rijles, auto, stuur

Haptische feedback op stuur helpt bij glad wegdek

Als een automobilist haptische feedback krijgt op zijn stuur, kan hij onder moeilijke omstandigheden het voertuig beter onder controle krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft. Het systeem kan helpen bij moeilijk omstandigheden, zoals een nat wegdek.

Haptische feedback geeft een druk in het stuurwiel – naar links of rechts – die automobilisten ondersteunt bij het sturen.

Rijsimulator

De onzerzoeker heeft het systeem uitgetest in de rijsimulator en in de praktijk. Zeventien bestuurders reden in een auto uitgerust met het systeem op een nat circuit en namen bochten op hoge snelheid. Met het systeem konden zij beter een voorgeschreven parcours volgen en het bleek hun mentale en fysieke rijbelasting te verlichten.

Katzourakis ontwikkelde een systeem waarbij de bestuurder duidelijker de grens voelt als de wielen grip gaan verliezen. Dan neemt de kracht op het stuur af, wat een signaal is om minder te sturen, of om snelheid te minderen.

Systeem

Moderne auto’s bevatten al meerdere elektronische verbindingen tussen de wielen en het stuur, bijvoorbeeld een zogenaamd electronic power assist system. Omdat de voorzieningen al aanwezig zijn is het systeem makkelijk in te passen, zo meldt het Technisch Weekblad.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Haptische feedback op stuur helpt bij glad wegdek | RijschoolPro
rijles, auto, stuur

Haptische feedback op stuur helpt bij glad wegdek

Als een automobilist haptische feedback krijgt op zijn stuur, kan hij onder moeilijke omstandigheden het voertuig beter onder controle krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft. Het systeem kan helpen bij moeilijk omstandigheden, zoals een nat wegdek.

Haptische feedback geeft een druk in het stuurwiel – naar links of rechts – die automobilisten ondersteunt bij het sturen.

Rijsimulator

De onzerzoeker heeft het systeem uitgetest in de rijsimulator en in de praktijk. Zeventien bestuurders reden in een auto uitgerust met het systeem op een nat circuit en namen bochten op hoge snelheid. Met het systeem konden zij beter een voorgeschreven parcours volgen en het bleek hun mentale en fysieke rijbelasting te verlichten.

Katzourakis ontwikkelde een systeem waarbij de bestuurder duidelijker de grens voelt als de wielen grip gaan verliezen. Dan neemt de kracht op het stuur af, wat een signaal is om minder te sturen, of om snelheid te minderen.

Systeem

Moderne auto’s bevatten al meerdere elektronische verbindingen tussen de wielen en het stuur, bijvoorbeeld een zogenaamd electronic power assist system. Omdat de voorzieningen al aanwezig zijn is het systeem makkelijk in te passen, zo meldt het Technisch Weekblad.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.