Limburgse verkeersveiligheidspilot heeft weinig effect

Het is nog niet zo makkelijk om ‘natuurlijke’ verkeersmaatregelen te nemen die aansluiten bij de kenmerken van een gebied. Tot die conclusie komt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na onderzoek naar twee wegen in Limburg waar vaak te hard gereden wordt.

De wegen zijn aangepast om ze veiliger te maken, maar het effect op de verkeersveiligheid lijkt nog maar erg beperkt.

N281 en Dorpsstraat

Het gaat om de N281 tussen Baneheide en Nijswille (een 80km/uur weg) waar schuin geplaatste hagen zijn geplant langs de wegkant, vlak voor de zijwegen. Ook zijn de kruispunten gemarkeerd met bomen. De andere weg betreft de Dorpsstraat in Slenaken (een 50 en 60 km/uur weg), waar buiten de bebouwde kom rode fietsstroken zijn aangebracht.

Bij de overgang naar de bebouwde kom en bij een andere locatie die extra aandacht verdient van weggebruikers zijn rode klinkervlakken dwars over de weg geplaatst. Ook zijn er hagen langs de weg geplant.

Kenmerken gebied

De provincie Limburg heeft als praktijkproef de wegen voorzien van ‘Natuurlijk Sturen-maatregelen’. Dit zijn maatregelen die aansluiten bij de kenmerken van het gebied en bij de beleving van de weggebruiker. Het doel is om zo het gedrag van weggebruikers positief te beïnvloeden en daarmee de verkeersveiligheid te vergroten. De SWOV heeft de maatregelen op verzoek van de provincie geëvalueerd.

Zowel de hagen, de bomen als de rode fietsstroken roepen geen neiging op om minder hard te rijden, concludeert de SWOV. De periode was te kort om na te gaan of er minder ongelukken zijn gebeurd na de aanpassing van de wegen. Er zijn geen aanwijzingen dat de maatregelen er veel aan zullen bijdragen dat automobilisten hun snelheid verminderen.

Ongewenst neveneffect

De bomen en hagen langs de N281 lijken zelfs een ongewenst neveneffect te hebben. Ze maken fietsers langs de weg en verkeer uit de zijstraten minder goed zichtbaar. En in Slenaken blijft het voor automobilisten onduidelijk wanneer ze binnen of buiten de bebouwde kom rijden omdat het wegbeeld niet verandert.

Hoewel in deze studie de maatregelen weinig effect hebben, is het volgens de SWOV belangrijk om meer meer kennis en ervaring op te doen. Evalueren van maatregelen maakt het makkelijker om bij te sturen. “Het vergaren van en gebruiken van kennis over effecten van maatregelen, kan bijdragen aan evenwichtige en effectieve beleidskeuzen”, aldus de onderzoekers.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Limburgse verkeersveiligheidspilot heeft weinig effect | RijschoolPro

Limburgse verkeersveiligheidspilot heeft weinig effect

Het is nog niet zo makkelijk om ‘natuurlijke’ verkeersmaatregelen te nemen die aansluiten bij de kenmerken van een gebied. Tot die conclusie komt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na onderzoek naar twee wegen in Limburg waar vaak te hard gereden wordt.

De wegen zijn aangepast om ze veiliger te maken, maar het effect op de verkeersveiligheid lijkt nog maar erg beperkt.

N281 en Dorpsstraat

Het gaat om de N281 tussen Baneheide en Nijswille (een 80km/uur weg) waar schuin geplaatste hagen zijn geplant langs de wegkant, vlak voor de zijwegen. Ook zijn de kruispunten gemarkeerd met bomen. De andere weg betreft de Dorpsstraat in Slenaken (een 50 en 60 km/uur weg), waar buiten de bebouwde kom rode fietsstroken zijn aangebracht.

Bij de overgang naar de bebouwde kom en bij een andere locatie die extra aandacht verdient van weggebruikers zijn rode klinkervlakken dwars over de weg geplaatst. Ook zijn er hagen langs de weg geplant.

Kenmerken gebied

De provincie Limburg heeft als praktijkproef de wegen voorzien van ‘Natuurlijk Sturen-maatregelen’. Dit zijn maatregelen die aansluiten bij de kenmerken van het gebied en bij de beleving van de weggebruiker. Het doel is om zo het gedrag van weggebruikers positief te beïnvloeden en daarmee de verkeersveiligheid te vergroten. De SWOV heeft de maatregelen op verzoek van de provincie geëvalueerd.

Zowel de hagen, de bomen als de rode fietsstroken roepen geen neiging op om minder hard te rijden, concludeert de SWOV. De periode was te kort om na te gaan of er minder ongelukken zijn gebeurd na de aanpassing van de wegen. Er zijn geen aanwijzingen dat de maatregelen er veel aan zullen bijdragen dat automobilisten hun snelheid verminderen.

Ongewenst neveneffect

De bomen en hagen langs de N281 lijken zelfs een ongewenst neveneffect te hebben. Ze maken fietsers langs de weg en verkeer uit de zijstraten minder goed zichtbaar. En in Slenaken blijft het voor automobilisten onduidelijk wanneer ze binnen of buiten de bebouwde kom rijden omdat het wegbeeld niet verandert.

Hoewel in deze studie de maatregelen weinig effect hebben, is het volgens de SWOV belangrijk om meer meer kennis en ervaring op te doen. Evalueren van maatregelen maakt het makkelijker om bij te sturen. “Het vergaren van en gebruiken van kennis over effecten van maatregelen, kan bijdragen aan evenwichtige en effectieve beleidskeuzen”, aldus de onderzoekers.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.