vrouwe Justitia, Justitie

Slachtoffer dodelijk verkeersongeval weigerde gordel in rolstoeltaxi

Is een taxichauffeur verantwoordelijk als een rolstoelpassagier pertinent weigert de gordel te dragen en vervolgens om het leven komt bij een ongeval? Deze vraag stond dinsdagmiddag centraal tijdens een rechtszitting in Breda. De officier van justitie vindt van wel. Ze eiste daarom een voorwaardelijke werkstraf van 150 uur en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor 12 maanden tegen taxichauffeur G.R. uit Tilburg, zo meldt TaxiPro.nl.

Vorig jaar april kwam een rolstoelpassagier om het leven op de A58 bij Breda. Omdat de veiligheidsgordel niet correct was bevestigd, gleed ze uit haar rolstoel en kwam te overlijden door hersenletsel.

Schade taxivoertuig

Bijzonder is dat de klap zeer gering was, zo bleek tijdens de rechtszitting. Er was geringe schade aan het taxivoertuig en de taxichauffeur, die zelf ook geen gordel droeg, klapte niet tegen het stuur of de voorruit.

De 61-jarige taxichauffeur was al een paar maanden de vaste taxichauffeur van het slachtoffer. Hij bracht haar drie keer per week van Tilburg naar Breda en retour. De rolstoel zelf werd altijd correct vastgezet met de gordel. Maar omdat de passagier zelf heel klein was, zat de veiligheidsgordel voor haar zelf onder de oksels en over de borst. Dat was zo oncomfortabel dat ze deze nooit om wilde.

Rolstoel

Bovendien ging het om een zogenaamde ‘gesloten’ rolstoel, zo verklaart de taxichauffeur tijdens de zitting. Hierbij zit er een soort tafelblad voor de rolstoelgebruiker, zodat ze toch ‘opgesloten’ zit. Op dit tafelblad zit bijvoorbeeld de joystick om de rolstoel te besturen.

“Ze wilde de rode riem nooit aan, omdat dat veel pijn deed. Ik kon me daar veel bij voorstellen”, zegt G.R. “Bovendien kon de gordel vanwege de gesloten rolstoel en haar geringe lengte eigenlijk niet op een juiste wijze bevestigd worden. Er was te weinig ruimte.” De taxichauffeur had echter geen contact opgenomen met de taxicentrale om advies te vragen en reed al maanden met losse gordel. “Ze was een geweldig mens en een pittige tante. Ik heb me gewoon laten afbluffen.”

Geen ontheffing voor dragen gordel

Uit het onderzoek bleek dat een andere collega ook nooit de gordel bij deze passagier vastzette. Weer een andere collega deed het alleen ‘voor de vorm’. Daarbij zat hij zo los, dat de passagier er geen last van had. Maar bij een ongeluk zou deze constructie waarschijnlijk ook weinig nut hebben. Het taxibedrijf was hiervan overigens niet op de hoogte. Het slachtoffer had dan ook geen ontheffing voor het dragen van de gordel.

Het ongeluk ontstond omdat de voorganger, een bergingsauto met een auto op de laadklep, plotseling remde. De taxibus botste vervolgens met een lichte klap op de achterkant van deze auto-ambulance. De passagier gleed uit haar rolstoel en viel op de bodem van de taxi. Ze dacht eerst alleen een arm gebroken te hebben, maar kwam later die dag om het leven door hersenletsel. Het ‘tafelblad’ van de rolstoel stond opeens omhoog na het ongeluk.

Werkgever

De taxichauffeur zit zelf ook enorm met de gevolgen van dit noodlottig ongeval. Hij heeft dan ook in ruime mate medeleven betuigd aan de familie van het slachtoffer en moet zelf ook met het voorval leren leven. Gelukkig wordt hij daarbij gesteund door zijn vrouw, werkgever en collega’s.

De officier van justitie acht de taxichauffeur echter wel verantwoordelijk voor de dood van zijn passagier. Niet alleen omdat van een beroepschauffeur extra oplettendheid wordt verwacht. Hij is ook verantwoordelijk voor het dragen van de gordel door de passagier. “Hierbij moet hij ook zelf het goede voorbeeld geven”, aldus de OvJ.

Wegenverkeerswet

Omdat er door zijn schuld een dode is gevallen in het verkeer, acht ze hem schuldig aan overtreding van Artikel 6 Wegenverkeerswet. De maximale straf hierbij is 3 jaar cel en 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Maar omdat de officier beseft dat ook de chauffeur zelf slachtoffer is en gebukt gaat onder het voorval en er geen sprake is van opzet, eist ze alleen een voorwaardelijke straf.

De advocate van de taxichauffeur vindt echter vrijspraak op zijn plaats. “Wat was er gebeurd als de passagier wel de veiligheidsgordel om had?”, vraagt ze zich af. “Daar is verder geen onderzoek naar gedaan. En misschien is er wel sprake van een productfout in de rolstoel, omdat het tafelblad opeens open stond.” Bovendien was het ongeval niet voorzienbaar en kan de taxichauffeur dus niet verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen, vindt ze.

De rechtbank doet over 14 dagen uitspraak.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slachtoffer dodelijk verkeersongeval weigerde gordel in rolstoeltaxi | RijschoolPro
vrouwe Justitia, Justitie

Slachtoffer dodelijk verkeersongeval weigerde gordel in rolstoeltaxi

Is een taxichauffeur verantwoordelijk als een rolstoelpassagier pertinent weigert de gordel te dragen en vervolgens om het leven komt bij een ongeval? Deze vraag stond dinsdagmiddag centraal tijdens een rechtszitting in Breda. De officier van justitie vindt van wel. Ze eiste daarom een voorwaardelijke werkstraf van 150 uur en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor 12 maanden tegen taxichauffeur G.R. uit Tilburg, zo meldt TaxiPro.nl.

Vorig jaar april kwam een rolstoelpassagier om het leven op de A58 bij Breda. Omdat de veiligheidsgordel niet correct was bevestigd, gleed ze uit haar rolstoel en kwam te overlijden door hersenletsel.

Schade taxivoertuig

Bijzonder is dat de klap zeer gering was, zo bleek tijdens de rechtszitting. Er was geringe schade aan het taxivoertuig en de taxichauffeur, die zelf ook geen gordel droeg, klapte niet tegen het stuur of de voorruit.

De 61-jarige taxichauffeur was al een paar maanden de vaste taxichauffeur van het slachtoffer. Hij bracht haar drie keer per week van Tilburg naar Breda en retour. De rolstoel zelf werd altijd correct vastgezet met de gordel. Maar omdat de passagier zelf heel klein was, zat de veiligheidsgordel voor haar zelf onder de oksels en over de borst. Dat was zo oncomfortabel dat ze deze nooit om wilde.

Rolstoel

Bovendien ging het om een zogenaamde ‘gesloten’ rolstoel, zo verklaart de taxichauffeur tijdens de zitting. Hierbij zit er een soort tafelblad voor de rolstoelgebruiker, zodat ze toch ‘opgesloten’ zit. Op dit tafelblad zit bijvoorbeeld de joystick om de rolstoel te besturen.

“Ze wilde de rode riem nooit aan, omdat dat veel pijn deed. Ik kon me daar veel bij voorstellen”, zegt G.R. “Bovendien kon de gordel vanwege de gesloten rolstoel en haar geringe lengte eigenlijk niet op een juiste wijze bevestigd worden. Er was te weinig ruimte.” De taxichauffeur had echter geen contact opgenomen met de taxicentrale om advies te vragen en reed al maanden met losse gordel. “Ze was een geweldig mens en een pittige tante. Ik heb me gewoon laten afbluffen.”

Geen ontheffing voor dragen gordel

Uit het onderzoek bleek dat een andere collega ook nooit de gordel bij deze passagier vastzette. Weer een andere collega deed het alleen ‘voor de vorm’. Daarbij zat hij zo los, dat de passagier er geen last van had. Maar bij een ongeluk zou deze constructie waarschijnlijk ook weinig nut hebben. Het taxibedrijf was hiervan overigens niet op de hoogte. Het slachtoffer had dan ook geen ontheffing voor het dragen van de gordel.

Het ongeluk ontstond omdat de voorganger, een bergingsauto met een auto op de laadklep, plotseling remde. De taxibus botste vervolgens met een lichte klap op de achterkant van deze auto-ambulance. De passagier gleed uit haar rolstoel en viel op de bodem van de taxi. Ze dacht eerst alleen een arm gebroken te hebben, maar kwam later die dag om het leven door hersenletsel. Het ‘tafelblad’ van de rolstoel stond opeens omhoog na het ongeluk.

Werkgever

De taxichauffeur zit zelf ook enorm met de gevolgen van dit noodlottig ongeval. Hij heeft dan ook in ruime mate medeleven betuigd aan de familie van het slachtoffer en moet zelf ook met het voorval leren leven. Gelukkig wordt hij daarbij gesteund door zijn vrouw, werkgever en collega’s.

De officier van justitie acht de taxichauffeur echter wel verantwoordelijk voor de dood van zijn passagier. Niet alleen omdat van een beroepschauffeur extra oplettendheid wordt verwacht. Hij is ook verantwoordelijk voor het dragen van de gordel door de passagier. “Hierbij moet hij ook zelf het goede voorbeeld geven”, aldus de OvJ.

Wegenverkeerswet

Omdat er door zijn schuld een dode is gevallen in het verkeer, acht ze hem schuldig aan overtreding van Artikel 6 Wegenverkeerswet. De maximale straf hierbij is 3 jaar cel en 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Maar omdat de officier beseft dat ook de chauffeur zelf slachtoffer is en gebukt gaat onder het voorval en er geen sprake is van opzet, eist ze alleen een voorwaardelijke straf.

De advocate van de taxichauffeur vindt echter vrijspraak op zijn plaats. “Wat was er gebeurd als de passagier wel de veiligheidsgordel om had?”, vraagt ze zich af. “Daar is verder geen onderzoek naar gedaan. En misschien is er wel sprake van een productfout in de rolstoel, omdat het tafelblad opeens open stond.” Bovendien was het ongeval niet voorzienbaar en kan de taxichauffeur dus niet verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen, vindt ze.

De rechtbank doet over 14 dagen uitspraak.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.