onveilig rijden

Beleidsmakers gebaat bij nieuwe aanpak ongevallenregistratie

Er moet een nieuwe, flexibelere systematiek van ongevallenregistratie in Nederland komen. Het zou mogelijk moeten zijn om steeds nieuwe kenmerken op te nemen, zoals rijervaring, belgedrag en gebruik van beveiligingsmiddelen. Dat bepleit Henk Stipdonk in zijn proefschrift ‘Road safety in bits and pieces’.

“Er zullen altijd nieuwe ongevalskenmerken belangrijk blijken te zijn en de registratie van ongevallen moet het voor onderzoekers en beleidsmakers mogelijk maken om hierover kennis te vergaren”, meent Stipdonk. De onderzoeker van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) promoveert vandaag aan de TU Delft.

Subgroepen

In zijn onderzoek stelt Stipdonk dat de bestaande manier om ontwikkelingen in de verkeersveiligheid te analyseren ontoereikend is. Alleen kijken naar het totale aantal verkeersdoden zegt nog niet veel over de verkeersveiligheid in een land of gebied. Er ontstaat meer inzicht door de slachtoffers onder te verdelen in verschillende groepen en dan per groep te onderzoeken welke factoren van invloed zijn geweest.

Gangbare verkeersmodellen gaan uit van het totale aantal slachtoffers. In de statistieken worden de cijfers allemaal op een hoop geveegd. Volgens Stipdonk is het beter om de cijfers te splitsen en per subgroep te bekijken welke variabelen van invloed waren op het aantal verkeersslachtoffers.Die aanpak levert een beter beeld op van de verkeersveiligheid en maakt het dus mogelijk om betere maatregelen te nemen, want per subgroep kunnen er nogal wat verschillen zijn in risico en mobiliteitstrends.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Beleidsmakers gebaat bij nieuwe aanpak ongevallenregistratie | RijschoolPro
onveilig rijden

Beleidsmakers gebaat bij nieuwe aanpak ongevallenregistratie

Er moet een nieuwe, flexibelere systematiek van ongevallenregistratie in Nederland komen. Het zou mogelijk moeten zijn om steeds nieuwe kenmerken op te nemen, zoals rijervaring, belgedrag en gebruik van beveiligingsmiddelen. Dat bepleit Henk Stipdonk in zijn proefschrift ‘Road safety in bits and pieces’.

“Er zullen altijd nieuwe ongevalskenmerken belangrijk blijken te zijn en de registratie van ongevallen moet het voor onderzoekers en beleidsmakers mogelijk maken om hierover kennis te vergaren”, meent Stipdonk. De onderzoeker van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) promoveert vandaag aan de TU Delft.

Subgroepen

In zijn onderzoek stelt Stipdonk dat de bestaande manier om ontwikkelingen in de verkeersveiligheid te analyseren ontoereikend is. Alleen kijken naar het totale aantal verkeersdoden zegt nog niet veel over de verkeersveiligheid in een land of gebied. Er ontstaat meer inzicht door de slachtoffers onder te verdelen in verschillende groepen en dan per groep te onderzoeken welke factoren van invloed zijn geweest.

Gangbare verkeersmodellen gaan uit van het totale aantal slachtoffers. In de statistieken worden de cijfers allemaal op een hoop geveegd. Volgens Stipdonk is het beter om de cijfers te splitsen en per subgroep te bekijken welke variabelen van invloed waren op het aantal verkeersslachtoffers.Die aanpak levert een beter beeld op van de verkeersveiligheid en maakt het dus mogelijk om betere maatregelen te nemen, want per subgroep kunnen er nogal wat verschillen zijn in risico en mobiliteitstrends.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.