rijbewijs, keuring, ADHD, CBR

‘Meldplicht voor automobilist met nieuwe aanvallen epilepsie’

Een wettelijke meldplicht bij het CBR voor automobilisten met epilepsie als ze opnieuw een aanval krijgen, zou juridisch meer duidelijkheid geven. Dat maakte het Openbaar Ministerie duidelijk tijdens de behandeling van een strafzaak bij de rechtbank in Breda vorige week.

Tijdens de zitting stond een man met epilepsie terecht die twee jaar geleden als bestuurder van een bedrijfsauto in Werkendam een ongeluk veroorzaakte. Hij raakte door onbekende oorzaak op de verkeerde weghelft en kwam frontaal in botsing met een personenauto. Daarbij kwamen de twee inzittenden, twee zussen, om het leven. De officier van Justitie eiste een werkstraf van 140 uur een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.

Regeling eisen geschiktheid

Nadat de man van het CBR een beperkt rijbewijs (code 101) had gekregen, had hij opnieuw twee epileptische aanvallen gehad, de laatste in september 2010, ruim vier maanden voor het ongeluk in Werkendam. Die aanval heeft hij wel gemeld bij zijn neuroloog, maar niet bij het CBR. Dat is ook niet verplicht, maar had hij dat wel gedaan, dan zou hij zes maanden lang niet hebben mogen rijden. De officier van Justitie vond dat hij dat wel hadden moeten doen. Het OM verwees naar de Regeling eisen geschiktheid, waarin ook een heel hoofdstuk is gewijd aan neurologische aandoeningen als epilepsie. Die regeling bevat weliswaar tal van verplichtingen in verschillende situaties, maar geen specifieke meldplicht.

Voorzitter Ton Tempels van de Epilepsie Vereniging Nederland pleitte vorige week in een interview met de NOS voor een expliciete meldplicht. In dat geval weten patiënten tenminste waar ze aan toe zijn, vindt hij. Nu zijn de afspraken daarover te vrijblijvend, terwijl de gevolgen verstrekkend kunnen zijn. “Mensen zijn nu niet verplicht om het te melden, maar als je het niet doet, ben je strafbaar.”

Geen voorstander rijverbod

Op de eigen website meldt de vereniging overigens geen voorstander te zijn van een algemeen rijverbod voor mensen met epilepsie. “Als iemand aan de richtlijnen voldoet, is de kans op een aanval volgens statistische berekeningen te verwaarlozen.”

Per 1 januari 2013 zijn de regels voor beroepsmatig rijden met epilepsie versoepeld. Een samenvatting van de voornaamste wijzigingen is te vinden op de website van het CBR.

Regels niet aanscherpen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat er op dit moment geen plannen zijn om de regels aan te scherpen, omdat de regels voor bestuurders met epilepsie recent al zijn aangepast op basis van de nieuwste inzichten over deze aandoening en de gevolgen voor de rijgeschiktheid.

Er loopt nog wel een onderzoek bij het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) naar de effecten en de alternatieven voor de seniorenkeuringen. Daarin wordt ook in brede zin gekeken naar de invoering van een meldplicht. De uitkomsten van dat onderzoek worden nog voor de zomer verwacht.

De rechtbank in Breda doet op 17 mei uitspraak in de zaak van de man die het dodelijke ongeluk in Werkendam veroorzaakte.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meldplicht voor automobilist met nieuwe aanvallen epilepsie’ | RijschoolPro
rijbewijs, keuring, ADHD, CBR

‘Meldplicht voor automobilist met nieuwe aanvallen epilepsie’

Een wettelijke meldplicht bij het CBR voor automobilisten met epilepsie als ze opnieuw een aanval krijgen, zou juridisch meer duidelijkheid geven. Dat maakte het Openbaar Ministerie duidelijk tijdens de behandeling van een strafzaak bij de rechtbank in Breda vorige week.

Tijdens de zitting stond een man met epilepsie terecht die twee jaar geleden als bestuurder van een bedrijfsauto in Werkendam een ongeluk veroorzaakte. Hij raakte door onbekende oorzaak op de verkeerde weghelft en kwam frontaal in botsing met een personenauto. Daarbij kwamen de twee inzittenden, twee zussen, om het leven. De officier van Justitie eiste een werkstraf van 140 uur een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.

Regeling eisen geschiktheid

Nadat de man van het CBR een beperkt rijbewijs (code 101) had gekregen, had hij opnieuw twee epileptische aanvallen gehad, de laatste in september 2010, ruim vier maanden voor het ongeluk in Werkendam. Die aanval heeft hij wel gemeld bij zijn neuroloog, maar niet bij het CBR. Dat is ook niet verplicht, maar had hij dat wel gedaan, dan zou hij zes maanden lang niet hebben mogen rijden. De officier van Justitie vond dat hij dat wel hadden moeten doen. Het OM verwees naar de Regeling eisen geschiktheid, waarin ook een heel hoofdstuk is gewijd aan neurologische aandoeningen als epilepsie. Die regeling bevat weliswaar tal van verplichtingen in verschillende situaties, maar geen specifieke meldplicht.

Voorzitter Ton Tempels van de Epilepsie Vereniging Nederland pleitte vorige week in een interview met de NOS voor een expliciete meldplicht. In dat geval weten patiënten tenminste waar ze aan toe zijn, vindt hij. Nu zijn de afspraken daarover te vrijblijvend, terwijl de gevolgen verstrekkend kunnen zijn. “Mensen zijn nu niet verplicht om het te melden, maar als je het niet doet, ben je strafbaar.”

Geen voorstander rijverbod

Op de eigen website meldt de vereniging overigens geen voorstander te zijn van een algemeen rijverbod voor mensen met epilepsie. “Als iemand aan de richtlijnen voldoet, is de kans op een aanval volgens statistische berekeningen te verwaarlozen.”

Per 1 januari 2013 zijn de regels voor beroepsmatig rijden met epilepsie versoepeld. Een samenvatting van de voornaamste wijzigingen is te vinden op de website van het CBR.

Regels niet aanscherpen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat er op dit moment geen plannen zijn om de regels aan te scherpen, omdat de regels voor bestuurders met epilepsie recent al zijn aangepast op basis van de nieuwste inzichten over deze aandoening en de gevolgen voor de rijgeschiktheid.

Er loopt nog wel een onderzoek bij het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) naar de effecten en de alternatieven voor de seniorenkeuringen. Daarin wordt ook in brede zin gekeken naar de invoering van een meldplicht. De uitkomsten van dat onderzoek worden nog voor de zomer verwacht.

De rechtbank in Breda doet op 17 mei uitspraak in de zaak van de man die het dodelijke ongeluk in Werkendam veroorzaakte.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.