berm snoeien

Bezuiniging op openbaar groen is goed voor verkeersveiligheid

Gemeenten bezuinigingen massaal op het openbaar groen. Maar dat heeft positieve bij-effecten voor de verkeersveiligheid. Dat vinden de Brabantse afdelingen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Instituut Voor Natuureducatie en duurzaamheid (IVN).

Veel gemeentes kiezen ervoor om de bermen langs polderwegen voortaan minder frequent te maaien. Daardoor kan het hoge gras zicht belemmeren van automobilisten.

Verkeersveiligheid

Maar volgens verkeerskundige Bastiaan Pigge is dat juist goed voor de verkeersveiligheid.  “Als een automobilist te veel overzicht heeft, is hij eerder geneigd hard te gaan rijden”, zegt hij in het Brabants Dagblad.

Ook het IVN juicht het toe als gemeentes de natuur wat meer haar gang laten gaan. Biotopen krijgen daardoor volgens het IVN hun eigenheid terug.

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Bezuiniging op openbaar groen is goed voor verkeersveiligheid”

Gerrit|13.07.12|14:55

Ja natuurlijk ben je als automobilist op overzichtelijke kruispunten
geneigd om sneller te rijden nogal wiedes,
omdat het daar dan ook kan vanwege dat goede uitzicht.
..
Het gaat erom dat wanneer jij als nette bestuurder een slecht uitzicht hebt
je minder goed kunt anticiperen op gevaarlijk naderende medeweggebruikers.
..
Zijn ze nu helemaal dol geworden, kom op zeg plat maaien die handel
of zitten er op iedere kruising bosjes zeldzame kameelgraspolifinario’s te broeden ?

Pierre|14.07.12|09:11

Tsa Gerrit;

Even goed opletten bij het vak MC.

Als de weg smaller en onoverzichtelijker is gaat een mens vanzelf langszamer rijden. Dit is een psychologische reactie. Dit is ook de reden waarom veel fietsstroken rood worden gemaakt. Optisch bedrog dus.
Op deze manier de max snelheid afdwingen is een stuk sympathieker en beter voor de veiligheid dan flitscontroles.
Daarnaast vind ik (maar dat is persoonlijk) een weelderige berm met veel bloemen en planten mooier dan een truttig stukje gras

Bert de Weerd|14.07.12|10:22

@Pierre, helemaal eens.

Gerrit|14.07.12|16:30

@pierre 09.11

Ik denk dat je beter in het verkeer kunt opletten
i.p.v. die metershoge korenbloemen te bewonderen,
..
En helaas dat “vak MC” daar heb ik nog nooit van gehoord
die term “MC” is dat iets wat ze speciaal hebben uitgevonden
voor/bij de UWV opleidingen ?

Piet|16.07.12|00:50

@ Pierre als de snelheid er op dit soort wegen uit moet dienen ze als zodanig worden ingericht! Maar om dit te “regelen” door het gras zo hoog door te laten groeien dat zelf vangrails bij met name sloten volledig aan het oog worden onttrokken is de veiligheid echt niet mee gediend!
@ Bert tot een groep fietser over het “hoofd” word gezien en wij in de krant mogen lezen dat bij een aanrijding xx fietsers waren betrokken. De chauffeur… ik zag ze door het hoge gras echt niet…
En dan??

Bert|24.07.12|18:57

@ Pierre, snelheidsvermindering door dat soort situaties te creëren? Mischien dat een paar procent van de automobilisten erin trappen, maar het grootste deel niet.
Bij ons is het vergeven van de wilde zwijnen; zelfs overdag gebeuren er aanrijdingen met wild. Er staan adviesborden van 60km/u als dat al niet de max,snelheid is. Maar als ik daar in het donker rij komt nagenoeg met minimaal 100 km/u voorbij.
Hetzelfde doet men op rotndes, minder zicht geeft zeker niet altijd ’n lagere snelheid.

Herman|02.08.12|10:53

Door dat vaak minder zicht overbljift omdat er niet of zeer weinig wordt gesnoeit verhoog je ook vaak de verkeersonveiligheid.

Bastiaan01|23.08.12|16:47

Aan de ene kant is optische versmalling goed, daardoor voelt men zich minder veilig/rijdt men misschien langzamer en hopelijk alerter…! Inderdaad 1000x beter dan die stomme,onzinnige snelheidscontroles..!

Maar als complete verkeersborden,wegbewijzering,bochtschilden en waarschuwingsborden verdwijnen en ook de reflectorpaaltjes niet meer zichtbaar zijn, wordt het WEL TIJD OM DE BOEL WEER ENIGSZINS TE KORTWIEKEN!!!

Bovendien is de kans op aanrijding met dieren (dichterbij de weg) groter!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bezuiniging op openbaar groen is goed voor verkeersveiligheid | RijschoolPro
berm snoeien

Bezuiniging op openbaar groen is goed voor verkeersveiligheid

Gemeenten bezuinigingen massaal op het openbaar groen. Maar dat heeft positieve bij-effecten voor de verkeersveiligheid. Dat vinden de Brabantse afdelingen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Instituut Voor Natuureducatie en duurzaamheid (IVN).

Veel gemeentes kiezen ervoor om de bermen langs polderwegen voortaan minder frequent te maaien. Daardoor kan het hoge gras zicht belemmeren van automobilisten.

Verkeersveiligheid

Maar volgens verkeerskundige Bastiaan Pigge is dat juist goed voor de verkeersveiligheid.  “Als een automobilist te veel overzicht heeft, is hij eerder geneigd hard te gaan rijden”, zegt hij in het Brabants Dagblad.

Ook het IVN juicht het toe als gemeentes de natuur wat meer haar gang laten gaan. Biotopen krijgen daardoor volgens het IVN hun eigenheid terug.

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Bezuiniging op openbaar groen is goed voor verkeersveiligheid”

Gerrit|13.07.12|14:55

Ja natuurlijk ben je als automobilist op overzichtelijke kruispunten
geneigd om sneller te rijden nogal wiedes,
omdat het daar dan ook kan vanwege dat goede uitzicht.
..
Het gaat erom dat wanneer jij als nette bestuurder een slecht uitzicht hebt
je minder goed kunt anticiperen op gevaarlijk naderende medeweggebruikers.
..
Zijn ze nu helemaal dol geworden, kom op zeg plat maaien die handel
of zitten er op iedere kruising bosjes zeldzame kameelgraspolifinario’s te broeden ?

Pierre|14.07.12|09:11

Tsa Gerrit;

Even goed opletten bij het vak MC.

Als de weg smaller en onoverzichtelijker is gaat een mens vanzelf langszamer rijden. Dit is een psychologische reactie. Dit is ook de reden waarom veel fietsstroken rood worden gemaakt. Optisch bedrog dus.
Op deze manier de max snelheid afdwingen is een stuk sympathieker en beter voor de veiligheid dan flitscontroles.
Daarnaast vind ik (maar dat is persoonlijk) een weelderige berm met veel bloemen en planten mooier dan een truttig stukje gras

Bert de Weerd|14.07.12|10:22

@Pierre, helemaal eens.

Gerrit|14.07.12|16:30

@pierre 09.11

Ik denk dat je beter in het verkeer kunt opletten
i.p.v. die metershoge korenbloemen te bewonderen,
..
En helaas dat “vak MC” daar heb ik nog nooit van gehoord
die term “MC” is dat iets wat ze speciaal hebben uitgevonden
voor/bij de UWV opleidingen ?

Piet|16.07.12|00:50

@ Pierre als de snelheid er op dit soort wegen uit moet dienen ze als zodanig worden ingericht! Maar om dit te “regelen” door het gras zo hoog door te laten groeien dat zelf vangrails bij met name sloten volledig aan het oog worden onttrokken is de veiligheid echt niet mee gediend!
@ Bert tot een groep fietser over het “hoofd” word gezien en wij in de krant mogen lezen dat bij een aanrijding xx fietsers waren betrokken. De chauffeur… ik zag ze door het hoge gras echt niet…
En dan??

Bert|24.07.12|18:57

@ Pierre, snelheidsvermindering door dat soort situaties te creëren? Mischien dat een paar procent van de automobilisten erin trappen, maar het grootste deel niet.
Bij ons is het vergeven van de wilde zwijnen; zelfs overdag gebeuren er aanrijdingen met wild. Er staan adviesborden van 60km/u als dat al niet de max,snelheid is. Maar als ik daar in het donker rij komt nagenoeg met minimaal 100 km/u voorbij.
Hetzelfde doet men op rotndes, minder zicht geeft zeker niet altijd ’n lagere snelheid.

Herman|02.08.12|10:53

Door dat vaak minder zicht overbljift omdat er niet of zeer weinig wordt gesnoeit verhoog je ook vaak de verkeersonveiligheid.

Bastiaan01|23.08.12|16:47

Aan de ene kant is optische versmalling goed, daardoor voelt men zich minder veilig/rijdt men misschien langzamer en hopelijk alerter…! Inderdaad 1000x beter dan die stomme,onzinnige snelheidscontroles..!

Maar als complete verkeersborden,wegbewijzering,bochtschilden en waarschuwingsborden verdwijnen en ook de reflectorpaaltjes niet meer zichtbaar zijn, wordt het WEL TIJD OM DE BOEL WEER ENIGSZINS TE KORTWIEKEN!!!

Bovendien is de kans op aanrijding met dieren (dichterbij de weg) groter!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.