jongeren, fietsen, straat, verkeer

Ministerie: 300.000 euro voor beste idee fietsveiligheid

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt 300.000 euro beschikbaar voor innovatieve oplossingen om de fietsveiligheid te vergroten. Onderzoeksinstellingen, maatschappelijke organisaties, provincies, gemeenten en marktpartijen kunnen onderzoeksvoorstellen indienen op 2 thema’s op het gebied van fietsveiligheid: enkelvoudige fietsongevallen van 50-plussers en veilig fietsgedrag van jongeren. Met de uitvraag wil het ministerie met toepassing van vernieuwende ideeën het aantal ongevallen onder fietsers terugdringen.

Minister Melanie Schultz: “Nederland is een fietsland bij uitstek. Helaas neemt het aantal ongevallen onder fietsers toe. Nieuwe kennis is nodig om de fietsongevallen terug te dringen. Samenwerking tussen kennisinstituten, maatschappelijke organisaties, decentrale overheden en marktpartijen is daarbij belangrijk. Ik hoop dat deze uitvraag plannen en samenwerkingsverbanden oplevert die nog niet eerder zijn bedacht.”

Haalbaarheid

De beste 3 ideeën worden op 10 september geselecteerd en mogen een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Op 18 december wordt vervolgens het beste plan bekendgemaakt. Voor de realisatie van het plan stelt het ministerie van IenM voor maximaal drie jaar 100.000 euro per jaar beschikbaar. Als voorwaarde stelt het ministerie dat het winnende samenwerkingsverband minimaal hetzelfde bedrag inbrengt. Dit samenwerkingsverband dient te bestaan uit minimaal 3 partijen waarvan een nationaal wetenschappelijk instituut.

In 2010 was 60% van de 19.200 ernstig verkeersgewonden fietser. Het merendeel van deze gewonden, 86%, was slachtoffer van enkelzijdige fietsongevallen. In bijna de helft van deze gevallen was de gewonde ouder dan 54 jaar. In 2011 kwamen 200 fietsers om in het verkeer, tegenover 162 in 2010.

Tot 24 augustus kunnen ideeën aan de hand van een invulformulier ingediend via [email protected]

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Ministerie: 300.000 euro voor beste idee fietsveiligheid”

Gerrit|11.07.12|17:33

op rotondes (brom)fietsers uitsluitend met de klok mee laten rijden
en automobilisten tegen de klok in
komen de (brom)fietsers als het goed is bij het verlaten van de rotonde
tenminste niet van rechtsachter uit de dode hoek aanzetten..

wannes|12.07.12|10:55

Als alle jonge bestuurders nu eens op school verplichte verkeerslessen krijgen. Van af het moment dat ze alleen naar school fietsen. (scholen zitten toch in hun maag met het aantal uren dat les gegeven MOET worden) zowel theorie als praktijk. Dit moet gewoon voor een punt. Als ze dit niet met een voldoende af sluiten moet er altijd een begeleider met het kind mee fietsen (27 of ouder en minimaal 5 jaar fiets ervaring……..)

Mario|12.07.12|11:10

Op rotondes (brom)fietsers uitsluitend tegen de klok in laten rijden.
Dan kan je elkaar altijd goed zien, en heb je het dode hoek probleem niet meer.

Mario|12.07.12|11:16

Correctie, ik bedoel dus ook zoals Gerrit aangeeft wat de rij richtingen betreft !

Bert de Weerd|12.07.12|12:28

Zoals Wannes aangeeft, verkeerslessen op school. Voor al op de middelbare scholen! De kennis van verkeersregels is echt bedroevend. Daarnaast lijkt het mij goed om voor rijbewijsbezitters een verplicht bijscholingstraject op te zetten. bv. na 1 jaar het rijbewijs een terugkomrijles en daarna om de 5 jaar.

Voor degenen die met dit idee, de 300.000,- binnenslepen, ik neem genogen met slechts 10%.de rest is voor jullie :-) ;-)

Niels|12.07.12|13:39

Wat ik heb gemerkt de pijlen van de grote rotondes zijn soms anders, daar hebben veel leerlingen moeite mee, beter als ze in heel Nederland dezelfde rotondes maken met dezelfde pijlen is begrijpelijk voor iedereen.

Ik heb dit jaar bijna 3 keer een aanrijding gehad door een fout van andere weggebruikers.

Ze zeggen dat een rotonde veilig is, ja de mini rotondes wel maar niet de grote rotondes met veel pijlen en rijstroken.

Niels|12.07.12|13:41

Vervolg zelfs rijbewijsbezitters hebben daar wel eens wat moeite mee, ik kom ze dagelijks tegen.

Niels|12.07.12|13:46

Dus de grote rotondes is een andere beste idee om de verkeersveiligheid nog verder te vergroten.

wannes|12.07.12|13:57

als we alle automobilisten iedere 5 jaar theorie examen af laten nemen en iedere 10 jaar een praktijktoets. zou de veiligheid in NL met nog al wat % ophoog gaan. ik ben voorstander! nu de rest van NL nog mocht ik het geld winnen. investeer ik het gelijk zodat iedereen er profijt van heeft! Een platform wat gedragen wordt door velen is veel sterker dan 1 man. Mss licht hier ook een stukje voor de verzekeringsmaatschappijen. Het is ook in hun voordeel als er minder schades worden gemaakt.

Jan Zwets|12.07.12|22:02

Per direct mobiel bellen en sms gebruik op de fiets verbieden en zware boetes uitdelen.
Art. 5 wvw Groetjes Allemaal.

automaatrijschool.nl|13.07.12|08:43

Ik denk dat de fietspaden door snorfietsers onvelig worden gemaakt.
Of met de helm op de rijbaan als een normale scooter maar dan 55 km per uur,
of helemaal geen geen snorfietsen.

Mario|13.07.12|10:01

De normale (kleine) rotondes worden in mijn ogen ook een heel stuk veiliger als we daar het rits gedrag gaan verplichten.
Nu zie ik regelmatig dat als automobilisten eenmaal op de rotonde zitten ze als gekken naar ‘hun’ afslag rijden.
Dit lijkt mij niet de manier om een rotonde te gebruiken.

Mario|13.07.12|10:02

Soms staat er één auto te wachten, maar doordat er een lange stroom van auto’s aankomt kan deze er niet (op een fatsoenlijke manier) er tussen.

Ritsen geeft een betere en veiligere doorstroming verwacht ik…

Niels|13.07.12|12:44

Mario@,
De normale kleine rotondes met één rijstrook dat is wel prima zo, maar de grote rotondes met meerdere rijstroken is voor sommige bestuurders verwarrend, ruim voor de rotonde zie je een kleine blauwe bord met pijlen erin veel mensen zien die bord over het hoofd, als je die bord mist dan weet je niet welke rijstrook naar links of rechtdoor gaat, in de ochtend/avondspits zijn alle pijlen op het wegdek bedekt met auto’s.

wannes|14.07.12|00:13

mensen hou het ajb bij het onderwerp. we hadden het over fietsers en hun veiligheid. en die van ons.

wannes|14.07.12|00:14

mensen houw het bij het onderwerp, we hebben het over fietsers en hun veiligheid. en hoe we die kunnen verbeteren. voor iedereen.

Mario|14.07.12|10:57

Ik zie steeds meer “fiets straten”, maar daar mogen/moeten ook auto’s oprijden, wat nog wel eens onveiliger situaties met zich mee brengt.

Geeft Fietsers een eigen fiets-strook/pad, zonder dat daar overig verkeer gebruik van moet maken, en het is (weer) veilig en leuk om te fietsen…

arij van den berg|20.01.13|20:41

de fietser hoord niet tussen het auto verkeer.
dat is histories ontstaan vroeger waren er geen auto en vracht verkeer.
de fietser hoort op een vrij liggend fietspad.
of in kombinatie met de wandelaar’
het is ook logies fietser en wandelaar is vele male logiser
dan fietser en vrachtwagen en auto.
dus zolang dat niet gebeurd zal het aantal fiets ongelukken toe nemen
dus bij elke niet op lettende auto mobielist zal de fietser de klos zijn

arij van den berg|22.01.13|17:25

zie ook even you tube

zie hoe gevaarlijk het is als de fietser tussen het auto verkeer rijd

arij van den berg|22.01.13|17:28

zie ook even you tube

VERKEERS SITUATIE POSTWEG NIJMEGEN

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie: 300.000 euro voor beste idee fietsveiligheid | RijschoolPro
jongeren, fietsen, straat, verkeer

Ministerie: 300.000 euro voor beste idee fietsveiligheid

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt 300.000 euro beschikbaar voor innovatieve oplossingen om de fietsveiligheid te vergroten. Onderzoeksinstellingen, maatschappelijke organisaties, provincies, gemeenten en marktpartijen kunnen onderzoeksvoorstellen indienen op 2 thema’s op het gebied van fietsveiligheid: enkelvoudige fietsongevallen van 50-plussers en veilig fietsgedrag van jongeren. Met de uitvraag wil het ministerie met toepassing van vernieuwende ideeën het aantal ongevallen onder fietsers terugdringen.

Minister Melanie Schultz: “Nederland is een fietsland bij uitstek. Helaas neemt het aantal ongevallen onder fietsers toe. Nieuwe kennis is nodig om de fietsongevallen terug te dringen. Samenwerking tussen kennisinstituten, maatschappelijke organisaties, decentrale overheden en marktpartijen is daarbij belangrijk. Ik hoop dat deze uitvraag plannen en samenwerkingsverbanden oplevert die nog niet eerder zijn bedacht.”

Haalbaarheid

De beste 3 ideeën worden op 10 september geselecteerd en mogen een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Op 18 december wordt vervolgens het beste plan bekendgemaakt. Voor de realisatie van het plan stelt het ministerie van IenM voor maximaal drie jaar 100.000 euro per jaar beschikbaar. Als voorwaarde stelt het ministerie dat het winnende samenwerkingsverband minimaal hetzelfde bedrag inbrengt. Dit samenwerkingsverband dient te bestaan uit minimaal 3 partijen waarvan een nationaal wetenschappelijk instituut.

In 2010 was 60% van de 19.200 ernstig verkeersgewonden fietser. Het merendeel van deze gewonden, 86%, was slachtoffer van enkelzijdige fietsongevallen. In bijna de helft van deze gevallen was de gewonde ouder dan 54 jaar. In 2011 kwamen 200 fietsers om in het verkeer, tegenover 162 in 2010.

Tot 24 augustus kunnen ideeën aan de hand van een invulformulier ingediend via [email protected]

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Ministerie: 300.000 euro voor beste idee fietsveiligheid”

Gerrit|11.07.12|17:33

op rotondes (brom)fietsers uitsluitend met de klok mee laten rijden
en automobilisten tegen de klok in
komen de (brom)fietsers als het goed is bij het verlaten van de rotonde
tenminste niet van rechtsachter uit de dode hoek aanzetten..

wannes|12.07.12|10:55

Als alle jonge bestuurders nu eens op school verplichte verkeerslessen krijgen. Van af het moment dat ze alleen naar school fietsen. (scholen zitten toch in hun maag met het aantal uren dat les gegeven MOET worden) zowel theorie als praktijk. Dit moet gewoon voor een punt. Als ze dit niet met een voldoende af sluiten moet er altijd een begeleider met het kind mee fietsen (27 of ouder en minimaal 5 jaar fiets ervaring……..)

Mario|12.07.12|11:10

Op rotondes (brom)fietsers uitsluitend tegen de klok in laten rijden.
Dan kan je elkaar altijd goed zien, en heb je het dode hoek probleem niet meer.

Mario|12.07.12|11:16

Correctie, ik bedoel dus ook zoals Gerrit aangeeft wat de rij richtingen betreft !

Bert de Weerd|12.07.12|12:28

Zoals Wannes aangeeft, verkeerslessen op school. Voor al op de middelbare scholen! De kennis van verkeersregels is echt bedroevend. Daarnaast lijkt het mij goed om voor rijbewijsbezitters een verplicht bijscholingstraject op te zetten. bv. na 1 jaar het rijbewijs een terugkomrijles en daarna om de 5 jaar.

Voor degenen die met dit idee, de 300.000,- binnenslepen, ik neem genogen met slechts 10%.de rest is voor jullie :-) ;-)

Niels|12.07.12|13:39

Wat ik heb gemerkt de pijlen van de grote rotondes zijn soms anders, daar hebben veel leerlingen moeite mee, beter als ze in heel Nederland dezelfde rotondes maken met dezelfde pijlen is begrijpelijk voor iedereen.

Ik heb dit jaar bijna 3 keer een aanrijding gehad door een fout van andere weggebruikers.

Ze zeggen dat een rotonde veilig is, ja de mini rotondes wel maar niet de grote rotondes met veel pijlen en rijstroken.

Niels|12.07.12|13:41

Vervolg zelfs rijbewijsbezitters hebben daar wel eens wat moeite mee, ik kom ze dagelijks tegen.

Niels|12.07.12|13:46

Dus de grote rotondes is een andere beste idee om de verkeersveiligheid nog verder te vergroten.

wannes|12.07.12|13:57

als we alle automobilisten iedere 5 jaar theorie examen af laten nemen en iedere 10 jaar een praktijktoets. zou de veiligheid in NL met nog al wat % ophoog gaan. ik ben voorstander! nu de rest van NL nog mocht ik het geld winnen. investeer ik het gelijk zodat iedereen er profijt van heeft! Een platform wat gedragen wordt door velen is veel sterker dan 1 man. Mss licht hier ook een stukje voor de verzekeringsmaatschappijen. Het is ook in hun voordeel als er minder schades worden gemaakt.

Jan Zwets|12.07.12|22:02

Per direct mobiel bellen en sms gebruik op de fiets verbieden en zware boetes uitdelen.
Art. 5 wvw Groetjes Allemaal.

automaatrijschool.nl|13.07.12|08:43

Ik denk dat de fietspaden door snorfietsers onvelig worden gemaakt.
Of met de helm op de rijbaan als een normale scooter maar dan 55 km per uur,
of helemaal geen geen snorfietsen.

Mario|13.07.12|10:01

De normale (kleine) rotondes worden in mijn ogen ook een heel stuk veiliger als we daar het rits gedrag gaan verplichten.
Nu zie ik regelmatig dat als automobilisten eenmaal op de rotonde zitten ze als gekken naar ‘hun’ afslag rijden.
Dit lijkt mij niet de manier om een rotonde te gebruiken.

Mario|13.07.12|10:02

Soms staat er één auto te wachten, maar doordat er een lange stroom van auto’s aankomt kan deze er niet (op een fatsoenlijke manier) er tussen.

Ritsen geeft een betere en veiligere doorstroming verwacht ik…

Niels|13.07.12|12:44

Mario@,
De normale kleine rotondes met één rijstrook dat is wel prima zo, maar de grote rotondes met meerdere rijstroken is voor sommige bestuurders verwarrend, ruim voor de rotonde zie je een kleine blauwe bord met pijlen erin veel mensen zien die bord over het hoofd, als je die bord mist dan weet je niet welke rijstrook naar links of rechtdoor gaat, in de ochtend/avondspits zijn alle pijlen op het wegdek bedekt met auto’s.

wannes|14.07.12|00:13

mensen hou het ajb bij het onderwerp. we hadden het over fietsers en hun veiligheid. en die van ons.

wannes|14.07.12|00:14

mensen houw het bij het onderwerp, we hebben het over fietsers en hun veiligheid. en hoe we die kunnen verbeteren. voor iedereen.

Mario|14.07.12|10:57

Ik zie steeds meer “fiets straten”, maar daar mogen/moeten ook auto’s oprijden, wat nog wel eens onveiliger situaties met zich mee brengt.

Geeft Fietsers een eigen fiets-strook/pad, zonder dat daar overig verkeer gebruik van moet maken, en het is (weer) veilig en leuk om te fietsen…

arij van den berg|20.01.13|20:41

de fietser hoord niet tussen het auto verkeer.
dat is histories ontstaan vroeger waren er geen auto en vracht verkeer.
de fietser hoort op een vrij liggend fietspad.
of in kombinatie met de wandelaar’
het is ook logies fietser en wandelaar is vele male logiser
dan fietser en vrachtwagen en auto.
dus zolang dat niet gebeurd zal het aantal fiets ongelukken toe nemen
dus bij elke niet op lettende auto mobielist zal de fietser de klos zijn

arij van den berg|22.01.13|17:25

zie ook even you tube

zie hoe gevaarlijk het is als de fietser tussen het auto verkeer rijd

arij van den berg|22.01.13|17:28

zie ook even you tube

VERKEERS SITUATIE POSTWEG NIJMEGEN

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.