Verkeersexamen, basisschool, fietsexamen

Column Koos Spee: Vet Veilig

COLUMN – Mijn kleindochter gaat met ingang van het nieuwe schooljaar naar het voorgezet onderwijs. Best spannend, er verandert dan veel voor haar. Volledig andere leeromgeving, andere vriendinnen en vriendjes, meer zelfstandigheid als het op leren aankomt en ook een volslagen andere schoolroute.

De bekende, te lopen route naar de basisschool maakt plaats voor een fietstocht van ongeveer acht kilometer. En op die route komt ze natuurlijk een aantal verkeersgevaarlijke punten tegen. Ja, en omdat ik erg veel van mijn kleindochter hou en omdat ik beroepsmatig weet wat er in het verkeer kan gebeuren ga ik van de zomer met haar op de fiets de route verkennen en vooral aandacht besteden aan de verkeersgevaarlijke punten.

Schoolroute

Mijn kleindochter vindt het wel interessant om met der opa de schoolroute te gaan rijden. Zouden meer opa’s of vaders dat met hun ‘brugklassers’  moeten gaan doen?  De vraag is of het echt zoden aan de dijk zet. Onderzoek leert dat kinderen meer aannemen van leeftijdgenootjes dan van volwassenen.

Het e-learning programma Vet Veilig speelt daar goed op in. Daar worden verkeersgevaarlijke situaties op de schoolroute uitgelegd en voorgespeeld door de jonge acteurs van Spangas. Daar zijn kinderen in geïnteresseerd. Dat zijn hun idolen en als die zeggen dat je moet opletten omdat het gevaarlijk is om onder het rijden te sms’en en dat je nooit met je fiets naast een vrachtauto moet gaan staan omdat je dan wel eens in de dode hoek kan komen te staan, dan blijft dat hangen.

Online leeromgeving

En trouwens die opa of die vader fietst maar één keer mee. Maar de acteurs van Spangas die gaan, als de school mee doet met deze online leeromgeving voor jongeren, het hele jaar met je op stap. Vet Veilig helpt op deze manier jongeren veilig deel te nemen aan het verkeer met online trainingen, games en informatie van de brugklas tot het examenjaar.

Je zou menen dat een dergelijk programma massaal door scholen wordt binnen gehaald, dat provincies het willen implementeren op alle scholen in hun gebied, dat zelfs de minister van I&M, die toch ook de verkeersveiligheid hoog in het vaandel zou hebben moeten staan, het financieel mogelijk maakt om het aan de scholen voor voortgezet onderwijs aan te bieden.

Verkeersslachtoffers

Het gaat om € 2,50 per leerling per jaar. Waar hebben we het dan over? Als dit luttele bedrag er toe zou kunnen leiden dat je kind meer verkeersinzicht krijgt en misschien zelfs op het moment suprême de juiste beslissing neemt die er voor zorgt dat ze niet tot die vele duizenden verkeersslachtoffers gaat behoren, dan heb je daar toch wat voor over.

Maar vanuit de overheid is er, behalve dan door de provincie Noord-Brabant, weinig of geen interesse getoond. Als onze overheid er dan geen stuiver voor over heeft, dan zouden de ouders het zelf moeten organiseren, desnoods via de ouderbijdrage. Of gaat het dan ten koste van al die andere uitstapjes die via de ouderbijdrage behaald moeten worden?

Ambassadeur

Ik denk dat heel wat ouders die geconfronteerd zijn met de gevolgen van het ongeval waarbij hun kind betrokken was, de film graag zouden terug draaien en zo maar ambassadeur zouden willen worden van Vet Veilig. En ik, ik ga graag met mijn kleindochter de schoolroute fietsen, maar dat doe ik maar één keer.

Ik zou er veel meer voor voelen om haar permanent te interesseren voor de verkeersveiligheid en daar zou ik voor elk jaar dat ze in het voorgezet onderwijs zit graag €2,50 voor willen doneren en ik denk dat heel veel opa’s en oma’s er zo over denken

Koos Spee

Koos Spee

Koos Spee is ambassadeur van Vet Veilig (www.vetveilig.nl)


Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Column Koos Spee: Vet Veilig | RijschoolPro
Verkeersexamen, basisschool, fietsexamen

Column Koos Spee: Vet Veilig

COLUMN – Mijn kleindochter gaat met ingang van het nieuwe schooljaar naar het voorgezet onderwijs. Best spannend, er verandert dan veel voor haar. Volledig andere leeromgeving, andere vriendinnen en vriendjes, meer zelfstandigheid als het op leren aankomt en ook een volslagen andere schoolroute.

De bekende, te lopen route naar de basisschool maakt plaats voor een fietstocht van ongeveer acht kilometer. En op die route komt ze natuurlijk een aantal verkeersgevaarlijke punten tegen. Ja, en omdat ik erg veel van mijn kleindochter hou en omdat ik beroepsmatig weet wat er in het verkeer kan gebeuren ga ik van de zomer met haar op de fiets de route verkennen en vooral aandacht besteden aan de verkeersgevaarlijke punten.

Schoolroute

Mijn kleindochter vindt het wel interessant om met der opa de schoolroute te gaan rijden. Zouden meer opa’s of vaders dat met hun ‘brugklassers’  moeten gaan doen?  De vraag is of het echt zoden aan de dijk zet. Onderzoek leert dat kinderen meer aannemen van leeftijdgenootjes dan van volwassenen.

Het e-learning programma Vet Veilig speelt daar goed op in. Daar worden verkeersgevaarlijke situaties op de schoolroute uitgelegd en voorgespeeld door de jonge acteurs van Spangas. Daar zijn kinderen in geïnteresseerd. Dat zijn hun idolen en als die zeggen dat je moet opletten omdat het gevaarlijk is om onder het rijden te sms’en en dat je nooit met je fiets naast een vrachtauto moet gaan staan omdat je dan wel eens in de dode hoek kan komen te staan, dan blijft dat hangen.

Online leeromgeving

En trouwens die opa of die vader fietst maar één keer mee. Maar de acteurs van Spangas die gaan, als de school mee doet met deze online leeromgeving voor jongeren, het hele jaar met je op stap. Vet Veilig helpt op deze manier jongeren veilig deel te nemen aan het verkeer met online trainingen, games en informatie van de brugklas tot het examenjaar.

Je zou menen dat een dergelijk programma massaal door scholen wordt binnen gehaald, dat provincies het willen implementeren op alle scholen in hun gebied, dat zelfs de minister van I&M, die toch ook de verkeersveiligheid hoog in het vaandel zou hebben moeten staan, het financieel mogelijk maakt om het aan de scholen voor voortgezet onderwijs aan te bieden.

Verkeersslachtoffers

Het gaat om € 2,50 per leerling per jaar. Waar hebben we het dan over? Als dit luttele bedrag er toe zou kunnen leiden dat je kind meer verkeersinzicht krijgt en misschien zelfs op het moment suprême de juiste beslissing neemt die er voor zorgt dat ze niet tot die vele duizenden verkeersslachtoffers gaat behoren, dan heb je daar toch wat voor over.

Maar vanuit de overheid is er, behalve dan door de provincie Noord-Brabant, weinig of geen interesse getoond. Als onze overheid er dan geen stuiver voor over heeft, dan zouden de ouders het zelf moeten organiseren, desnoods via de ouderbijdrage. Of gaat het dan ten koste van al die andere uitstapjes die via de ouderbijdrage behaald moeten worden?

Ambassadeur

Ik denk dat heel wat ouders die geconfronteerd zijn met de gevolgen van het ongeval waarbij hun kind betrokken was, de film graag zouden terug draaien en zo maar ambassadeur zouden willen worden van Vet Veilig. En ik, ik ga graag met mijn kleindochter de schoolroute fietsen, maar dat doe ik maar één keer.

Ik zou er veel meer voor voelen om haar permanent te interesseren voor de verkeersveiligheid en daar zou ik voor elk jaar dat ze in het voorgezet onderwijs zit graag €2,50 voor willen doneren en ik denk dat heel veel opa’s en oma’s er zo over denken

Koos Spee

Koos Spee

Koos Spee is ambassadeur van Vet Veilig (www.vetveilig.nl)


Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.