fietspad, rotonde, tweerichting

Rotonde met tweerichtingsfietspad net zo veilig als traditionele

Een rotonde met een tweerichtingsfietspad is net zo veilig als een rotonde met een fietspad in één richting. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente ’s-Hertogenbosch. De stad heeft daartoe de veiligheid van zes rotondes in de stad onderzocht.

Het gaat om rotondes waar fietsers in twee richtingen mogen fietsen. Er is onderzocht of de rotondes voldoen aan de eisen en richtlijnen.

Ongelukken

Ook is gekeken of er meer of minder ongelukken zijn gebeurd. En er zijn observaties gehouden. Uit het onderzoek blijkt dat de zes rotondes voldoen aan alle eisen en grotendeels voldoen aan de richtlijnen. Het aantal ongelukken is niet toegenomen. De gemeente heeft daarom besloten de rotondes niet aan te passen.

De afgelopen jaren zijn er in de stad rotondes aangelegd waar fietsers in twee richtingen mogen rijden. Zo hoeven fietsers niet drie keer een drukke weg over te steken. Dit scheelt veel wachttijd en voorkomt spookrijden. Maar volgens sommige deskundigen zou het gevaarlijker zijn omdat automobilisten fietsers die van ‘de andere kant’ komen niet of te laat opmerken.

Veiligheid

De VVD heeft vorig jaar vragen gesteld over veiligheid van de rotondes. Het college heeft daarom een onderzoeksbureau de veiligheid van de rotondes in kaart laten brengen. Het gaat om de volgende rotondes:

  • Aartshertogenlaan/Rompersebaan;
  • Vlietdijk/Laaghemaal;
  • Victorialaan/Graafseweg;
  • Rompertsebaan/Sint Teunislaan;
  • Stadionlaan/Victorialaan,
  • Deken van Roestellaan/afritten met A59.

Deze rotondes worden dus niet aangepast, zo meldt de gemeente Den Bosch.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Rotonde met tweerichtingsfietspad net zo veilig als traditionele”

Gerrit|03.07.12|18:42

Ze zouden die fietsers ook de auto’s tegemoet kunnen laten komen
ipv allebei tegen de klok inrijdend
laat die fietspaden dan kloksgewijs rijden en de auto’s zoals nu tegen de klok in

Viktor|05.07.12|11:38

Ik zie toch vaak een andere kant en in Ede is er al één dame dodelijk verongelukt op eenzelfde rotonde (fietstte ook tegengesteld). Automobilisten verwachten geen fietsers vanaf de andere zijde en het is nog lastiger als ze net de rotonde oprijden en dan tegengesteld gaan rijden. Ik denk dat dit onderzoek nog eens moet over worden gedaan, maar dan op wetenschappelijke basis.

Willem Prins|05.07.12|17:06

Hier in Zwolle is één rotonde waar in 2 richtingen fietsverkeer plaats vindt. Dat is zeker al wel 10 jaar het geval. Het betreft een redelijk grote rotonde, met het fietsgedeelte op een afstand van enkele meters gescheiden van de hoofdrijbaan. Het geeft bij deze behoorlijke drukke rotonde met een grote verscheidenheid aan categorie weggebruikers geen extra ongevallen.
Het gevaar zit er hier in dat op rotondes waar het niet mag, menige fietser ook verkeerd om gaat en dat is zeer gevaarlijk..

rob|07.07.12|11:09

Ik ben eigenlijk alleen maar benieuwd wie dit heeft onderzocht!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rotonde met tweerichtingsfietspad net zo veilig als traditionele | RijschoolPro
fietspad, rotonde, tweerichting

Rotonde met tweerichtingsfietspad net zo veilig als traditionele

Een rotonde met een tweerichtingsfietspad is net zo veilig als een rotonde met een fietspad in één richting. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente ’s-Hertogenbosch. De stad heeft daartoe de veiligheid van zes rotondes in de stad onderzocht.

Het gaat om rotondes waar fietsers in twee richtingen mogen fietsen. Er is onderzocht of de rotondes voldoen aan de eisen en richtlijnen.

Ongelukken

Ook is gekeken of er meer of minder ongelukken zijn gebeurd. En er zijn observaties gehouden. Uit het onderzoek blijkt dat de zes rotondes voldoen aan alle eisen en grotendeels voldoen aan de richtlijnen. Het aantal ongelukken is niet toegenomen. De gemeente heeft daarom besloten de rotondes niet aan te passen.

De afgelopen jaren zijn er in de stad rotondes aangelegd waar fietsers in twee richtingen mogen rijden. Zo hoeven fietsers niet drie keer een drukke weg over te steken. Dit scheelt veel wachttijd en voorkomt spookrijden. Maar volgens sommige deskundigen zou het gevaarlijker zijn omdat automobilisten fietsers die van ‘de andere kant’ komen niet of te laat opmerken.

Veiligheid

De VVD heeft vorig jaar vragen gesteld over veiligheid van de rotondes. Het college heeft daarom een onderzoeksbureau de veiligheid van de rotondes in kaart laten brengen. Het gaat om de volgende rotondes:

  • Aartshertogenlaan/Rompersebaan;
  • Vlietdijk/Laaghemaal;
  • Victorialaan/Graafseweg;
  • Rompertsebaan/Sint Teunislaan;
  • Stadionlaan/Victorialaan,
  • Deken van Roestellaan/afritten met A59.

Deze rotondes worden dus niet aangepast, zo meldt de gemeente Den Bosch.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Rotonde met tweerichtingsfietspad net zo veilig als traditionele”

Gerrit|03.07.12|18:42

Ze zouden die fietsers ook de auto’s tegemoet kunnen laten komen
ipv allebei tegen de klok inrijdend
laat die fietspaden dan kloksgewijs rijden en de auto’s zoals nu tegen de klok in

Viktor|05.07.12|11:38

Ik zie toch vaak een andere kant en in Ede is er al één dame dodelijk verongelukt op eenzelfde rotonde (fietstte ook tegengesteld). Automobilisten verwachten geen fietsers vanaf de andere zijde en het is nog lastiger als ze net de rotonde oprijden en dan tegengesteld gaan rijden. Ik denk dat dit onderzoek nog eens moet over worden gedaan, maar dan op wetenschappelijke basis.

Willem Prins|05.07.12|17:06

Hier in Zwolle is één rotonde waar in 2 richtingen fietsverkeer plaats vindt. Dat is zeker al wel 10 jaar het geval. Het betreft een redelijk grote rotonde, met het fietsgedeelte op een afstand van enkele meters gescheiden van de hoofdrijbaan. Het geeft bij deze behoorlijke drukke rotonde met een grote verscheidenheid aan categorie weggebruikers geen extra ongevallen.
Het gevaar zit er hier in dat op rotondes waar het niet mag, menige fietser ook verkeerd om gaat en dat is zeer gevaarlijk..

rob|07.07.12|11:09

Ik ben eigenlijk alleen maar benieuwd wie dit heeft onderzocht!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.