kruispunt, teamalert, debat, jongeren, verkeer

Verkeerseducatie aan jongeren blijft nodig

TeamAlert voerde het afgelopen jaar gesprekken met ruim 117.000 Nederlandse jongeren op scholen, discotheken, festivals of op straat om ze bewust te maken van de gevaren in het verkeer. Via de eigen marketingcommunicatiekanalen als Facebook enTwitter bereikte de verkeersveiligheidsorganisatie ook nog eens 6,3 miljoen keer een jongere.

De cijfers zijn afkomstig uit het jaarverslag 2012 van TeamAlert dat eerder deze week verscheen. Omdat het verkeer nog steeds een van de voornaamste doodsoorzaken is onder jongeren tussen de 12 en 24 probeert de organisatie die groep met campagnes en andere activiteiten te bewegen tot veiliger gedrag. Dat komt de gehele verkeersveiligheid ten goede.

Niet bewust van verkeersrisico’s

De naamsbekendheid van de organisatie onder jongeren is het afgelopen jaar gestegen. Een kwart van de jongeren is bekend met een of meerdere projecten of campagnes van TeamAlert. De organisatie vindt zelf dat ze voorlopig nog wel in een behoefte blijft voorzien, omdat uit onderzoek blijkt dat jongeren zich vaak niet bewust zijn van de risico’s die ze lopen op de weg. Zo meent de helft van de jongeren een goede bestuurder te zijn zodra ze hun rijbewijs gehaald hebben, terwijl de beginnende bestuurders tussen de 18 en 24 veel vaker bij een ongeluk betrokken zijn dan oudere, meer ervaren automobilisten.

Het afgelopen jaar had de organisatie speciale aandacht voor 2toDrive, het experiment voor begeleid rijden dat in 2012 één jaar bestond en waarvoor TeamAlert de communicatie verzorgt. Ook scooterjongeren kregen bijzondere aandacht. Weliswaar gaat het maar een kleine groep verkeersdeelnemers, maar ze vormen volgens TeamAlert wel 13,5 procent van het aantal gewonden.

Jublileum

Andere projecten zijn onder meer Kruispunt, waarin scholieren te midden van verkeersborden, verkeerslichten en fietspaden onder begeleiden discussiëren over verkeersveiligheid.

Dit jaar viert TeamAlert het tienjarig jubileum. Op 13 mei start de organisatie de campagne ‘Drive to 5’ om jongeren bewust te maken van de gevaren die ze de eerste jaren lopen na het halen van hun rijbewijs.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeerseducatie aan jongeren blijft nodig | RijschoolPro
kruispunt, teamalert, debat, jongeren, verkeer

Verkeerseducatie aan jongeren blijft nodig

TeamAlert voerde het afgelopen jaar gesprekken met ruim 117.000 Nederlandse jongeren op scholen, discotheken, festivals of op straat om ze bewust te maken van de gevaren in het verkeer. Via de eigen marketingcommunicatiekanalen als Facebook enTwitter bereikte de verkeersveiligheidsorganisatie ook nog eens 6,3 miljoen keer een jongere.

De cijfers zijn afkomstig uit het jaarverslag 2012 van TeamAlert dat eerder deze week verscheen. Omdat het verkeer nog steeds een van de voornaamste doodsoorzaken is onder jongeren tussen de 12 en 24 probeert de organisatie die groep met campagnes en andere activiteiten te bewegen tot veiliger gedrag. Dat komt de gehele verkeersveiligheid ten goede.

Niet bewust van verkeersrisico’s

De naamsbekendheid van de organisatie onder jongeren is het afgelopen jaar gestegen. Een kwart van de jongeren is bekend met een of meerdere projecten of campagnes van TeamAlert. De organisatie vindt zelf dat ze voorlopig nog wel in een behoefte blijft voorzien, omdat uit onderzoek blijkt dat jongeren zich vaak niet bewust zijn van de risico’s die ze lopen op de weg. Zo meent de helft van de jongeren een goede bestuurder te zijn zodra ze hun rijbewijs gehaald hebben, terwijl de beginnende bestuurders tussen de 18 en 24 veel vaker bij een ongeluk betrokken zijn dan oudere, meer ervaren automobilisten.

Het afgelopen jaar had de organisatie speciale aandacht voor 2toDrive, het experiment voor begeleid rijden dat in 2012 één jaar bestond en waarvoor TeamAlert de communicatie verzorgt. Ook scooterjongeren kregen bijzondere aandacht. Weliswaar gaat het maar een kleine groep verkeersdeelnemers, maar ze vormen volgens TeamAlert wel 13,5 procent van het aantal gewonden.

Jublileum

Andere projecten zijn onder meer Kruispunt, waarin scholieren te midden van verkeersborden, verkeerslichten en fietspaden onder begeleiden discussiëren over verkeersveiligheid.

Dit jaar viert TeamAlert het tienjarig jubileum. Op 13 mei start de organisatie de campagne ‘Drive to 5’ om jongeren bewust te maken van de gevaren die ze de eerste jaren lopen na het halen van hun rijbewijs.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.