Onterechte boetes door probleem met trajectcontrole

ARNHEM – Een bord met daarop de aankondiging ‘Trajectcontrole’ langs de A12 bij Arnhem. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag aangekondigd dat het een streep heeft gezet door 9298 boetes omdat het trajectcontrolesysteem op de A12 bij Arnhem door onderhoudswerkzaamheden niet goed werkte. Door de storing zijn automobilisten mogelijk ten onrechte bekeurd. Om alle risico’s […]

Door een fout in de trajectcontrole boven snelwegen verstuurt het Openbaar Ministerie (OM) jaarlijks honderden onterechte snelheidsboetes. Dat stelt RTL Nieuws, die er onderzoek naar deed. Volgens het OM zijn kleine aantallen fouten onvermijdelijk en is geen enkel systeem honderd procent waterdicht.

Het OM kent het probleem. Vooral bestuurders van campers en bestelbusjes krijgen geregeld onterechte boetes. Dat komt omdat het trajectcontrolesysteem campers en bedrijfsauto’s soms ten onrechte aanziet voor een auto met een aanhangwagen, die maximaal 90 kilometer per uur mag rijden. Het OM weet niet precies hoeveel van deze bestuurders onterecht beboet worden, maar schat dat het er zo’n tweehonderd per jaar zijn.

Onvermijdelijk

Het OM ziet geen aanleiding om alle trajectcontrolesystemen in Nederland stil te leggen in afwachting tot de fout hersteld is. Fouten zijn onvermijdelijk, stelt woordvoerder Ernst Koelman van het OM in een reactie. “We moeten niet doen alsof systemen onfeilbaar zijn. Daarom leggen we de lat ook heel hoog.” Oplossen van problemen en verbeteren van systemen is volgens hem een continu proces.

Afgezet tegen de enorme hoeveelheden kentekens die de trajectcontrolesystemen jaarlijks verwerken, vindt het OM het wel meevallen met de klachten over onterechte boetes. In 99,99 procent gaat het immers goed, zegt Koelman. “Wij vinden het niet heel veel, maar het blijft vervelend voor de mensen die het betreft.” In Nederland zijn inmiddels elf snelwegen uitgerust met trajectcontrole. De A2 en de A4 zijn voorzien van de nieuwste systemen. Daar doet het geconstateerde type probleem zich volgens Koelman niet voor.

Kentekenherkenning

Niet alleen bestuurders van campers en bestelbusjes lopen de kans op een onterechte boete. Ook heeft het trajectcontrolesysteem soms moeite met correcte kentekenherkenning, bijvoorbeeld als er een trekhaak in de weg zit die het zicht belemmert. In dat geval bestaat de kans dat het kenteken niet goed geregistreerd wordt en de boete naar de verkeerde persoon gestuurd wordt.

Er zijn de nodige waarborgen ingebouwd in het systeem. Normaal werkt dat geheel geautomatiseerd, maar bij twijfel kijkt een politieman of -vrouw nog naar de opgelegde beschikking.

Ombudsman

De Nationale ombudsman heeft inmiddels laten weten onderzoek te doen naar de zaak. Zo gaat de ombudsman vragen stellen aan het Openbaar Ministerie en een meldpunt in te stellen om zicht te krijgen op de aard en omvang van de problemen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onterechte boetes door probleem met trajectcontrole | RijschoolPro

Onterechte boetes door probleem met trajectcontrole

ARNHEM – Een bord met daarop de aankondiging ‘Trajectcontrole’ langs de A12 bij Arnhem. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag aangekondigd dat het een streep heeft gezet door 9298 boetes omdat het trajectcontrolesysteem op de A12 bij Arnhem door onderhoudswerkzaamheden niet goed werkte. Door de storing zijn automobilisten mogelijk ten onrechte bekeurd. Om alle risico’s…

Door een fout in de trajectcontrole boven snelwegen verstuurt het Openbaar Ministerie (OM) jaarlijks honderden onterechte snelheidsboetes. Dat stelt RTL Nieuws, die er onderzoek naar deed. Volgens het OM zijn kleine aantallen fouten onvermijdelijk en is geen enkel systeem honderd procent waterdicht.

Het OM kent het probleem. Vooral bestuurders van campers en bestelbusjes krijgen geregeld onterechte boetes. Dat komt omdat het trajectcontrolesysteem campers en bedrijfsauto’s soms ten onrechte aanziet voor een auto met een aanhangwagen, die maximaal 90 kilometer per uur mag rijden. Het OM weet niet precies hoeveel van deze bestuurders onterecht beboet worden, maar schat dat het er zo’n tweehonderd per jaar zijn.

Onvermijdelijk

Het OM ziet geen aanleiding om alle trajectcontrolesystemen in Nederland stil te leggen in afwachting tot de fout hersteld is. Fouten zijn onvermijdelijk, stelt woordvoerder Ernst Koelman van het OM in een reactie. “We moeten niet doen alsof systemen onfeilbaar zijn. Daarom leggen we de lat ook heel hoog.” Oplossen van problemen en verbeteren van systemen is volgens hem een continu proces.

Afgezet tegen de enorme hoeveelheden kentekens die de trajectcontrolesystemen jaarlijks verwerken, vindt het OM het wel meevallen met de klachten over onterechte boetes. In 99,99 procent gaat het immers goed, zegt Koelman. “Wij vinden het niet heel veel, maar het blijft vervelend voor de mensen die het betreft.” In Nederland zijn inmiddels elf snelwegen uitgerust met trajectcontrole. De A2 en de A4 zijn voorzien van de nieuwste systemen. Daar doet het geconstateerde type probleem zich volgens Koelman niet voor.

Kentekenherkenning

Niet alleen bestuurders van campers en bestelbusjes lopen de kans op een onterechte boete. Ook heeft het trajectcontrolesysteem soms moeite met correcte kentekenherkenning, bijvoorbeeld als er een trekhaak in de weg zit die het zicht belemmert. In dat geval bestaat de kans dat het kenteken niet goed geregistreerd wordt en de boete naar de verkeerde persoon gestuurd wordt.

Er zijn de nodige waarborgen ingebouwd in het systeem. Normaal werkt dat geheel geautomatiseerd, maar bij twijfel kijkt een politieman of -vrouw nog naar de opgelegde beschikking.

Ombudsman

De Nationale ombudsman heeft inmiddels laten weten onderzoek te doen naar de zaak. Zo gaat de ombudsman vragen stellen aan het Openbaar Ministerie en een meldpunt in te stellen om zicht te krijgen op de aard en omvang van de problemen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.