matrixborden, Rijkswaterstaat, snelweg, maximumsnelheid

‘Safety deals’ spelen in op verkeersveiliger gedrag

Verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng heeft een nieuw concept geïntroduceerd om de verkeersveiligheid te vergroten. Het gaat om ‘safety deals’: afspraken die deelnemers in het verkeer met zichzelf of een ander maken die concreet bijdragen aan veiligheid op de weg.

Tijdens een verkeersveiligheidsmiddag van de Stadsregio Amsterdam op 18 april verwacht het adviesbureau zeventig tot tachtig deals te kunnen sluiten. Safety deals spelen in op gedragsverandering. Het inzicht groeit dat alleen infrastructurele maatregelen niet afdoende zijn.

Verschil

“Het gaat om de juiste combinatie van harde infra en de zachte hand van onbewuste gedragbeïnvloeding, en alles wat daar tussen zit”, aldus Sander van der Eijk, adviseur mobiliteit en samenleving. “Het gaat met kleine stapjes. Door al die kleine deals inzichtelijk te maken, wordt voor iedereen duidelijk dat ook zijn bijdrage het verschil maakt.”

Allerlei partijen kunnen zich verbinden aan de safety deals: niet alleen overheden, maar ook wijkbewoners, scholen, bedrijven en verenigingen. Hoe meer onderlinge verbanden er ontstaan, hoe beter, meent Van der Eijk. “Hoe groter de identificatie, hoe sneller de ontwikkeling van een safety-culture. Zo maken we zoals we dat zeggen van de nul een punt: de ambitie om voor nul verkeersslachtoffers te gaan in Nederland.”

Megarotonde

Goudappel Coffeng heeft ruime ervaring met projecten die inspelen op gedragsverandering in het verkeer. Het idee is dat beïnvloeding van gedrag sneller en goedkoper resultaat oplevert dan aanpassen van de infrastructuur. Zo zorgde Goudappel Coffeng in Pijnacker voor een aantal visuele aanpassingen bij een nieuwe megarotonde. De rotonde had geregeld te kampen met spookrijders omdat voor veel weggebruikers de routing niet duidelijk was.

Bij de nieuwe Randweg in Eindhoven adviseerde het bureau om de borden deels te verplaatsen en deels te voorzien van een nieuwe boodschap. Dat leidde tot een betere doorstroming doordat minder mensen verkeerd reden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Safety deals’ spelen in op verkeersveiliger gedrag | RijschoolPro
matrixborden, Rijkswaterstaat, snelweg, maximumsnelheid

‘Safety deals’ spelen in op verkeersveiliger gedrag

Verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng heeft een nieuw concept geïntroduceerd om de verkeersveiligheid te vergroten. Het gaat om ‘safety deals’: afspraken die deelnemers in het verkeer met zichzelf of een ander maken die concreet bijdragen aan veiligheid op de weg.

Tijdens een verkeersveiligheidsmiddag van de Stadsregio Amsterdam op 18 april verwacht het adviesbureau zeventig tot tachtig deals te kunnen sluiten. Safety deals spelen in op gedragsverandering. Het inzicht groeit dat alleen infrastructurele maatregelen niet afdoende zijn.

Verschil

“Het gaat om de juiste combinatie van harde infra en de zachte hand van onbewuste gedragbeïnvloeding, en alles wat daar tussen zit”, aldus Sander van der Eijk, adviseur mobiliteit en samenleving. “Het gaat met kleine stapjes. Door al die kleine deals inzichtelijk te maken, wordt voor iedereen duidelijk dat ook zijn bijdrage het verschil maakt.”

Allerlei partijen kunnen zich verbinden aan de safety deals: niet alleen overheden, maar ook wijkbewoners, scholen, bedrijven en verenigingen. Hoe meer onderlinge verbanden er ontstaan, hoe beter, meent Van der Eijk. “Hoe groter de identificatie, hoe sneller de ontwikkeling van een safety-culture. Zo maken we zoals we dat zeggen van de nul een punt: de ambitie om voor nul verkeersslachtoffers te gaan in Nederland.”

Megarotonde

Goudappel Coffeng heeft ruime ervaring met projecten die inspelen op gedragsverandering in het verkeer. Het idee is dat beïnvloeding van gedrag sneller en goedkoper resultaat oplevert dan aanpassen van de infrastructuur. Zo zorgde Goudappel Coffeng in Pijnacker voor een aantal visuele aanpassingen bij een nieuwe megarotonde. De rotonde had geregeld te kampen met spookrijders omdat voor veel weggebruikers de routing niet duidelijk was.

Bij de nieuwe Randweg in Eindhoven adviseerde het bureau om de borden deels te verplaatsen en deels te voorzien van een nieuwe boodschap. Dat leidde tot een betere doorstroming doordat minder mensen verkeerd reden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.