Mercedes-Benz, Driving Academy, rijschool, Roadsense

RoadSense in Toolkit Permanente Verkeerseducatie KpVV

Mercedes-Benz, Driving Academy, rijschool, Roadsense

Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer heeft RoadSense, het verkeerseducatieprogramma voor jongeren van de Mercedes-Benz Driving Academy, opgenomen in de zogenaamde toolkit voor Permanente Verkeerseducatie (PVE). Dat betekent dat het verkeerseducatieprogramma wordt aanbevolen voor gebruik door Provinciale en Regionale Verkeersorganen (POV’s en ROV’s).

De POV’s en ROV’s streven samen naar een structurele en samenhangende aanpak van verkeerseducatie voor de diverse groepen weggebruikers.

Permanente Verkeerseducatie

De Toolkit Permanente Verkeerseducatie is vooral bestemd voor organisaties die verkeerseducatie coördineren en/of ondersteunen. Dan gaat het om de provinciale en regionale verkeersorganen, maar ook om ‘eindgebruikers’ als onderwijsinstellingen.

De toolkit bevat instrumenten en programma’s die een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid. Voor opname in de toolbox moeten verkeerseducatieprogramma’s aan strenge eisen voldoen.

Doelgroep

Zo dient een programma gericht te zijn op een specifieke doelgroep en daarbij wezenlijk bij te dragen aan de kennis, vaardigheden en/of motivatie van de deelnemers. Ook dient het programma eenvoudig te implementeren, landelijk beschikbaar en up-to-date te zijn. Ook de betaalbaarheid is een belangrijk criterium en bovendien mag het géén ‘reclamemateriaal’ zijn.

Het verkeerseducatieprogramma RoadSense wordt sinds 2011 (met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland) in Nederland aangeboden door de Mercedes-Benz Driving Academy. RoadSense richt zich op jongeren in de leeftijd van 14-16 jaar en heeft als doel het risico op ongevallen voor jongeren in het verkeer te verminderen. Daartoe maakt RoadSense gebruik van een interactieve aanpak.

Roadsense

RoadSense laat jongeren kritisch stil staan bij het thema verkeersveiligheid door middel van groepsdiscussies, oefeningen van risicosituaties in het zogenaamde veiligheidslaboratorium en praktijkoefeningen. Bij dit laatste onderdeel mogen de cursisten onder begeleiding van een professionele instructeur op een afgesloten terrein zelf rijden in een auto van de Mercedes-Benz Driving Academy.

Het KpVV over RoadSense en de opname in de Toolbox Permanente Verkeerseducatie: “Via het RoadSense-programma worden jongeren op een aansprekende manier bij het onderwerp verkeersveiligheid betrokken. Het programma probeert jongeren op eigen gedrag aan te spreken door eigen ervaringen in het verkeer een belangrijke plek in de cursus te geven. Hierdoor worden de leerlingen actief betrokken bij het eigen leerproces.”

Verkeersveiligheid

Inmiddels hebben al meer dan 2932 leerlingen van scholen uit het hele land aan het verkeerseducatieprogramma deelgenomen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van RoadSense. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat jongeren na het volgen van het programma beter bewust zijn van risico’s in het verkeer. Bovendien levert het een positieve bijdrage aan het  verantwoordelijkheidsgevoel van deze jongeren.

RoadSense strijkt in de tweede helft van dit jaar neer in Eindhoven, Arnhem en Landgraaf. Diverse scholen uit die regio’s hebben hun leerlingen al aangemeld, maar er is nog ruimte voor meer inschrijvingen. Dat kan via de website Roadsense. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

MVO

RoadSense is een service van de Mercedes-Benz Driving Academy die zich richt op jongeren van 14-16 jaar. Het programma valt onder de categorie maatschappelijk verantwoord ondernemen, terwijl de Driving Academy met het geven van rijlessen zichzelf moet bedruipen. De rijinstructeurs die de rijlessen geven, zijn andere instructeurs dan die deelnemen aan RoadSense.

Lees ook: 12 Vragen aan Mercedes-Benz over de Driving Academy

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.