bellen in de auto

Bestuurders die handsfree bellen gaan vaker de fout in

Handsfree bellen leidt tot veel meer fouten bij het rijden dan wanneer er niet gebeld wordt achter het stuur. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Alberta in Canada. Door die fouten kan de automobilist zichzelf en andere weggebruikers in gevaar brengen.

Onderzoekers professor Yagesh Bhambhani van de faculteit Rehabilitation Medicine en zijn student Mayank Rehani voerden hun onderzoek uit met een rijsimulator bij het Glenrose Rehabilitation Hospital. Ze bekeken op welke manier handsfree bellen de rijvaardigheid beïnvloedt. Het aantal fouten van hun proefpersonen nam aanzienlijk toe bij gebruik van een handsfree telefoon. Zo begingen ze bijvoorbeeld meer snelheidsovertredingen en gaven ze geen richting aan bij wisselen van rijstrook. Opvallend was ook dat hartslag en hersenactiviteiten daarbij piekten.

Simulator

“Het is algemene kennis, maar op de een of andere manier lukt het niet om mensen ervan bewust te maken dat het rijden het veiligst als je je concentreert op de weg”, aldus Rehani. De onderzoekers kregen belangstelling voor het onderwerp nadat in 2009 in de provincie Alberta handheld bellen verboden werd. De proefpersonen werden twee keer getest in de rijsimulator: één keer zonder te bellen, in een stedelijke omgeving, en de tweede keer terwijl ze korte gesprekjes voerden met een handsfree telefoon. Emotionele onderwerpen werden daarbij vermeden.

Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wijst herhaaldelijk op de risico’s van handsfree bellen. Door de afleiding is handsfree bellen net zo gevaarlijk als handheld telefoneren, meent de stichting. Een totaalverbod op het gebruik van mobiele telefoons noemt de SWOV niet realistisch.

Voorlichting

De stichting ziet daarom naast controleren op bellen in de auto, meer heil in technische oplossingen, zoals het gebruik van spraakgestuurde apparatuur die naar verwachting minder afleidt. Daarnaast kunnen voorlichtingscampagnes helpen. Ook in de rijopleiding zou volgens de SWOV aandacht besteed moeten worden aan de gevaren van afleiding, waaronder het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur.

Eind vorig jaar zette de SWOV de bevindingen uit verschillende internationale onderzoeken naar mobiel bellen nog eens op een rijtje.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bestuurders die handsfree bellen gaan vaker de fout in | RijschoolPro
bellen in de auto

Bestuurders die handsfree bellen gaan vaker de fout in

Handsfree bellen leidt tot veel meer fouten bij het rijden dan wanneer er niet gebeld wordt achter het stuur. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Alberta in Canada. Door die fouten kan de automobilist zichzelf en andere weggebruikers in gevaar brengen.

Onderzoekers professor Yagesh Bhambhani van de faculteit Rehabilitation Medicine en zijn student Mayank Rehani voerden hun onderzoek uit met een rijsimulator bij het Glenrose Rehabilitation Hospital. Ze bekeken op welke manier handsfree bellen de rijvaardigheid beïnvloedt. Het aantal fouten van hun proefpersonen nam aanzienlijk toe bij gebruik van een handsfree telefoon. Zo begingen ze bijvoorbeeld meer snelheidsovertredingen en gaven ze geen richting aan bij wisselen van rijstrook. Opvallend was ook dat hartslag en hersenactiviteiten daarbij piekten.

Simulator

“Het is algemene kennis, maar op de een of andere manier lukt het niet om mensen ervan bewust te maken dat het rijden het veiligst als je je concentreert op de weg”, aldus Rehani. De onderzoekers kregen belangstelling voor het onderwerp nadat in 2009 in de provincie Alberta handheld bellen verboden werd. De proefpersonen werden twee keer getest in de rijsimulator: één keer zonder te bellen, in een stedelijke omgeving, en de tweede keer terwijl ze korte gesprekjes voerden met een handsfree telefoon. Emotionele onderwerpen werden daarbij vermeden.

Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wijst herhaaldelijk op de risico’s van handsfree bellen. Door de afleiding is handsfree bellen net zo gevaarlijk als handheld telefoneren, meent de stichting. Een totaalverbod op het gebruik van mobiele telefoons noemt de SWOV niet realistisch.

Voorlichting

De stichting ziet daarom naast controleren op bellen in de auto, meer heil in technische oplossingen, zoals het gebruik van spraakgestuurde apparatuur die naar verwachting minder afleidt. Daarnaast kunnen voorlichtingscampagnes helpen. Ook in de rijopleiding zou volgens de SWOV aandacht besteed moeten worden aan de gevaren van afleiding, waaronder het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur.

Eind vorig jaar zette de SWOV de bevindingen uit verschillende internationale onderzoeken naar mobiel bellen nog eens op een rijtje.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.