file

Spoedaanpak voor wegen dringt aantal files terug

In de afrondingsfase van de Spoedaanpak voor wegen zijn het afgelopen jaar door de aanleg van 800 kilometer aan spitsstroken dertig hardnekkige fileknelpunten versneld aangepakt. Mede daardoor daalde het aantal files in 2011 met 18 procent en de filezwaarte met 24 procent, ondanks een toename van het verkeer met 2 procent.

De cijfers zijn afkomstig uit het jaarbericht 2011 van Rijkswaterstaat. Het programma Spoedaanpak voor wegen is in oktober 2008 gestart en werd in mei 2011 afgerond. In totaal is op zestien trajecten de wegcapaciteit uitgebreid door de aanleg van spitsstroken aan de linkerkant van de rijbaan of op de vluchtstrook.

Jaar eerder

Dankzij nieuwe wetten als de Crisis- en herstelwet en de wet Versnelling besluitvorming wegprojecten en nieuwe vormen van aanbesteding kon de oplevering van projecten met gemiddeld een jaar versneld worden. De uitvoering van het programma heeft 2,6 miljard euro gekost.

Dat het aantal files in 2011 daalde heeft volgens coördinator Johan Ravesloot van het Verkeerscentrum Nederland te maken met het afronden van grote projecten in 2011, zoals verschillende trajecten van de A2 tussen Amsterdam en Eindhoven. “En er zit meer in de pijplijn. Als ook de verbreding van de A4 Leiderdorp en de A12 tussen Lunetten en Veenendaal, de aanleg van de Westrandweg A5 en de Tweede Coentunnel klaar zijn, zullen ook in die regio’s diverse locaties en trajecten uit de file-top 10 verdwijnen”, zegt hij in het jaarbericht.

Minder geld voor wegonderhoud

Het afgelopen jaar werd duidelijk dat Rijkswaterstaat fors moet bezuinigen op beheer en onderhoud. Tot 2020 heeft de organisatie hiervoor 1,64 miljard euro minder te besteden. Dat tekort denkt Rijkswaterstaat op te kunnen vullen door betere, meerjarige onderhoudscontracten af te sluiten met marktpartijen. Verder wordt er bezuinigd op verlichting door wegverlichting ’s nachts deels uit te zetten en op onderhoud onder meer door nachtelijk wegonderhoud deels overdag uit te voeren.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoedaanpak voor wegen dringt aantal files terug | RijschoolPro
file

Spoedaanpak voor wegen dringt aantal files terug

In de afrondingsfase van de Spoedaanpak voor wegen zijn het afgelopen jaar door de aanleg van 800 kilometer aan spitsstroken dertig hardnekkige fileknelpunten versneld aangepakt. Mede daardoor daalde het aantal files in 2011 met 18 procent en de filezwaarte met 24 procent, ondanks een toename van het verkeer met 2 procent.

De cijfers zijn afkomstig uit het jaarbericht 2011 van Rijkswaterstaat. Het programma Spoedaanpak voor wegen is in oktober 2008 gestart en werd in mei 2011 afgerond. In totaal is op zestien trajecten de wegcapaciteit uitgebreid door de aanleg van spitsstroken aan de linkerkant van de rijbaan of op de vluchtstrook.

Jaar eerder

Dankzij nieuwe wetten als de Crisis- en herstelwet en de wet Versnelling besluitvorming wegprojecten en nieuwe vormen van aanbesteding kon de oplevering van projecten met gemiddeld een jaar versneld worden. De uitvoering van het programma heeft 2,6 miljard euro gekost.

Dat het aantal files in 2011 daalde heeft volgens coördinator Johan Ravesloot van het Verkeerscentrum Nederland te maken met het afronden van grote projecten in 2011, zoals verschillende trajecten van de A2 tussen Amsterdam en Eindhoven. “En er zit meer in de pijplijn. Als ook de verbreding van de A4 Leiderdorp en de A12 tussen Lunetten en Veenendaal, de aanleg van de Westrandweg A5 en de Tweede Coentunnel klaar zijn, zullen ook in die regio’s diverse locaties en trajecten uit de file-top 10 verdwijnen”, zegt hij in het jaarbericht.

Minder geld voor wegonderhoud

Het afgelopen jaar werd duidelijk dat Rijkswaterstaat fors moet bezuinigen op beheer en onderhoud. Tot 2020 heeft de organisatie hiervoor 1,64 miljard euro minder te besteden. Dat tekort denkt Rijkswaterstaat op te kunnen vullen door betere, meerjarige onderhoudscontracten af te sluiten met marktpartijen. Verder wordt er bezuinigd op verlichting door wegverlichting ’s nachts deels uit te zetten en op onderhoud onder meer door nachtelijk wegonderhoud deels overdag uit te voeren.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.