Praatpaal verdwijnt mogelijk langs de Nederlandse snelweg

Minister Melanie Schultz van Haegen (IenM) verwacht dat op termijn de praatpalen langs de Nederlandse snelwegen verdwijnen. Dat heeft zij in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Volgens de bewindsvrouw is het gebruik van mobiele telefoons, B-call en E-call in de toekomst effectiever, efficiënter en vooral veiliger voor het melden van incidenten.

“Ik acht de afbouw van de praatpalenservice op termijn mogelijk. Rijkswaterstaat zal daartoe in overleg met de ANWB het perspectief naar de toekomst uitwerken”, licht Schultz van Haegen in haar brief toe.

ANWB

Zij reageert hiermee op de vragen van Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) over onder andere het lopende contract voor de praatpalenservice met de ANWB. De Rouwe wilde weten welke afspraken er met de ANWB zijn gemaakt en of de praatpaal nog wel van deze tijd is. “Heeft de praatpaal zijn langste tijd gehad? Ik denk het wel, het kan veiliger en beter”, liet De Rouwe weten.

De ANWB is nog tot 31 december 2017 verantwoordelijk voor het praatpalennet in Nederland. Zij zorgen voor het storingsvrij en continu functioneren van de meldkamer die verbonden is met de praatpalen. Ook zendt de ANWB hulpvragen aan hulpdiensten, wegenwacht en andere pechhulpverleners door.

Pechhulp

Rijkswaterstaat draagt de zorg voor het functioneren en storingsvrij houden van het praatpalennet, zodat de praatpaalmeldingen de meldkamer van de ANWB bereiken. Verder kijkt Rijkswaterstaat naar het verkeersveilig gebruik van de palen.

Minister Schultz van Haegen wil dat Rijkswaterstaat samen met de ANWB onderzoekt wat in de toekomst geschikte mogelijkheden zijn voor het melden van pech onderweg.

Nieuwe technieken

Volgens de minister kunnen nieuwe technieken, waaronder B-call en E-call, bijdragen aan het verminderen van de onveiligheid. Bij B-call kan de bestuurder op een knop in de auto drukken wanneer hij met pech strandt. De pechhulp wordt dan meteen ingeschakeld. Bij E-call stuurt de auto automatisch een bericht naar de hulpcentrale als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.

Wel zijn er ook bij het gebruik van deze technieken extra maatregelen nodig om veiligheidsrisico’s te beperken schrijft Schultz van Haegen. “Elk incident kent specifieke veiligheidsrisico’s. Denk hierbij aan de risico’s die ontstaan bij het stilvallen of stilstaan van een voertuig.”

Wegenwacht

Op dit moment staan er 3.323 praatpalen langs de Nederlandse A- en N-wegen. Vorig jaar werden er 39.655 oproepen via praatpalen gedaan. Van deze oproepen leidden 7.394 gesprekken tot het inschakelen van de ANWB Wegenwacht. De andere oproepen waren controle calls, het annuleren van een hulpvraag, het vragen van informatie of het meerdere keren melden van hetzelfde incident. De praatpaal is sinds 1970 onderdeel van de Nederlandse snelwegen.

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Praatpaal verdwijnt mogelijk langs de Nederlandse snelweg | RijschoolPro

Praatpaal verdwijnt mogelijk langs de Nederlandse snelweg

Minister Melanie Schultz van Haegen (IenM) verwacht dat op termijn de praatpalen langs de Nederlandse snelwegen verdwijnen. Dat heeft zij in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Volgens de bewindsvrouw is het gebruik van mobiele telefoons, B-call en E-call in de toekomst effectiever, efficiënter en vooral veiliger voor het melden van incidenten.

“Ik acht de afbouw van de praatpalenservice op termijn mogelijk. Rijkswaterstaat zal daartoe in overleg met de ANWB het perspectief naar de toekomst uitwerken”, licht Schultz van Haegen in haar brief toe.

ANWB

Zij reageert hiermee op de vragen van Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) over onder andere het lopende contract voor de praatpalenservice met de ANWB. De Rouwe wilde weten welke afspraken er met de ANWB zijn gemaakt en of de praatpaal nog wel van deze tijd is. “Heeft de praatpaal zijn langste tijd gehad? Ik denk het wel, het kan veiliger en beter”, liet De Rouwe weten.

De ANWB is nog tot 31 december 2017 verantwoordelijk voor het praatpalennet in Nederland. Zij zorgen voor het storingsvrij en continu functioneren van de meldkamer die verbonden is met de praatpalen. Ook zendt de ANWB hulpvragen aan hulpdiensten, wegenwacht en andere pechhulpverleners door.

Pechhulp

Rijkswaterstaat draagt de zorg voor het functioneren en storingsvrij houden van het praatpalennet, zodat de praatpaalmeldingen de meldkamer van de ANWB bereiken. Verder kijkt Rijkswaterstaat naar het verkeersveilig gebruik van de palen.

Minister Schultz van Haegen wil dat Rijkswaterstaat samen met de ANWB onderzoekt wat in de toekomst geschikte mogelijkheden zijn voor het melden van pech onderweg.

Nieuwe technieken

Volgens de minister kunnen nieuwe technieken, waaronder B-call en E-call, bijdragen aan het verminderen van de onveiligheid. Bij B-call kan de bestuurder op een knop in de auto drukken wanneer hij met pech strandt. De pechhulp wordt dan meteen ingeschakeld. Bij E-call stuurt de auto automatisch een bericht naar de hulpcentrale als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.

Wel zijn er ook bij het gebruik van deze technieken extra maatregelen nodig om veiligheidsrisico’s te beperken schrijft Schultz van Haegen. “Elk incident kent specifieke veiligheidsrisico’s. Denk hierbij aan de risico’s die ontstaan bij het stilvallen of stilstaan van een voertuig.”

Wegenwacht

Op dit moment staan er 3.323 praatpalen langs de Nederlandse A- en N-wegen. Vorig jaar werden er 39.655 oproepen via praatpalen gedaan. Van deze oproepen leidden 7.394 gesprekken tot het inschakelen van de ANWB Wegenwacht. De andere oproepen waren controle calls, het annuleren van een hulpvraag, het vragen van informatie of het meerdere keren melden van hetzelfde incident. De praatpaal is sinds 1970 onderdeel van de Nederlandse snelwegen.

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.