anwb, vlag, media

Verkeersveiligheid Overijssel en Gelderland kan beter

Hoewel het provinciale wegennet in Gelderland en Overijssel goed onderhouden is, laat de verkeersveiligheid nog te wensen over. 61 procent van de wegen in Gelderland en 75 procent van die in Overijssel krijgen maar twee van de maximaal vijf te behalen sterren binnen een internationaal classificatiesysteem voor verkeersveiligheid.

Dat blijkt uit inspecties die de ANWB tussen september 2011 en mei 2012 heeft uitgevoerd op de ruim 1.800 kilometer aan hoofdwegen van Gelderland en Overijssel, goed voor 25 procent van de lengte van alle provinciale hoofdwegen in Nederland.

Gevaarlijke locaties

Een klein deel van de wegen scoort zelfs maar één veiligheidsster: 4 procent van de wegen in Gelderland en 7 procent in Overijssel. Het gaat om zo’n wegvlakken in elk van beide provincies. ANWB adviseert de wegbeheerders om deze gevaarlijke locaties met voorrang te onderzoeken en aan te pakken. Het streven is dat alle provinciale wegen op te waarderen naar drie sterren. Mogelijke maatregelen zijn bijvoorbeeld plaatsen van vangrails, verbeterde wegafbakening of plaatsen van flexibele paaltjes in de middenberm.

De onderzochte wegen blijven ver achter bij de snelwegen. Uit eerder onderzoek bleek dat 71 procent van de Nederlandse snelwegen goed is voor vier sterren, 27 procent voor drie sterren en slechts 1 procent voor twee sterren. Statistieken wijzen uit dat rijden op provinciale wegen vijf keer zo veel risico’s met zich meebrengen als rijden op de snelwegen. Ook vallen er relatief viel verkeersdoden gezien.

Wegontwerp toe aan vernieuwing

Dat de wegen goed onderhouden zijn, maar desondanks niet veilig, wijt de ANWB aan het wegontwerp dat er niet op ingericht is om grote verkeersstromen in goede banen te leiden. “Net als in andere landen is het bestaande wegprofiel voor eenbaanswegen dringend toe aan nieuwe, innovatieve, praktische en betaalbare oplossingen”, aldus een van conclusies.

Het onderzoek van de ANWB past binnen het EuroRap, een internationaal programma dat als doel heeft om objectieve veiligheidscriteria toe te kennen aan wegen binnen Europa. Nederland is een van de 27 deelnemende landen aan EuroRap. Ook heeft Nederland zich in internationaal verband vastgelegd om tussen 2011 en 2020 concreet te werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Drie jaar

De ANWB-inspectie in Gelderland en Overijssel is de eerste fase van een drie jaar durend onderzoek naar de veiligheid van de wegen in alle Nederlandse provincies.

Weginspectie gebeurt met een speciaal voertuig met een aantal camera’s dat panoramische video-opnames in een hoge resolute kan maken. Die beelden worden gekoppeld aan GPS-coördinaten.

 

 

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeersveiligheid Overijssel en Gelderland kan beter | RijschoolPro
anwb, vlag, media

Verkeersveiligheid Overijssel en Gelderland kan beter

Hoewel het provinciale wegennet in Gelderland en Overijssel goed onderhouden is, laat de verkeersveiligheid nog te wensen over. 61 procent van de wegen in Gelderland en 75 procent van die in Overijssel krijgen maar twee van de maximaal vijf te behalen sterren binnen een internationaal classificatiesysteem voor verkeersveiligheid.

Dat blijkt uit inspecties die de ANWB tussen september 2011 en mei 2012 heeft uitgevoerd op de ruim 1.800 kilometer aan hoofdwegen van Gelderland en Overijssel, goed voor 25 procent van de lengte van alle provinciale hoofdwegen in Nederland.

Gevaarlijke locaties

Een klein deel van de wegen scoort zelfs maar één veiligheidsster: 4 procent van de wegen in Gelderland en 7 procent in Overijssel. Het gaat om zo’n wegvlakken in elk van beide provincies. ANWB adviseert de wegbeheerders om deze gevaarlijke locaties met voorrang te onderzoeken en aan te pakken. Het streven is dat alle provinciale wegen op te waarderen naar drie sterren. Mogelijke maatregelen zijn bijvoorbeeld plaatsen van vangrails, verbeterde wegafbakening of plaatsen van flexibele paaltjes in de middenberm.

De onderzochte wegen blijven ver achter bij de snelwegen. Uit eerder onderzoek bleek dat 71 procent van de Nederlandse snelwegen goed is voor vier sterren, 27 procent voor drie sterren en slechts 1 procent voor twee sterren. Statistieken wijzen uit dat rijden op provinciale wegen vijf keer zo veel risico’s met zich meebrengen als rijden op de snelwegen. Ook vallen er relatief viel verkeersdoden gezien.

Wegontwerp toe aan vernieuwing

Dat de wegen goed onderhouden zijn, maar desondanks niet veilig, wijt de ANWB aan het wegontwerp dat er niet op ingericht is om grote verkeersstromen in goede banen te leiden. “Net als in andere landen is het bestaande wegprofiel voor eenbaanswegen dringend toe aan nieuwe, innovatieve, praktische en betaalbare oplossingen”, aldus een van conclusies.

Het onderzoek van de ANWB past binnen het EuroRap, een internationaal programma dat als doel heeft om objectieve veiligheidscriteria toe te kennen aan wegen binnen Europa. Nederland is een van de 27 deelnemende landen aan EuroRap. Ook heeft Nederland zich in internationaal verband vastgelegd om tussen 2011 en 2020 concreet te werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Drie jaar

De ANWB-inspectie in Gelderland en Overijssel is de eerste fase van een drie jaar durend onderzoek naar de veiligheid van de wegen in alle Nederlandse provincies.

Weginspectie gebeurt met een speciaal voertuig met een aantal camera’s dat panoramische video-opnames in een hoge resolute kan maken. Die beelden worden gekoppeld aan GPS-coördinaten.

 

 

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.