken. Ook wordt een proef geëvalueerd in de leasesector waarbij het rijgedrag wordt gekoppeld aan financiële gevolgen voor de bestuurder.

De proef met het snelheidsslot en de snelheidsbegrenzer is vorig jaar gehouden in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. 51 deelnemers hebben de volledige pilot doorlopen. Ze deden dat op vrijwillige basis. Wel is specifiek gezocht naar proefpersonen die geregeld grove verkeersovertredingen begaan.

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Snelheidsslot nog niet geschikt voor aanpak hardrijders”

Wijnand Lamers|07.06.12|15:03

De minister is erg voorzichtig met het aanpakken van de notoire hardrijders, want het grootste deel van deze wegmisbruikers behoren tot haar achterban.
Geld speelt voor deze personen ook geen rol, dus rijbewijs in leveren voor een langere tijd.

WL.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|07.06.12|20:55

Even een linkje leggen tussen 2 artikeltjes hier…: Is het rijden met een snelheidsslot/snelheidsmonitor in Zwitserland wel toegestaan?

Hans S.|08.06.12|08:53

De minister is vooral voorzichtig omdat het haar geld kost. Het aantal bekeuringen neemt momenteel jaarlijks af en wat gebeurt er? Ter compensatie wordt het boetebedrag opgeschroefd.
Ook slaan de locaties en de tijdstippen waarop de controles plaatsvinden vaak nergens op.

Laatst een bekeuring gehad in Duitsland. 30 km te hard op de snelweg. Ik zat al te rekenen naar Nederlandse maatstaven of ik wel genoeg geld bij me had. Totaal boete: 20 euro. Zo kan het ook dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snelheidsslot nog niet geschikt voor aanpak hardrijders | RijschoolPro

Snelheidsslot nog niet geschikt voor aanpak hardrijders

Het inzetten van een snelheidsslot en een snelheidsmonitor is op dit moment nog geen geschikte maatregel om notoire snelheidsovertreders aan te pakken. Dat blijkt uit het eindrapport van de praktijkproef die het ministerie van Infrastructuur en Milieu vorig jaar heeft laten uitvoeren om meer inzicht te krijgen in het effect op de verkeersveiligheid van beide systemen.

Hoewel het snelheidsslot en de snelheidsmonitor er wel toe hebben geleid dat de testrijders zich beter aan de snelheidslimiet hielden, is dat effect maar van korte duur. Na de proef vielen de deelnemers weer terug in hun oude gedrag. Er is geen sprake van een leereffect. Mogelijk is de testperiode van drie maanden daarvoor ook te kort, vermoeden de onderzoekers.

Fraudegevoelig

Een andere reden om de maatregel nog niet in te voeren is dat het snelheidsslot en de snelheidsmonitor technisch nog niet geschikt zijn voor implementatie. Er is nog maar één aanbieder en daar komt bij dat de systemen fraudegevoelig zijn en nog niet algemeen toepasbaar. De systemen werken alleen in voertuigen met een elektronisch gaspedaal, dat in ongeveer 50 procent van alle voertuigen zit. Met een cruisecontrole is de snelheidsbegrenzer betrekkelijk makkelijk te omzeilen.

Een snelheidsslot begrenst de snelheid van de auto continu op de heersende snelheidslimiet, terwijl een snelheidsmonitor overschrijdingen van de snelheidslimiet alleen visueel en auditief rapporteert.

Juridische maatregelen

Minister Schultz van Haegen, die het rapport van de praktijkproef dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, ziet voorlopig meer heil in andere middelen om de verkeersovertreders aan te pakken. Op juridisch gebied zijn er al maatregelen en sancties uitgebreid en de bewindsvrouw wil ze waar mogelijk nog verder aanscherpen.

De Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG) is bestemd voor bestuurders die extreem hard rijden of die zich tijdens een rit herhaaldelijk gevaarlijk rijden. In de praktijk zijn het vooral snelheidsovertreders die deze maatregel opgelegd krijgen. Vandaar dat Schultz van Haegen de EMG nu gaat toespitsen op deze groep. Beginnende bestuurders krijgen in 2013 al vanaf twee in plaats van drie verkeersovertredingen een schorsing van het rijbewijs.

Om het gebruik van alcohol in het verkeer terug te dringen zijn onder meer de Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer ingevoerd (die vanaf 1 januari 2013 wordt uitgebreid voor drugsgebruik) en het alcoholslotprogramma.

Meer onderzoek

Verder onderzoek moet uitwijzen of er nog andere kansrijke sancties zijn. Zo doet de SWOV voor het ministerie onderzoek naar de achtergronden van automobilisten die vaak een verkeersovertreding begaan of bij een ongeval betrokken raken. Ook wordt een proef geëvalueerd in de leasesector waarbij het rijgedrag wordt gekoppeld aan financiële gevolgen voor de bestuurder.

De proef met het snelheidsslot en de snelheidsbegrenzer is vorig jaar gehouden in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. 51 deelnemers hebben de volledige pilot doorlopen. Ze deden dat op vrijwillige basis. Wel is specifiek gezocht naar proefpersonen die geregeld grove verkeersovertredingen begaan.

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Snelheidsslot nog niet geschikt voor aanpak hardrijders”

Wijnand Lamers|07.06.12|15:03

De minister is erg voorzichtig met het aanpakken van de notoire hardrijders, want het grootste deel van deze wegmisbruikers behoren tot haar achterban.
Geld speelt voor deze personen ook geen rol, dus rijbewijs in leveren voor een langere tijd.

WL.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|07.06.12|20:55

Even een linkje leggen tussen 2 artikeltjes hier…: Is het rijden met een snelheidsslot/snelheidsmonitor in Zwitserland wel toegestaan?

Hans S.|08.06.12|08:53

De minister is vooral voorzichtig omdat het haar geld kost. Het aantal bekeuringen neemt momenteel jaarlijks af en wat gebeurt er? Ter compensatie wordt het boetebedrag opgeschroefd.
Ook slaan de locaties en de tijdstippen waarop de controles plaatsvinden vaak nergens op.

Laatst een bekeuring gehad in Duitsland. 30 km te hard op de snelweg. Ik zat al te rekenen naar Nederlandse maatstaven of ik wel genoeg geld bij me had. Totaal boete: 20 euro. Zo kan het ook dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.